گزارش پرسون از تقابل تو نظریه؛

معتاد بیمار نیست؛ مجرم است/معتاد «بزهکار بیمار» یا «بیمار بزهکار»؟!

با توجه به افزایش جرم ها و بزهکاری ها در سطح جامعه توسط افراد معتاد، بسیاری از جامعه شناسان، جرم شناسان، روانشناسان بر سر موضوع بیماری بودن اعتیاد با هم اختلاف سلیقه دارند.

به گزارش سایت خبری پرسون از کردستان، سالیان سال است هر کارشناسی که در رسانه ملی و یا دیگر رسانه ها حضور پیدا می کند عنوان می دارد که «معتاد بیمار است نه مجرم» این القا جمله مذکور ما را ناگزیر می کند که بپذیریم که معتادان بیمارانی بی آزارند که نیاز به پرستاری و تیمار دارند.

این چه بیماری است که خود فرد به دنبال بیماری می گردد!

بی شک جمله «معتاد بیمار است نه مجرم» جمله ای ناقص است که برخی تلاشی خستگی ناپذیر برای القای آن دارند.

متاسفانه با نگاهی به آمارهای بزهکاری در جامعه متوجه می شویم که سهم بزرگی از این بزهکاران را معتادان تشکیل می دهند، پس هر بزهکاری را باید یک بیماری عنوان کرد زیرا معتاد بیمار است. این جملات هرگز نمی توانند در عالم واقعیت وجود خارجی و عینی داشته باشد.

روزانه در رسانه های دیداری و شنیداری از حوادثی با خبر می شویم که در اکثر این موارد متهم معتاد است و این نشان می دهد که معتاد عملا بزهکار و مجرم می باشد و نباید هرگز یک معتاد را با کلمه «بیمار» از بسیاری بزهکاری ها و جرم ها مبرا کنیم.

دکتر سمیر سالمی؛ جرم شناس در این باره به خبرنگار سایت خبری پرسون گفت: کسانی که اعتیاد را بیماری صرف قلمداد می کنند ابتدا باید تعریف کاملی از اعتیاد داشته باشند.

این جرم شناس در ادامه سخنان خود تاکید کرد: معتاد کسی است که در دام اعتیاد به مواد مخدر، مشروبات الکلی و... گرفتار شده است و بی گمان کسی وی را مجبور به «بیمار» شدن نکرده است.

سالمی با تاکید بر اینکه اعتیاد جرم و بزهکاری را به طور فزاینده ای افزایش می دهد، تاکید کرد: کسانی که مدعی تز « معتاد یک بیمار» است چطور و به شیوه ای می توانند بزهکاری این افراد را توجیه کنند؟ زمانی که معتاد دست به اعمال خلافکار و حتی قتل می زند آیا می توان گفت که قاتل بیمار بوده است و رهایش کنید؟!

این جرم شناس گفت: بیمار کسی است که توانایی انجام کارهای روزمره خود را حتی ندارد، بیمار کسی نیست که برای سرخوشی خود دست به هر جرمی بزند، لذا بهتر است که نگاه ما به مسئله اعتیاد نگاهی منطقی باشد.


بیشتر بخوانید؛

آگاه ‌سازی، ضرورت دستگاه ها در برخورد با اعتیاد

برای درمان اعتیاد عملکرد خوبی نداشته‌ایم


وی افزود: اگر نگاه ما به مسئله اعتیاد جدی تر باشد بی شک هم مبارزه به مواد مخدر وارد فاز جدیدی می شود و هم اینکه معتادان عاقب کار خود را بهتر می فهمند.

با وجود سخنان این جرم شناس در انتقاد از اینکه معتاد بیمار صرف نیست، بلکه یک شبه مجرم است، بسیاری از روانشناسان و جامعه شناس بر این باورند که معتاد فردی بیمار است.

دکتر هوشنگ ملابابایی؛ روانپزشک در این باره به خبرنگار پرسون گفت: همه روان شناسان و روانکاوان بر اینکه اعتیاد یک بیماری است متفق القول هستند، ولی زمانی که معتاد دست به اعمال مجرمانه می زند دیگر از بحث بیماری عبور کرده و به یک هنجارشکن تبدیل شده است.

این روانپزشک بیان داشت: شاید در روزهای اول معتاد را «بیمار» نامید ولی مجرم شدن وی باید در مقوله دیگری تفسیر و تحلیل شود.

دکتر ملابابایی با تاکید بر اینکه می توان معتاد را بیمار اجتماعی نیز خطاب کرد، گفت: اگر بخواهیم به این مسئله به صورت ملایم تر بپردازیم می توان گفت که معتاد یک بیمار شبه سادیسیمی است که دیگران از کارهای وی خسارت هایی را متحمل می شوند.

هنوز تعریف جامع و کاملی از معتاد و اعتیاد در جامعه صورت نگرفته است، جرم شناسان معمولا معتاد را یک «بزهکار بیمار» معرفی می کنند و در مقابل روانپزشکان و روانشناسان معتاد را یک «بیمار بزهکار»، یعنی اینکه جرم شناسان مجرم بودن را بر بیمار بودن ارجحیت می دهند و روان پزشکان و روانشناسان عکس این موضوع.

اکنون بسیاری از ناهنجاری های سطح جامعه همانند سرقت، تکدی گری و... توسط معتادن انجام می گیرد که این امر بدان معناست که هنوز به طور قطعی نمی توان معتاد را مجرم صرف یا بیمار صرف نامید.

آیین مهر ـ استان کردستان

228328

مطالب مرتبط