معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار ایلام عنوان کرد:

هزینه شدن ۱۷۰ میلیارد ریال برای راه دسترسی به بازارچه مرزی چیلات

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار ایلام عنوان کرد: در طول سه سال گذشته ۱۷۰ میلیارد ریال برای تکمیل راه دسترسی به بازارچه مرزی چیلات دهلران هزینه شده است.

به گزارش سایت خبری پرسون از ایلام، احمد کرمی اظهار داشت: هیات دولت سال گذشته مجوز بازارچه مرزی چیلات را به واحد گمرکی تغییر داد تا از این طریق کالا و مسافر به کشور عراق تردد داشته باشند.

وی افزود: یکی از اصلی‌ترین پیش نیازهای رونق این نقطه مرزی برای توسعه مراودات تجاری و بازرگانی، تکمیل زیرساخت‌های ارتباطی است که در این راستا تاکنون ۱۶ کیلومتر از مسیر ۲۸ کیلومتری تا این مرز بهسازی و هشت کیلومتر نیز روکش آسفالت شده که این عملیات در طول سه سال گذشته و با صرف هزینه ۱۷۰ میلیارد ریال انجام شده است.

معاون استاندار ایلام تاکید کرد: سایر زیرساخت‌های مورد نیاز همچون شبکه‌های آب و برق و فیبر نوری در مرز چیلات اجرا و ۵۰ هکتار زمین نیز برای اجرای سایت بازارچه پیش‌بینی شده است.

کرمی ابراز امیدواری کرد: طرف عراقی نیز اهتمام بیشتری برای تکمیل زیرساخت‌های آنسوی مرز چیلات داشته باشد تا شاهد رونق بیش از پیش تجارت در این منطقه باشیم.


بیشتر بخوانید؛

جلوگیری از واردات در گرو توسعه مرزهای شهری و بازارچه های مرزی


وی همچنین به تکمیل زیرساخت‌های مرز مهران اشاره و اضافه کرد: ۱۲ کیلومتر از کنارگذر غربی شهر مهران اجرا و زیرگذر آن با زیربنای عرشه یک هزار مترمربع احداث شده که برای اجرای این پروژه‌ها ۲۲۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری شده است.

معاون عمرانی استاندار ایلام یادآور شد: انسداد کنارگذر غربی شهر مهران با دیوار بتنی و سیم خاردار نیز از جمله برنامه‌های در دست اجراست که تاکنون هشت کیلومتر از این پروژه با هزینه ۶۰ میلیارد ریال به پایان رسیده است.

استان ایلام ۴۳۰ کیلومتر مرز با کشور عراق دارد که ۲۲۰ کیلومتر از این مقدار در محدوده شهرستان دهلران و همجوار با استان میسان عراق واقع است.

قرابت‌های فرهنگی و مراودات تاریخی اجتماعی شهرستان‌های مرزی ایلام، مهران و دهلران در غرب کشور با استان‌های واسط، میسان و دیالی در شرق عراق موجب مطالبه مراوده بیشتر مردمان دوسوی مرز شده است.

منبع: ایرنا

228299

مطالب مرتبط