روزبه مفیدیان در گفت و گو با پرسون مطرح کرد:

لزوم تربیت دانشجویان کارآفرین و مهارت محور از سوی دانشگاه ها

پژوهشگر ارشد پژوهشکده فناوری نانو شمال کشور عنوان کرد: معرفی نخبگان و دانش‌آموختگان دانشگاهی از سوی پارک های علم و فناوری برای ورود به بخش صنعت و تولید در سال‌های گذشته مطلوب بوده است و این رویه باید به عنوان اصولی برای رونق کسب و کارهای نوپا و دانش بنیان ادامه یابد.

روزبه مفیدیان در گفت و گو با خبرنگار سایت خبری پرسون: عنوان کرد: برخی از نخبگان کشور در ساخت تجهیزات مهندسی و پزشکی با فناوری‌های جدید به موفقیت‌هایی دست یافتند اما با وجود زیرساخت برای تولید انبوه و بعضی از رویکردهای ساختار گریز و رانتی مانع شکوفایی استعدادها در این بخش شده است.

نخبه علمی کشور و عضو بنیاد ملی نخبگان خاطر نشان کرد: استفاده از ظرفیت‌های علمی و دانشگاهی در بخش های صنعت بخصوص خودرو و تجهیزات پزشکی و بهداشتی در سال‌های گذشته روند رو به رشدی داشته است اما با شرایط ایده آل در این بخش فاصله زیادی وجود دارد.

پژوهشگر ارشد پژوهشکده فناوری نانو شمال کشور ادامه داد: معرفی نخبگان و دانش‌آموختگان دانشگاهی از سوی پارک های علم و فناوری برای ورود به بخش صنعت و تولید در سال‌های گذشته مطلوب بوده است و این رویه باید به عنوان اصولی برای رونق کسب و کار های نوپا و دانش بنیان ادامه یابد.

مفیدیان تصریح کرد: دانشگاه ها باید دانشجویان کارآفرین و مهارت محور تربیت کنند زیرا واحدهای صنعتی و تولیدی برای جذب دانشگاهیان حساسیت‌های معین گسترده ای دارند. همچنین باید بسترهای آموزشی حاضر مابین دانشگاه های ملی و دانشگاه های فنی و حرفه ای باشد تا هم از لحاظ تئوری و هم از دید عملی دانشجویان را تغذیه و آماده ورود به عرصه صنعتی نمایند.

دانشجوی فوق دکترای مهندسی شیمی تصریح کرد: نظام کنونی جذب و استخدام نخبگان از اساس دارای مشکل است و تا زمانی که رابطین صنعت و دانشگاه از پشت میزهای خود بلند نشوند و برای پیوند این دو شاخصه تلاش نکنند نه صنعتی ها دانشگاهیان را قبول دارند و نه دانشجویان کنونی راهی به سوی صنایع مادر خواهند داشت و تا ابد این حلقه باطل وجود خواهد داشت.

وی اضافه کرد: صنعتگران و مهندسان پای کار همواره از رویکردهای جدید علمی برای توسعه و پیشرفت تولید استقبال می کنند و با تغییر برخی رویه‌ها این هم‌افزایی سرعت بیشتری می گیرد.

مفیدیان در پایان گفت: کارآفرینان برای اشتغال پایدار و توسعه اقتصادی باید کلان‌نگر باشند و با تلفیق متریال علمی و افزودن چاشنی تجربه می توان برای بهره‌وری در تولید کالاهای اساسی و موادی‌که کشور به آن نیازمند است اقدام کرد.

هم اکنون در ایران بیش از ۵۰۰۰ شرکت دانش بنیان وجود دارد، و این می تواند آغازگر عصری جدید در اقتصاد و تولید ملی باشد.

بدیهی است عصری که در آن شتابدهنده ها، مراکز نوآوری، پارک های علم و فناوری و دانشگاههای فعال در حوزه تبدیل فناوری به محصول هستند که جایگزین حجره های سنتی در بازار خواهند شد.

228182