تخت‌روانچی:

باید در خلیج فارس آماده باشیم

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد درباره تحرکات نظامی آمریکا در خلیج‌فارس گفت: اینکه شیطنت دیگری صورت گیرد، باید هوشیاری و آمادگی لازم را داشته باشیم؛ البته استنباط شخصی‌ام این است که در این حوزه هم اتفاقی نخواهد افتاد.

به گزارش سایت خبری پرسون، سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد گفت با توجه به فضای کنونی آمریکا و حساسیت‌های جناح رقیب نسبت به تصمیمات و اقدامات احتمالی ترامپ در روز‌های پایانی مسوولیتش، شخصا بعید می‌دانم دونالد ترامپ در روز‌های پایانی ریاست‌جمهوری‌اش به‌خصوص در موضوع اقدام هسته‌ای نگرانی‌ساز باشد. این در حالی است که وزیر امورخارجه آمریکا چند روز مانده به پایان دولت ترامپ در اظهاراتی مداخله‌جویانه درباره طرح اخیر مجلس مدعی شد که ایران نباید در هیچ سطحی غنی‌سازی اورانیوم داشته باشد.

او افزود: البته به‌دلیل غیرقابل پیش‌بینی بودن ترامپ نباید هیچ موضوعی را منتفی دانست، ولی او به این سمت نخواهد رفت. سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد در همین حال درباره تحرکات نظامی آمریکا در خلیج‌فارس گفت: اینکه شیطنت دیگری صورت گیرد، باید هوشیاری و آمادگی لازم را داشته باشیم؛ البته استنباط شخصی‌ام این است که در این حوزه هم اتفاقی نخواهد افتاد.

تخت‌روانچی در تحلیل رویکرد راهبردی دولت بعدی آمریکا در قبال ایران تاکید کرد: دولت‌های مختلف در آمریکا، چه دموکرات و چه جمهوری‌خواه، سیاست‌های بین‌المللی‌شان تفاوت چندانی با هم ندارد. او با بیان اینکه البته دولت ترامپ سیاست‌های نامتعارفی داشت، گفت: حرکات این دولت چه در قبال ایران و چه در قبال دیگر کشور‌ها برای بسیاری از ناظران در داخل یا خارج از آمریکا، غیرقابل پیش‌بینی بود.

سفیر ایران در سازمان ملل با تاکید بر اینکه به‌طور کلی نباید انتظار داشت که در سیاست آمریکا در قبال ایران تفاوت‌های بنیادینی روی دهد، تصریح کرد: به‌طور مثال استفاده از ابزار تحریم علیه ایران در دولت‌های مختلف آمریکا، هم دموکرات و هم جمهوری‌خواه تداوم داشته است. آمریکا در طول سال‌های اخیر از ابزار تحریم استفاده کرده است و این را ابزاری می‌داند که فکر می‌کند می‌تواند از آن برای امتیازگیری استفاده کند و به این روند نیز ادامه خواهد داد.

تخت‌روانچی با بیان اینکه به‌نظر می‌رسد دولت بایدن هم همین رویکرد را ادامه خواهد داد، گفت: اینکه بگوییم دولت جدید از ابزار تحریم دست می‌کشد، شاید قرین واقعیت نباشد. البته در برخی جنبه‌ها ممکن است تاکتیک‌های متفاوتی را ببینیم. سفیر ایران در سازمان‌ملل تاکید کرد: شاهد یک رشته سیاست‌هایی خواهیم بود که شاید چهره بیرونی آن متفاوت باشد، اما چهره درونی آن ادامه همان سیاست‌هاست و شاهد تغییرات ۱۸۰ درجه‌ای نخواهیم بود.

بیشتر بخوانید:

ظرفیت صنعتی ما ظرفیت فوق العاده‌ای است

ایران نباید در هیچ سطحی غنی‌سازی اورانیوم داشته باشد

همزمان وزیر امورخارجه آمریکا در اظهاراتی مداخله‌جویانه درباره طرح اخیر مجلس مدعی شد که ایران نباید در هیچ سطحی غنی‌سازی اورانیوم داشته باشد.

مایک پمپئو با انتشار بیانیه‌ای مدعی شد که ایران از برنامه هسته‌ای خود برای باج‌گیری از جامعه بین‌الملل استفاده و امنیت منطقه را تهدید می‌کند. پمپئو مدعی شد: ایران طبق یک معاهده حقوقی و بنابر توافقات پادمانی ان‌پی‌تی موظف است به بازرسان آژانس اجازه دسترسی بدهد. نقض این الزامات فراتر از اقدامات قبلی ایران در نقض تعهدات هسته‌ای‌اش ذیل برجام است.

او در ادامه با بیان اینکه تمامی کشور‌ها و نه فقط آمریکا به پایبندی ایران به این تعهدات اهمیت زیادی می‌دهند، مدعی شد که آنچه آن را باج‌گیری هسته‌ای می‌خواند باعث تقویت موضع ایران نمی‌شود، بلکه منجر به انزوا و فشار بیشتر می‌شود.

وزیر امورخارجه آمریکا همچنین به ازسرگیری غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم در ایران اشاره کرد و در اظهارات مداخله‌جویانه خود تاکید کرد که جمهوری اسلامی نباید در هیچ سطحی غنی‌سازی داشته باشد. پمپئو در پایان آورده است: ایالات‌متحده به‌طور کامل از ادامه راستی‌آزمایی و نظارت حرفه‌ای و مستقل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر برنامه هسته‌ای ایران حمایت می‌کند. اخراج بازرسان بین‌المللی از ایران باید با محکومیت جهانی مواجه شود.

228147