پرونده ویژه پرسون؛ معضلات آموزش آنلاین /بخش8

برنامه «شاد» خسته کننده است/ فراری شدن دانش آموزان از درس و کتاب

بعد از گذشت چهار ماه از سال تحصیلی ، مشکلات برنامه «شاد» همچنان پابرجاست و دانش اموزان را خسته کرده است.

به گزارش سایت خبری پرسون، صدای معلم بود که در خانه پیچید که گفت: «ببینید بچه ها، تصور کنید آموزش و پرورش کلی سرمایه گذاری و هزینه کرده و برای شما مدرسه ساخته و بعد شما بیایید و بگویید، ما حیاطش را دوست نداریم. این درست نیست. باید یاد بگیریم صبور باشیم ومثل همیشه مشکلات یکی یکی حل می شوند.»

اسفند ۹۸ تمام شده بود. دغدغه ماندن کرونا، بر خلاف پیش بینی های گذشته از یک هفته تا چند ماه، آنچنان قوت گرفت که هیچ زمانی را برای پایان این ویروس ناخوانده، اعلام نکردند. به اقتضای شرایط، با معرفی برنامه شاد به دانش آموزان بسیاری از خانواده ها، ازحضور دلبندانشان در منزل، احساس امنیت کردند و حتی در فضای مجازی بارها اعلام کرده بودند که حاضرند فرزندانشان یکسال از تحصیل جدامانده ولی دردسرهای رفت و آمد به مدرسه و دلنگرانی های نزدیکی فیزیکی همکلاسی ها را نداشته باشند. ازاین روبرنامه شاد پر و بالش را بازکرد و به پشت درب منزل دانش آموزان رسید.

در فضای مجازی بارها اعلام کرده بودند که حاضرند فرزندانشان یکسال از تحصیل جدامانده ولی دردسرهای رفت و آمد به مدرسه و دلنگرانی های نزدیکی فیزیکی همکلاسی ها را نداشته باشند.

*ماه مهر و «شاد»

با برنامه جدید آموزش و پرورش برای خانواده های نیازمند، دردسر درست شد و آن چیزی نبود جز خرید اینترنت و موبایل های هوشمند. مثل سالهای گذشته دیگر با آمدن ماه مهر، هیچ کس به دنبال خرید کیف، کفش و مداد ودفترنرفت اما بودند بچه هایی که همراه بزرگترها درپاساژها و مغازه ها دنبال گوشی هوشمند بودند. دغدغه ای که به گفته مریم رستمی آموزگار کلاس پنجم، فقط مختص خانواده های تحت پوشش یا بچه های مناطق محروم نبوده است و اوضاع اقتصادی کشور به سمتی پیش رفته که الویت بسیاری از خانواده ها تا قبل از پاندمی کرونا، خرید گوشی هوشمند نبوده است.

رستمی در گفت وگو با «پرسون»می گوید: خیلی از خانواده ها با بالا رفتن قیمت گوشی های هوشمند، تلفن همراه خود را فروخته تا مرهمی روی زخم های کهنه خود بگذارند، ولی کرونا آمد و همه چیز را تغییرداد.
این آموزگار ایرانی با اشاره به نبود تجهیزات کافی که برای آموزش از راه دور لازم و ضروری است، تصریح میکند: تعدادی از دانش آموزان همیشه غایب هستند چون از تلفن والدین شان استفاده میکنند و ازهمین رو باید منتظر حضور پدر و مادرشان در خانه باشند وبعضی دیگر منظم در برنامه شاد حاضر نمی شوند. ولی باید مشکلات را برطرف کنیم تا همه دانش آموزان بتوانند آموزش ببینند.

*همدلی

سیستان و بلوچستان، هرمزگان، جنوب کرمان، آذربایجان غربی و خراسان از مناطقی بودند که هشدار ترک تحصیل دانش آموزانشان بیش از بقیه نقاط کشور از حیث اکثریت، در بین شان به صدا درآمد و ترس ترک تحصیل شماری از دانش اموزان کشور که زمینه ترک تحصیل را داشتند، بحث ها و کمپین هایی چون مدرسه مجازی، مهرهمدلی و خیرین همدل و تبلت های دست دوم، را به راه انداخت تا مشکل نزدیک به ۴ میلیون از دانش آموزان دور از اینترنت و گوشی هوشمند را، برطرف سازد. که با اینکه تا حدی کمک کننده بود اما نتوانست مشکل اصلی را از ریشه قطع نماید و ماه مهر تمام نشده بود که خبر قطع شدن رگ های حیاتی سید محمد موسوی زاده اهل بندر دیر استان بوشهرهمه را شوکه کرد. سانحه ای که همین هفته گذشته اتفاق افتاد و دوباره لزوم توجه به فراهم ساختن امکانات تحصیلی برای دانش آموزان مناطق محروم را روی زبانها انداخت. امکاناتی چون تهیه آسان و سریع تبلت های دانش آموزی و آماده سازی زیرساخت مناسب که باهمکاری بین وزارت آموزش و پرورش و وزارت ارتباطات و فناوری و دیگر ارگان ها و سازمان های زیربط، می توانست و می تواند حل شود.


بیشتر بخوانید:

وضعیت برگزاری امتحانات دیماه در مدارس غیردولتی/ اجبار حضور دانش آموز در مدرسه، تخلف است

نیاز ۹۰۰ مدرسه برای اتصال به شبکه ملی اطلاعات/ برای رفع مشکلات اینترنت در سیستان و بلوچستان مستقر می‌شوم

اتصال ۶۳ هزار مدرسه به شبکه ملی اطلاعات و اینترنت/ طرح اولیه سیم کارت اختصاصی دانش آموزی آماده شد


*شبکه اجتمایی به نام شاد

قبل از همه گیری کووید ۱۹ در جهان، چند سالی می شد که برنامه های اجتمایی مانند سروش، روبیکا، آی گپ پس از فیلتر شدن پیام رسان تلگرام تبلیغ شد که ازمهمترین دلایل استفاده نکردن بخشهایی از جامعه ازاین برنامه ها را عدم اعتماد وسرعت کم و همه گیر نبودنشان عنوان کردند. برعکس، برنامه شاد در ابتدای معرفی، با استقبال خانواده ها روبرو شد امنیت و خاطر جمع بودنشان از سلامت دانش آموز وهمچنین سلامت کیفی مطالب، مهمترین علاقه خانواده ها به این برنامه بیان شد ولی هرچه گذشت نواقص شاد بیشتر خودش را نشان داد. شاید خیلی ها فکر میکردند که شاد هم مانند تلگرام و واتس آپ باشد که جمعیت گسترده ای در جهان ازاین اپلیکیشن ها استفاده می کنند، بدون اینکه کمتری خدشه ای در سرعت و کیفیت آنها رخ دهد و احتمالا با همان تصور به سراغ شاد رفتند.

*آموزش با شاد؛ چرا؟

در پرسش و پاسخ از دانش آموزان چهارم، پنجم و ششم ابتدایی، همه آنها کند بودن این برنامه را علت بی علاقگی نسبی شان به برنامه اعلام کردند. «رایکا افتخاری» که دانش آموزش کلاس پنجم دبستان است، می گوید که تا به امروز سه روز پشت هم نشده که بدون مشکل از شاد استفاده کنند و شاد، وقت و انرژی آنها را می گیرد و دوباره مجبور می شوند برای عقب نیفتادن و استفاده از ساعت های کلاس در آن روز، بقیه کلاس را در واتس آپ برگزار کنند.

یکی از سوالات بعضی از منتقدان این برنامه این است که چه لزومی برای استفاده از شاد وجود دارد در حالی که می توانند به راحتی در برنامه هایی چون واتس آپ، که سرعت و کیفیت بالاتری نسبت به شاد دارد، آموزش را عرضه کنند

«مهدیه » همکلاسی «رایکا» هم از خواهش های هر روزه شان به معلم، برای استفاده از برنامه دیگری جز شاد خبر می دهد و اینکه آموزگارشان به آنها گفته که نمی توانیم از برنامه های خارجی برای آموزش استفاده کنیم جز در موارد بسیار ضروری.
یکی از سوالات بعضی از منتقدان این برنامه این است که چه لزومی برای استفاده از شاد وجود دارد در حالی که می توانند به راحتی در برنامه هایی چون واتس آپ، که سرعت و کیفیت بالاتری نسبت به شاد دارد، آموزش را عرضه کنند.

*نیمه پر لیوان

کرونا از زمان حضورش، مشکلات زیادی را در کشور ایجاد کرده اما سرعت بخشیدن در بهبود کیفیت آموزش از راه دور به ویژه برای دانش آموزان آنهم در مدت زمان چند ماه را نباید ندیده گرفت. روندی که ممکن بود به این زودیها در مورد آن بحث و گفتگوی اساسی و مدت دار در بخشهای مختلف جامعه و از همه مهمتر مسئولین وزارت خانه مزبور راه نیفتد که به مدد همین کرونا این همه پیشرفت کمی و کیفی برای ایجاد بستری برای آموزش مجازی در همین چند ماه ممکن شد و به گفته سیدحسن الحسینی، مشاور وزیر آموزش‌وپرورش و مسئول شبکه آموزش دانش‌آموزان (شاد) در این وزارتخانه، « ۱۵ میلیون دانش آموز در شبکه آموزش دانش آموزی (شاد) احراز هویت شده که حداکثر ۱۰ درصد آنها دچار مشکل هستند نه همه».

الحسینی با اشاره به تلاشهای بی وقفه برای رفع نواقص سامانه شاد، اینطور اظهارنظر میکند: « شاد این امکان را فراهم کرده است که در زمان بیماری و نگرانی از سرایت ویروس، در خانه ها بوده و آموزش داشته باشیم و نباید بدون نظر گرفتن جوانب مثبت، فقط مشکلات محدود آن را ببینیم»

228095