گزارش پرسون از دوران «پساکرونا»؛

ویروسی که زندگی بشر را به چالش کشاند/ کرونا؛ دشمنی پشت دروازه های شهر

هنوز پاسخ به زندگی انسان بعد از نابودی ویروس کرونا بسیار زود است و بسیاری از محققان اعلام می کنند که جواب این سئوال را باید در آینده داده شود.

به گزارش سایت خبری پرسون از کردستان، «کرونا» یک رویداد بزرگ جهانی است که زندگی بشر را علنا برای ماههاست که در دست خود گرفته است و بسیاری از معادلات بشر را در هاله ای از ابهام فرو برده، کرونا در روزهای اول چهره ای سیاسی ـ پزشکی به خود گرفت بدین معنا که چندین کشور همدیگر را متهم به ساخت این ویروس می کردند و بعد از گذشته مدت زمان کوتاهی این اتهام زنی با اپیدمی و سپس پاندومی کرونا کم رنگ تر گردید.

سرعت انتقال این ویروس از یک سو و نیز جهش چندین مرحله ای آن عملا متخصصان و کارشناسان علم پزشکی را در جهان خلع سلاح کرد.

شیوع این ویروس نیز در کشورمان به تدریج آغاز گردید و در روزهای اول انتظار نداشتیم که سراسر کشور در وضعیت قرمز قرار بگیرد.

ابتلای بیش از 90 میلیون انسان در سراسر جهان به کرونا و فوت بیش از یک میلیون و 900 هزار در جهان براثر پاندومی این ویروس و در کشورمان نیز ابتلای نزدیک به یک میلیون 300 هزار به کووید ـ19 و مرگ بیش از 56 هزار هم وطن موضوع ساده ای نیست که به راحتی از کنار آن عبور کنیم و باید گفت که کرونا تاثیر بزرگی بر زندگی همه ما گذاشته است و هم اکنون نیز با وجود ضعیف شدن فعالیت این ویروس و نیز ساخته شدن واکسن های متعدد برای آن شاهد تلفات کم و بیش کرونا در سطح جهانی و ملی هستیم، با این حال باید گفت که هنوز خطر کرونا در جامعه باقیست و کمترین غلفت ها می تواند دوباره فاجعه ای بزرگ در کشور ایجاد کند.

در این روزها وضعیت کرونا در کشور زرد، نارنجی و آبی اعلام می شود که در وهله اول این خبر خوبی برای همه ماست اما باید این حقیقت را بپذیریم که آمدن دوباره ویروس کرونا و جهش آن دور از انتظار نیست و باید هر لحظه منتظر این دشمن در پشت دروازه های شهرمان باشیم.

وزارت بهداشت نیز در اخباری که این روزها در رسانه های مختلف منتشر می کند، از روند نزولی کرونا در کشور خبر می دهد و همین امر باعث شده است که عملا رعایت برخی از پروتکل های بهداشتی و اجتماعی در جامعه کمرنگ شود و این یعنی زنگ خطر!

بی شک همانگونه که ندانستیم که کرونا چگونه آمد بی شک دوباره نیز نخواهیم فهمید که این ویروس چه زمانی دوباره اوج می گیرد، لذا تصمیمات احساسی در این زمینه می تواند بهای سنگینی بر جامعه وارد نماید و بی شک جامعه ایرانی با وجود مشکلات بسیاری که دارد، بیش از این تحمل این ویروس را نخواهد داشت.

وضعیت بهداشتی و روانی جامعه بعد از کرونا چگونه خواهد بود؟

اما پرسشی که بسیاری از محققان در حوزه بهداشت و درمان کشور و حتی دیگر حوزه ها از خود می پرسند این است که وضعیت جامعه ما در دوران «پساکرونا» چگونه خواهد بود؟

جواب دادن به این پرسش بسیار مشکل است و به گفته برخی از محققان جواب به این پرسش چندین جواب متفاوت دارد.

منصور یوسفی؛ مدرس دانشگاه و جامعه شناس در این باره به خبرنگار پرسون گفت: به نظر می رسد که جواب به این پرسش به وضعیت و چگونی دوران پساکرونا بسیار زود است و به دنبال پیدا کردن جواب این پرسش می تواند ما را به گونه ای فریب دهد.

این جامعه شناس عنوان کرد: زمانی می توان به این پرسش جواب کامل و درست داد که عملا ویروس در کل جهان از بین رفته باشد، اکنون در جهان به شکلی نوسانی شاهد جهش این ویروس هستیم و به نظر می رسد نباید جوابی سراسیمه به این پرسش داشته باشیم.

یوسفی ادامه داد: اگر نگاه خوشبینانه ای به این موضوع داشته باشیم، باید بگوییم که ویروس کرونا تاثیرات خود را در بسیاری از حوزه ها و شئونات زندگی بشر امروزی گذاشته است و کسی نمی تواند منکر قدرت این ویروس در جهان باشد، قدرت و تخریبی که در نوع خود کمتر از یک جنگ جهانی نبود.

این مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه در بُعد اجتماعی و فردی ویروس کرونا مسیر زندگی ما را تا حدقابل توجهی تغییر داده است، تاکید کرد: بسیاری از سبک های زندگی در کمتر از یک سال توسط کرونا تغییر پیدا کرد و زندگی انسان برخی از عادات را کنار گذاشت و در مقابل برخی از رفتارها به عادات روزمره ما تبدیل شده است که با نگاه به این وضعیت می توان به قدرت بسیاری بالای این ویروس برسیم.


بیشتر بخوانید؛

کشف گونه جدیدی از کرونا ویروس در ژاپن

فوری/ آمار کرونای انگلیسی در کشور افزایش یافت


اردلان سبزی؛ روانشناس و استاد دانشگاه نیز در این باره به خبرنگار پرسون گفت: ویروس کرونا عملا و رسما بشر را دچار دگرگونی هایی کرده است که هنوز این روند ادامه دارد و تا پایان رسمی فعالیت این ویروس این تغییرات ادامه خواهد داشت.

سبزی با اشاره به اینکه در ماههای گذشته عملا شاهد تاثیر روانی این ویروس بر زندگی خودمان بوده ایم، تاکید کرد: شیوع این ویروس، اخبار مربوط به این ویروس، خانه نشینی، فوت نزدیکان بر اثر ابتلا به این بیماری و... همه باعث شده اند که ساختار شخصیتی ما در بُعد اجتماعی و فردی به صورت کاملا محسوسی تغییر کند.

این روانشناس در ادامه سخنان خود بیان کرد: اگر به صورت جزیی به تاثیرات این ویروس بر زندگی فردی توجه داشته باشیم به خوبی متوجه می شویم که ویروس کرونا در این ماهها آستانه تحمل همه را کاملا پایین آورده است.

وی تصریح کرد: نگاهی به آمارهای درگیری های فیزیکی و لفظی، طلاق، افسردگی و... مبین تاثیرات این ویروس بر زندگی همه ماست.

سبزی با اشاره به اینکه در بعد اجتماعی نیز زندگی های ما با کرونا شکل و قالب جدید به خود گرفته است، گفت: در این یکسال تقریبا سبک رفتارهای اجتماعی ما بسیار متفاوت شده است و این تغییرات در این فاصله زمانی امری نادر و دور از باور بود، ولی کرونا آن را عملی کرد.

این مدرس دانشگاه گفت: بی شک هرگز نمی توانیم جواب کلی و جامعی به پرسش شما درباره دوران پس از کرونا بدهیم، زیرا هنوز جامعه عملا درگیر این ویروس است، اما در کل می توان گفت که کرونا زندگی بشر امروزی را به دو بخش تقسیم کرده است، یکی دوران پیش از کرونا و دیگری دوران پساکرونا.

سبزی بیان داشت: پاسخ به این پرسش درباره نوع تغییرات زندگی بشر بعد از کرونا، نیازمند زمان است و هرگونه اظهارنظر در این محدوده زمانی بی شک یک پاسخ نسبی به سئوال شماست، پس بهتر است که پاسخ این پرسش را در زمان مناسب خود بدهیم.

با توجه به نظریات و سخنان این کارشناسان و نیز آنچه که در جامعه ما هویداست، کرونا چه بخواهیم و چه نخواهیم ما را در مسیر دیگری قرار داده است. کرونا نشان داد که جامعه بشری علیرغم این همه پیشرفت بازهم در مقابل عوامل طبیعی همانند اپیدمی ها و پاندومی ها بسیار آسیب پذیر است.

آیین مهر ـ استان کردستان

228060