کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با پرسون:

اما و اگرهای تک نرخی شدن ارز در لایحه بودجه 1400

برای تک نرخی کردن ارز دولت باید منابع داشته باشد، اگر منابع باشد، می‌توان بازار را اداره کرد و نرخ را در ۱۷۵۰۰ تومان نگه داشت ولی اگر دولت منابع و ورودی نداشته باشد، نرخ 17500 تومان به نرخ پایه تبدیل می‌شود و نرخ بازار آزاد را نیز در کنار آن داریم و این مسئله جای نگرانی دارد.

یوسف کاووسی کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با سایت خبری پرسون، عنوان کرد: تک نرخی شدن نرخ ارز در بودجه ۱۴۰0 سبب می‌شود کسری بودجه دولت تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند اما ارزاق عمومی و کالاهای اساسی با نرخ گران‌تری به دست مردم می‌رسد مگر این‌که مجلس تدبیری بیندیشد که کمک هزینه معیشت مردم را افزایش دهد.

کاووسی افزود: طبق پیشنهادی که سازمان برنامه و بودجه ارائه کرده است، نرخ پایه ۱۱۵۰۰ تومان و نرخ کالاهای غیراساسی 17500 تومان است و بر این اساس کالاهایی که تاکنون با ارز ۴۲۰۰ تومان وارد می‌شده است از این پس با نرخ ۱۱۵۰۰ تومان محاسبه می‌شود. این مسئله تا حدودی کسری بودجه دولت را کاهش می‌دهد ولی کالاهای اساسی به مراتب گران‌تر می‌شود و افزایش تورم در سال آینده پیش‌بینی می‌شود.

وی در ادامه تصریح کرد: برای تک نرخی کردن ارز دولت باید منابع داشته باشد، اگر منابع باشد، می‌توان بازار را اداره کرد و نرخ را در ۱۷۵۰۰ تومان نگه داشت ولی اگر دولت منابع و ورودی نداشته باشد، نرخ 17500 تومان به نرخ پایه تبدیل می‌شود و نرخ بازار آزاد را نیز در کنار آن داریم و این مسئله جای نگرانی دارد.

این کارشناس مسائل اقتصادی خاطر نشان کرد: در حال حاضر نیز نمی‌توان ارز نیمایی را برای همه کالاها تأمین کرد، بنابراین یک بازار آزاد را در کنار آن داریم و نرخ 17500 تومان و یا ۱۸ هزار تومان نرخ معقول ارز است و نرخ‌های بالاتر از این، نرخ اصولی و منطقی نیست.


بیشتر بخوانید؛

بودجه‌ 1400 دولت به نفع دلال‌ها نوشته شده /«برجام»مقدس نیست

حسن روحانی درباره بررسی لایحه بودجه به مجلس هشدار داد


یوسف کاووسی در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهار داشت: با توجه به مشکلاتی نظیر مشکل انتقال و تأمین ارز اگر بتوان به اندازه نیاز بازار، ارز را تأمین و تزریق کرد، نرخ ارز می‌تواند ثابت شود ولی اگر ورودی‌ها دچار مشکل شود یک نرخ بازار آزاد مجدداً ظهور پیدا می‌کند و باز هم بیش‌ترین فشار متوجه مردم خواهد شد.

وی با اشاره به این‌که با تک نرخی شدن ارز کسری بودجه دولت ۴ برابر نسبت به ارز 4200 تومانی کاهش می‌یابد، بیان کرد: بحث تأمین این ارز برای تراز کردن بازار عرضه و تقاضا مسئله بسیار مهمی است چرا که تک نرخی شدن ارز در بودجه سال آینده بازار داخلی را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد و با فرض تأمین نیازهای داخلی، بازار به ثبات می‌رسد و زمانی‌که بازار به ثبات برسد، عرضه و تقاضا خود را پیدا می‌کند و نرخ‌ها می‌تواند از سیر صعودی خود جلوگیری کند.

این کارشناس مسائل اقتصادی در پایان تشریح کرد: مسئله قابل توجه این است که تک نرخی شدن ارز، بازارهای صادراتی را دچار مشکل می‌کند چرا که در حال حاضر صادرکنندگان، ارزهای صادراتی خود را با نرخ 24 یا 25 هزار تومان می‌فروشند و اگر این نرخ ثابت شود بازارهای صادراتی تحت تأثیر قرار می‌گیرند و صادرات کم‌تر می‌شود، سهام شرکت‌های بورسی که صادرات محور هستند سیر نزولی پیدا می‌کند و در نتیجه آن شاخص کل پایین می‌آید و این مسئله تأثیر بسیار زیادی بر بازارهای داخلی، خارجی و بورس دارد.

228031

مطالب مرتبط