فعال حقوق محیط زیست در گفتگو با پرسون؛

جاده کشی در سبلان ایراد قانونی و شرعی دارد

فعال حقوق محیط زیست گفت: طبق قوانین بالادستی هیچ نهادی اعم از استانداری، هیات وزیران و حتی قوه مقننه نمی‌تواند مصوبه‌ای در مورد تخریب منابع‌طبیعی و محیط زیست داشته باشد و با این حساب جاده‌کشی در حریم اصلی سبلان که به عنوان یک اثر طبیعی ملی ثبت شده است، ایراد قانونی و شرعی دارد.

پیمان حاج محمود عطار در گفت‌وگو با سایت خبری پرسون، اظهار داشت: در خصوص منابع‌طبیعی اعم از کوه‌ها، جنگل‌ها، رودخانه‌ها، تالاب‌ها، دریاچه‌ها و غیره هم از جنبه شرعی و دینی که دولت جمهوری اسلامی مکلف به اجرای مقررات آیات قرآن و روایات اهل بیت(ع) هستند تمامی این منابع طبیعی بر اساس آیات کریمه سوره انفال جزو اموال ملی و متعلق به کل کشور ایران و کل مردم دنیا می‌باشد.

وی با اشاره به اینکه هر گونه آسیب‌رسانی و تعرض به هر یک از منابع طبیعی در کره زمین صرف نظر از این که منبع مورد آسیب در کدام سرزمین می‌باشد موجب خسارت به همه انسان‌های جهان است، افزود: به همین جهت پیامبر گرامی اسلام به واسطه اهمیت انفال و منابع طبیعی و عمومی مسلمانان نام این سوره مبارکه را سوره انفال گذاشته است.

این وکیل برجسته دادگستری گفت: وجود سوره مبارکه انفال در قرآن کریم دلالت بر لزوم اهمیت دادن دولت اسلامی بر حفاظت و نگهداری و پاسداری از انفال و منابع طبیعی و نمونه‌های مذکور است.

فعال حقوق محیط زیست تصریح کرد: پیرو فرمایش موکد قرآن کریم قانون مدون قوه مقننه در دهه ۵۰ همه کوه‌ها، قله‌ها، دریاها، دریاچه ها و رودخانه‌ها و مصادیق طبیعی آن را ملی اعلام کرده و حتی افرادی که در این محدوده منابع‌طبیعی مانند جنگل‌ها مزارع و کوه‌ها سند رسمی و ثبتی داشته‌اند را برابر قانون ابطال و اسناد آن را به نام منابع طبیعی دولت ایران صادر کرد.

پیمان حاج محمود عطار بیان داشت: هیچ مرجع دولتی اعم از استانداری، فرمانداری، هیات وزیران و حتی مجلس شورای اسلامی به عنوان یگانه مرجع قانونگذاری نظام جمهوری اسلامی ایران نمی‌تواند با تصویب قانون به منابع طبیعی متعلق به آحاد مردم تعرض و آسیب وارد کند.


بیشتر بخوانید؛

اعتراض فعالان محیط زیست اردبیل به جاده‌کشی در سبلان


وی معتقد است: با توضیحات فوق مصوبه‌ای که برای احداث جاده در حریم قله سبلان به خاطر ویژگی‌های طبیعی و ارزش‌های منحصربه فرد فرهنگی و تاریخی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده خلاف شرع اسلام و قانون می‌باشد و باید ابطال گردد.

این حقوقدان برجسته حوزه محیط زیست ادامه داد: اهمیت حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست در سطح بین المللی به قدری مهم و حیاتی است که اساسنامه دادگاه حقوق کیفری بین‌المللی به تازگی نظریه‌ای از دادستان دیوان بین المللی کیفری صادر کرده است که مطابق آن هرگونه تعرض و آسیب به منابع‌طبیعی در سطح جهان حتی توسط دولت‌ها و حکومت‌ها جنایت علیه بشریت محسوب می‌شود.

حاج محمود عطار اضافه کرد: معاهده‌ای که طی چند سل گذشته و در دوران دولت یازدهم در شهر پاریس با حضور اکثریت کشورهای جهان تنظیم و به امضای عالی‌ترین مقامات این کشورها رسید و مشهور به معاهده پاریس است همه کشورهای جهان را مکلف به حفاظت از محیط زیست و منابع‌طبیعی کرده و تخطی از آن را مستوجب پیگیری دانسته است.

وکیل برجسته دادگستری یادآور شد: طبق ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی و تبصره یک و دو آن در قانون تعزیرات تاکید شده است که سازمان‌ محیط زیست و وزارت بهداشت و بر اساس یک ماده قانونی دیگر سازمان‌های مردم نهاد می‌توانند با مشاهده موارد تعرض به منابع طبیعی و محیط زیست نسبت به دستگاه متخلف در دادسرای محلی اعلام جرم کنند.

گفت‌وگو از مسعود لاهوت

228027