حسن روحانی درباره بررسی لایحه بودجه به مجلس هشدار داد

نهم دی ماه کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۰ با ۲۳ رای موافق و ۱۹ رای مخالف و یک رای ممتنع در جلسه امروز کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی تصویب شد.

به گزارش سایت خبری پرسون، حسن روحانی رییس جممهور امروز درباره بررسی لایحه بودجه در پارلمان هشدار داد و گفت: "دگرگون کردن شاکله و ساختار بودجه، مطمئنا غیرقابل قبول است."

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در یکصد و نود و پنجمین جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت پس از ارائه گزارش بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۰ در مجلس توسط رییس سازمان برنامه و بودجه، افزود: "لایحه بودجه نتیجه مطالعات و بررسی تفصیلی و همه جانبه کارشناسان خبره دولت درباره الزامات و اقتضائات اقتصادی کشور بوده و این بودجه براساس قواعد و شرایط کشور تهیه و تنظیم شده است."

رییس جمهوری ادامه داد: «دولت همواره از نظرات مشورتی کارشناسان و فعالان اقتصادی استقبال کرده و همچنین پذیرای دیدگاه‌ها و پیشنهادهای اصلاحی نمایندگان در مجلس بوده اما دگرگون کردن شاکله و ساختار بودجه، مطمئنا غیرقابل قبول است.»

روحانی گفت: «زمان بررسی بودجه، زمان تغییر قوانین و قواعد اصلی فعالیت‌های اقتصادی نیست و نباید موجب شود که فعالان اقتصادی که پیشران امور توسعه کشور به شمار می‌روند، دچار سردرگمی شوند از سوی دیگر تصمیمات بودجه‌ای نباید به هیچ وجه معیشت مردم بویژه قشرهای ضعیف و کم برخوردار را تحت فشار قرار دهد.»

پس از ارائه لایحه بودجه از سوی دولت، مجلس به تندی به مخالفت با آن پرداخت. ریاست مجلس، اعضای کمیسیون های مرتبط همه معتقدند این لایحه ایرادات اساسی دارد. حتی مرکز پژوهش های مجلس در گزارش های متعدد خواستار رد کلیات لایحه شد.


بیشتر بخوانید:

روحانی: در بورس و بازار ارز سیاه نمایی می شود


با این حال بخشی مجلس معتقد بود که رد کلیات لایحه مفید نیست و دولت آن را به صورت اساسی اصلاح نمی کند این دسته از نمایندگان می گویند مجلس باید راه حل دیگری پیدا کند

با اصلاح بخشی لایحه با توجه نامه مقام معظم رهبری بیشتر نمایندگان مجلس این اصلاح را مفید ارزیابی کردند و امیدوار شدند که با اصلاح بیشتر مجلس لایحه را در مسیر دلخواه خود قرار دهند.

نهایتا نهم دی ماه کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۰ با ۲۳ رای موافق و ۱۹ رای مخالف و یک رای ممتنع در جلسه امروز کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی تصویب شد.

اما در اصلاحات کمیسیون تلفیق بسیاری از بندهای لایحه در حال تغییر است که نگرانی دولت را در پی داشته است. دولت به شدت مخالف افزایش مالیات است اما مجلس در اصلاح لایحه تمام تلاش خود را به کرد گرفته که هر طور شده مالیات در بخش های مختلف را افزایش دهد.
حمله دوباره نادران به لایحه دولت

امروز در راستای انتقادات نمایندگان از لایحه بودجه الیاس نادران رییس کمیسیون تلفیق مجلس باز هم لایحه دولت را زیر سوال برد.

نادران گفت: "وقتی لایحه دولت درباره بودجه 1400 به مجلس تقدیم شد، برآوردهای اولیه آن بود که این لایحه قابل دفاع نیست و امروز هم من در جمع‌های کارشناسانه از هیچ‌کس نشنیده‌ام که از آنچه که دولت تقدیم مجلس کرده دفاع کند."

این نماینده مجلس در بخشی از سخنانش از میزان فروش روزانه نفت در لایحه انتقاد کرد و گفت: "بودجه‌ای که قرار بود با ۱.۱ میلیون بشکه صادرات در روز و ارز ۳۰۰۰ تومانی بسته شود یکباره با دو میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه و ارز ۱۱ هزار تومانی بسته شد که این نه تغییر رویکرد کارشناسی، بلکه تغییر رویکرد سیاسی بود."

او افزود: «وزیر نفت می‌گفت برای رسیدن به دو میلیون و ۳۰۰ هزار صادرات دو مقدمه نیاز داریم یکی این‌که حاکمیت مساله‌ تحریم را حل کند که در واقع به این معناست که تسلیم نظام سلطه شود و دیگر این‌که در سه ماه ۶۰۰ میلیون دلار پول می‌خواهیم که ظرفیت را به دو میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه در روز برسانیم بنابراین اساسا ارز ۱۱ هزار تومانی و صادرات دو میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه جزو توهمات در بودجه بود که ما تلاش کردیم ارقام را واقعی کنیم و به جای این‌که رانت‌های نفتی به ۱۰ شرکت و نهایتا یک شرکت تعلق گیرد به همه مردم اختصاص یابد.»

نماینده مردم تهران در مجلس مدعی شد که لایحه دولت زمین سوخته تحویل می داد، گفت: «دولت بنا داشت با اختیارات خود حداقل ۳۹۴ هزار میلیارد تومان از ارزهای نفتی را مصرف کند ما این عدد را به ۲۶۱ هزار میلیارد تومان کاهش دادیم. نباید خدایی نکرده در تعاملات‌مان دچار خطای تحلیل شویم. دولت همچنین یک اختیار ۷۰ هزار میلیارد تومانی برای انتشار اوراق سلف نفتی در نظر گرفته بود که با توجه به سهم ۴۸ درصدی دولت از درآمدهای نفتی در واقع ۱۵۰ هزار میلیارد تومان پیش فروش نفت بود یعنی دو سال بعد هم باید برای استقراض در سال ۱۴۰۰ هزینه می‌شد و این یعنی تحویل زمین سوخته به دولت بعد دادن که ما این انحرافات را اصلاح کردیم.»

228013

مطالب مرتبط