گزارش پرسون از تقابل مسئولان و رسانه ها؛

سندروم «رسانه گریزی مدیران»

مسئول و مدیر یا دست به انتشار آمار غیرواقعی می زند و یا اینکه خود را عملا و رسما از رویارویی مستقیم با خبرنگار و رسانه دور نگه می دارد که هر در هر دو صورت باید گفت که این وضعیت در جامعه به عنوان سندروم «رسانه ریزی مدیران» تعریف می شود.

به گزارش سایت خبری پرسون از کردستان، رسانه یکی از ارکان مردمسالاری و دموکراسی در هر جامعه و کشوری است و هیچ جامعه ای را در عصر حاضر نمی توان بدون رسانه تجسم کرد.

رسانه ها به نوعی مطالبه گران جامعه از مدیران و از سویی دیگر انتقال دهندگان رویدادها و اخبار روز در سطح جامعه هستند، لذا این صفات و ویژگی ها جایگاه رسانه را در هر جامعه ای تثبیت کرده است.

از سوی دیگر هر جامعه که به نوعی به بیماری انفعال مبتلا است بی شک در حوزه رسانه مشکلات ساختاری دارد.

بدون تعارف باید گفت که در جامعه ما رسانه ها به وظیفه اصلی خود عمل نمی کنند و دچار برخی از حواشی شده اند که البته این حاشیه ها بخشی بازخورد عملکرد خود رسانه هاست و بخشی از آن نتیجه غرابت و دوری مدیران و مسئولان با رسانه ها می باشد.

تا زمانی که یک رسانه نتواند که به وظیفه اصلی خود عمل کند بی شک جامعه به آن جایگاهی که بایسته است هرگز نخواهد رسید.

در این بین مدیران و مسئولان دولتی و بخش خصوصی به نوعی به رسانه های کشور به ناهنجاری «فوبیای رسانه» مبتلا شده اند و خبرنگار و رسانه را رقیب و بعضا دشمن خود می بینند.

فرزانه کمالوند؛ روزنامه نگار و فعال رسانه ای در این باره به خبرنگار سایت خبری پرسون گفت: با وجود اینکه در کشور رسانه ها در باب کمی وضعیت مطلوبی داریم، از آن سو در باب کیفی وضعیت رسانه های داخلی چنگی به دل نمی زنند.

این فعال رسانه ای ادامه داد: این معضل و بیماری در استانها و شهرستان ها نمود بیشتری دارد تا جایی که باید اعتراف کرد که بسیاری از رسانه با توجه به مشکلات اقتصادی و افزایش هزینه ها به نوعی به تابلوی اعلانات روابط عمومی ها تبدیل شده اند.

کمالوند در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: همین وضعیت و عملکرد رسانه ها به نوعی باعث می شود که مسئولان و مدیران در جامعه احساس کنند که نظارت اجتماعی آنان را رصد نمی کند و از سوی دیگر با فراغ بال هر آماری چه درست و چه غلط را به خُورد مطبوعات و رسانه ها می دهند.

وی با اشاره به اینکه درمان این بیماری در صنف رسانه کشور نیازمند سالیان سال تلاش است، تاکید کرد: یکی دیگر از آفت های رسانه های ما عدم مطالبه گری آنان است، رسانه ها به خاطر برخی از مسایل چشمان خود را بر روی واقعیت ها و خواسته های جامعه می بندند که این خود یک معضل اساسی است.

این فعال رسانه ای با انتقاد از آن دست از مدیران رسانه گریز بیان داشت: تا زمانی که یک مدیر جوابی برای سئوال خبرنگار نداشته باشد هرگز به خود اجازه نمی دهد که از میدان دید رسانه خارج شود. بی گمان مدیرانی که در سیستم مدیریتی خود اشکالات و ابهاماتی دارند دو شیوه را در مقابل رسانه ها اتخاذ می کنند.


بیشتر بخوانید؛

تمدید ثبت نام وام حمایتی کم بهره به مدیران رسانه ها

از بایکوت خبری تا شکست رسانه‌های غربی


وی به این دو شیوه اشاره کرد و گفت: مسئول و مدیر یا دست به انتشار آمار غیرواقعی می زند و یا اینکه خود را عملا و رسما از رویارویی مستقیم با خبرنگار و رسانه دور نگه می دارد که هر در هر دو صورت باید گفت که این وضعیت در جامعه به عنوان سندروم «رسانه ریزی مدیران» تعریف می شود.

با وجود سخنان این فعال رسانه باید گفت که مدیران دولتی در کشور تمایلی چندانی به رسانه ندارند و معمولا خود را از دید رسانه ها و روزنامه نگاران دور نگه می دارند و در بیشتر مواقع دیده می شود که شماره خبرنگار یا دفتر رسانه را در لیست سیاه یا همان «بلک لیست» قرار می دهند که تداوم این روند باعث می شود که جامعه به معنای واقعی هرگز پیشرفت نکند.

«در حال حاضر قادر به پاسخگویی نیستم»، «مشترک مورد نظر در شبکه موجود نمی باشد»، «مشترک نظر در حال حاضر در دسترس نیست» و... این صدایی آشنا برای خبرنگاران است که معمولا از تلفن های همراه مدیران رسانه گریز شنیده می شود و بی گمان هر کسی که در وادی خبر دستی بر آتش داشته و دارد با این وضعیت به کرار روبرو شده است.

حال راهکار برون رفت از این وضعیت به وجود آمده در صنف رسانه کشور چیست؟

مصطفی هادی بیگی؛ کارشناس علوم ارتباط در این باره به خبرنگار سایت خبری پرسون گفت: ریشه به وجود آمدن این وضعیت در رسانه های کشور هم خود رسانه است و هم مدیران. از یک سو بیشتر رسانه ها با توجه به شرایط نامساعد اقتصادی به دنبال بقا هستند و فرصتی برای مطالبه گری ندارند و از سوی دیگر مدیران با وجود کاستی هایی که در حوزه های خود دارند به نوعی به دنبال دور زدن رسانه ها هستند.

هادی بیگی گفت: باید اذعان کرد آماری که مدیران معمولا در اختیار رسانه ها قرار می دهند هم تقریبا نادرست و ساختگی است که این امر وضعیت رسانه ها و جایگاه آنها را با خطر جدی روبرو کرده است.

این کارشناس علوم ارتباط ادامه داد: خبرنگار و رسانه باید وضعیت را به چالش بکشند و اجازه ندهند که مسئول به شیوه ای که اکنون می بینیم رسانه ها را عناصر منفعل تصور کند که متاسفانه چنین دیدی هم از سوی مدیران می بینیم.

هادی بیگی تاکید کرد: مطالبه خواسته های جامعه، مطالبه وعده های مدیران و... بهترین روش برای جلوگیری از رسانه گریزی برخی از مسئولان در کشور است، رسانه باید از مدیر بخواهد و مدیر نیز طبق قانون وظیفه دارد که اطلاعات و اخبار را ـ به جز موارد امنیتی ـ در اختیار خبرنگار و رسانه قرار دهد. این زمان است که می توان گفت که هم رسانه و هم مدیر به درستی در جای خود قرار دارند.

با وجود سخنان این فعالان رسانه درباره وضعیت مدیران و رسانه ها، باید اذعان کرد که هنوز راه بسیاری برای رسیدن به قله های کمال در بُعد رسانه در کشور پیش روی داریم.

تا زمانی که مشکلات ابتدایی رسانه ها که بیشتر آن بحث اقتصادی و امنیت شغلی خبرنگاران و روزنامه نگاران می باشد، حل نشود، بی شک رسانه ها کمتر و کمرنگ تر به مقوله مطالبه گری خواهند پرداخت.

آیین مهر ـ استان کردستان

227938

مطالب مرتبط