پروفسور کزازی در گفتگو با پرسون:

هرگونه مداخله در سبلان باید سنجیده و کارشناسانه باشد

چهره ماندگار و پژوهشگر برجسته زبان و ادبیات پارسی گفت: هر اقدامی در کوه سبلان باید با ارج و ارزش کوه سبلان سازگار و همسوی و هماهنگ باشد تا گزند و آسیبی بدان نرساند.

پرفسور میرجلال‌الدین کزازی در گفت‌وگو با سایت خبری پرسون، اظهار داشت: سبلان در شمار کوه‌های ارجمند و والا جای می‌گیرد و در شمار دماوند و بیستون و الوند پس هر زمان بخواهند به کاری در این کوه بپردازند می‌باید این پروای پسندیده را داشته باشند که آن کار، هرچه هست با ارج و ارزش کوه سبلان سازگار و همسوی و هماهنگ باشد تا گزند و آسیبی بدان نرساند.

وی بیان داشت: سبلان یکی از کوه‌های فرهنگی و آئینی ایران شمرده می‌شود و نزد ایرانیان کهن نیز، ارزش و آئینی داشته است زیرا ایرانیان برآن بوده اند که زرتشت در این کوه با خدای کهن ایران اهورامزدا سخن گفت و بدان گمارده آمد که پیام او را در ایران و جهان بگسترد.


بیشتر بخوانید؛

اعتراض فعالان محیط زیست اردبیل به جاده‌کشی در سبلان


چهره ماندگار و پژوهشگر برجسته زبان و ادبیات پارسی تصریح کرد: از دیگر سوی سبلان کوهی است که افسانه‌هایی پیرامون آن در درازای زمان اندک اندک پدید آمده است و سنگ‌ها در سبلان در ریخت و پیکره‌ای هستند که این افسانه‌ها را نیرو بخشیده‌اند.

پرفسور کزازی بیان کرد: از دیدگاه گونه‌‌‌های گیاهی و جاندارانی که در این کوه می‌رویند و کنام و لانه دارند؛ بر پایه‌ی آنچه گفته آمد، سبلان تنها کوهی مانند کوه‌های دیگر نیست.

وی یادآور شد: این کوه یادگاری است تاریخی و فرهنگی که می‌باید آن را از هرگونه گزند و آسیب پاس داشت و به گونه‌ای با آن رفتار کرد که در خور گنجینه‌ای است گرانسنگ و کهن.

گفت‌وگو از مسعود لاهوت

227925