بررسی «پرسون» از صنعت سینما در دوران کرونایی؛

سینما؛ شاخص تحول فکری جامعه/ شنیده شدن زمزمه های ورشکستگی از این صنعت پر سود

مدیران وکارشناسان سینمایی بارها اعلام کردند که اگر فکری برای حیات آنها در دوران کرونا نشود ورشکستی عاقبت این صنعت است.

به گزارش سایت خبری پرسون، سالن های سینما به عنوان شریان های اصلی صنعت سینما در ایران روز به روز ضعیف تر و تنها تر می شوند. به خصوص در این روزهای کرونایی که حال و روز سینمای کشور چندان تعریفی ندارد و با وجود همه زنگ خطر ها و هشدارها سالن های سینما و سینما داران روز به روز به ورشکستگی و شکست نزدیک و نزدیک تر می شوند و مهمترین عامل این شکست خالی بودن صندلی‌های سینما از تماشاگران و علاقه مندان آن است.

به اذعان صاحب نظران این عرصه، نه تنها برخی از معدود فیلم‌های اکران شده کیفیت لازم برای جذب مخاطب به سینما را ندارد، بلکه شیوع بیماری کرونا ویروس هم مزید بر علت بوده و زمینه جذب مخاطب به سینما‌ها را کم و کمتر کرده است تا جایی که بر اساس آمار‌های ارائه شده از فروش گیشه‌های سینمای کشور، فروش اکثر فیلم‌ها یا به صورت صفر بوده و یا به حدی پایین آمده که جای هیچگونه توجیه منطقی و اقتصادی را برای سرمایه گذاری در سینمای ایران باقی نمی گذارد و از این رهگذر تنها این صنعت پول ساز و عوامل وابسته به آن هستند که روز به روز با شکست و تنگدستی مواجه می شوند.

مشکل تعطیلی و ورشکستگی سالن های سینما و به طبع آن کلیه عوامل صنعت سینما، مختص یک استان خاص نیست و کل مجموعه سینمایی کشور را با این مشکلات رو به رو ساخته است.

* سینما درهمه استانها، در گیر بحران

متاسفانه مشکل تعطیلی و ورشکستگی سالن های سینما و به طبع آن کلیه عوامل صنعت سینما، مختص یک استان خاص نیست و کل مجموعه سینمایی کشور را با این مشکلات رو به رو ساخته است.

غلامرضا پیربابایی از مدیران با سابقه صنعت سینما، سال هاست که مدیریت سینما فرهنگ کرمانشاه را بر عهده دارد و ماههاست که به دلیل ویروس کرونا با تعطیلی این واحد سینمایی رو به رو است. وی در این رابطه به « پرسون» گفت: متاسفانه سینما در ایران سال هاست که با اوضاع و احوال خوبی رو به رو نیست و این روز ها هم کشور با شرایط ویژه کرونایی رو به رو شده است که این وضعیت، شرایط عمومی سینمایی کشور را دگرگون کرده است.

وی در ادامه گفت: متاسفانه بخش خصوصی غرامت سنگینی را متحمل شده است و این موضوع به شکست سینمای ایران منتهی می شود. کسی به فکر ما نیست و اهمیتی به ما نمی دهند. من به شخصه زمانی که توان اداره مالی سالن را نداشته باشم، به اجبار و بر خلاف میل باطنی ام مجبور به تعطیلی آن هستم و این امری کاملاً طبیعی ست. متضرر کیست؟ متضرر تمام عوامل صنعت سینمایی هستند که جوانی و عمر خود را پای آن گذاشته اند، از آن راننده و تداراک محترم گرفته تا به شخصه من به عنوان صاحب سالن، همه متضرریم.

پیربابایی در پاسخ به چاره اندیشی دولت نسبت به این موضوع تصریح کرد: متاسفانه دولت و علی الخصوص وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در این ماه های تعطیلی سینماها؛ این صنف فرهنگی هیچ گونه حمایتی نداشته و مسئولان نه تنها پاسخگوی اوضاع و احوال کنونی نبوده، بلکه نتوانستند با کمک های مالی بصورت وام های بانکی بخشی از زخم های این صنعت را التیام بخشد. من به شخصه در شرایطی قرار گرفته ام که برای تامین مخارج سالن، دست به دامن وام ۵۰ میلیونی کالا شده ام و این یعنی مرگ سینما و سینما داری. ما به شخصه تنها تقاضایی که از مسئولین محترم داریم در یک جمله خلاصه می شود و آن هم «باز گشایی هر چه سریع تر سالن های سینما، مطابق پروتکل های بهداشت است.

مسعود نورپور مدیرعامل سینما قدس اصفهان، ضمن اشاره به سخت شدن ادامه فعالیت های سینمایی با جیب خالی، گفت: مشکلات بیمه های کارگری یک طرف، مشکل تعطیلی سینما ها هم طرف دیگر. به اداره ارشاد و همچنین انجمن سینما داران هم هر چه مراجعه کردیم، تا بلکه از این دو اداره مسئول بتوانیم کمک های مالی دریافت کنیم تا خون به رگ های سالن های نیمه جان سینمایی تزریق شود؛ که تا امروز بی فایده بود.


بیشتر بخوانید:

انتشار فراخوان اعطای تسهیلات به کسب و کارهای سینمایی در شرایط کرونا

برگزاری جشنواره فجر در اوضاع کنونی سودمند نیست

آپارتمان‌های ۶۰۰ میلیارد تومانی در تهران


نورپور در ادامه گفت: کارگران شاغل در سالن های سینما به دلیل تعطیلی، روز به روز از کار کناره می گیرند و به مشاغل دیگر می پردازند، آن دسته از کارگر هایی که دارای بیمه هستند نیز با بیمه بیکاری این روز ها را به سر می برند.

*صنعت پرسود، نیازمند دمی تازه است

مدیر سینما قدس اصفهان در ادامه تصریح کردکه یکی از مهمترین مشکلات سینماها عدم دریافت فیلم های جدید از سوی تهیه کنندگان سینمایی است. هر آنچه که به اداره ارشاد برای فیلم های جدید مراجعه می کردیم با عدم پاسخ رو به رو می شدیم، اما متوجه شدیم ظاهراً حاضر به ارائه فیلم های جدید نیستند چرا که سالن های سینمایی با عدم استقبال یا بهتر است بگویم با تعطیلی تمام و کمال روبه رو شده اند و این مشکل نیازمند نشست هایی بین سینما داران و انجمن تهیه کنندگان است، تا هر چه سریع تر این مشکل نیز بر طرف شود و حیاتی دوباره به این صنعت پر سود دمیده شود.

حمید چنانی که دکترایکارشناس امور رسانه داشته و مدیر اسبق سینمایی استان خوزستان است؛ در پاسخ به مشکلات سینماداران و عدم حمایت از این صنف به خبرنگار «پرسون» گفت: سینما به عنوان مهمترین مرکز فرهنگی جامعه و نماد و شاخص تحول فکری اجتماع است و نیازمند جدی به حمایت های دولتی دارد.

بسیاری از ساختار های افتصادی جامعه با رعایت پروتکل های بهداشتی توانستند مجوز های لازم را دریافت کنند و به حیات اقتصادی خود ادامه دهند؛ اما تنها سالن های سینمایی هستند که از این مجوز ها بی بهره مانده اند

این کارشناس حوزه سینما در ادامه افزودکهخوشبختانه در ایندوره10ماه که کشور با این بیماری منحوس سر و کار دارد، بسیاری از ساختار های افتصادی جامعه با رعایت پروتکل های بهداشتی توانستند مجوز های لازم را دریافت کنند و به حیات اقتصادی خود ادامه دهند؛ اما تنها سالن های سینمایی هستند که از این مجوز ها بی بهره مانده اند و من به شخصه فکر می کنم می شود با تمام زیر ساخت های سینمایی کشور و همچنین با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شرایطی را مهیاا کرد تا به این صنعت جانی دوباره دمیده شود و این موضوع تنها با هماهنگی و همکاری تمام قوای فرهنگی کشور به همراه وزارت بهداشت میسر می شود.

با توجه به گفته های کارشناسان صنعت سینما، روزهای پساکرونا سخت وپرهزینه تخمین زده می شود. مشکلی که در همه عرصه های اقتصادی جامعه به خوبی نمایان است و لزوم همت وبرنامه ریزی دقیق را می طلبد. برنامه ریزی که اگر از امروز به آن فکر نشود فردایی سخت و پرهزینه را برایمان ارمغان می آورد.

227882