معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست:

شرایط پارک ملی دریاچه ارومیه مناسب است

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان ‌غربی گفت: ظرفیت نگهداری قوچ و میش در مراتع جزیره کبودان در حدود 750 تا 800 رأس است، اما در حال حاضر در حدود 1000 راس قوچ و میش در این مراتع وجود دارد و مشکلی از بابت جمعیت این دو گونه و شرایط زیستگاهی آن در جزیره کبودان وجود ندارد.

به گزارش سایت خبری پرسون از آذربایجان غربی، حجت جباری با اشاره به آخرین وضعیت پارک ملی دریاچه ارومیه گفت: با توجه به بهبود شرایط دریاچه ارومیه، شرایط زیستگاه پارک ملی رو به بهبودی است و مشکل حادی برای گونه‌های جانوری از لحاظ تامین منابع آبی و علوفه‌ای وجود ندارد.

وی با اشاره به انتشار خبر انقراض قوچ و میش در فضای مجازی تصریح کرد: شرایط مناسبی برای این گونه‌ها در پارک ملی حاکم بوده و مشکل خاصی برای این گونه‌ها وجود ندارد و به اندازه کافی قوچ و میش در پارک ملی موجود است در این راستا حتی می‌توان از تعداد این گونه‌ها تعدیل و به سایر زیستگاه‌ها انتقال داد.

معاونت فنی حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی تصریح کرد: ظرفیت نگهداری قوچ و میش در مراتع جزیره کبودان در حدود 750 تا 800 راس می‌باشد، در حال حاضر در حدود 1000 راس قوچ و میش در این مراتع وجود دارد و مشکلی از بابت جمعیت این دو گونه و شرایط زیستگاهی آن در جزیره کبودان وجود ندارد.

وی با بیان اینکه وضعیت و شرایط دریاچه ارومیه نسبت به حالت بحرانی سال‌های گذشته رو به بهبودی است، عنوان کرد: در شرایط بحرانی قسمت جنوبی دریاچه ارومیه به طور کامل خشک شده بود که در حال حاضر شاهد آبگیری در این قسمت هستیم و شرایط دریاچه نسبت به هفت سال گذشته از حال خوبی برخوردار است اما هنوز به وضعیت مناسب نرمال خود نرسیده است.

جباری ادامه داد: تالاب‌های آذربایجان‌غربی در پاییز و تابستان به علت تبخیر به حداقل ترین سطح تراز خود می‌رسند که هم اکنون آبگیری این مناطق آغاز شده و در حدود 70 تا 80 سانتی‌متر افزایش یافته و کاهش سطح تراز در تالاب‌ها روند طبیعی خود را طی می‌کند و اواخر زمستان و بهار آبگیری انجام و سطح تراز افزایش می‌یابد.

بیشتر بخوانید:

اعتراض فعالان محیط زیست اردبیل به جاده‌کشی در سبلان

چراغ سبز محیط زیست برای استفاده از مازوت

انفال و محیط زیست قابل وقف نیست

وی اذعان کرد: در حال حاضر 9تا 10 سانتی متر سطح تراز دریاچه ارومیه افزایش یافته است و این افزایش تراز تا اوخر بهار تداوم خواهد داشت.

این مقام مسوول با اشاره به شرایط زیستگاه جزایر دریاچه ارومیه تاکید کرد: زیستگاه جانوری جزایر استان از لحاظ تامین علوفه و پوشش گیاهی و منابع آبی مناسب است اما از عمده مشکلات موجود وجود پلنگ در جزیره است که تهدیدی برای گوزن‌ها می‌باشد که در حال حاضر موفق به خارج کردن یک قلاده پلنگ نشده‌ایم و زیستگاه مناسبی برای آن شناسایی نشده است .

جباری از عمده مشکلات دیگر زیستگاه جانوری جزایر به وجود شغال در جزایر اشاره کرد و گفت: شغال موجود در جزایر تهدید دیگری برای قوچ ومیش است که به جزایر آمده و تولید مثل می‌کنند و اما به دلیل اینکه جمعیت قوچ و میش در جزایر زیاد است تهدید جدی برای جمعیت این گونه‌ها ایجاد نمی‌کند .

وی خاطرنشان کرد: آبگیری دریاچه ارومیه طی 2 سال اخیر باعث شده است زیستگاه مناسب برای فلامینگو ایجاد شود و بهار و تابستان بهترین زیستگاه برای فلامینگو‌ها باشد که وجود آرتمیا که منبع تغذیه این پرندگان است شرایط مناسبی برای آنان محیا کرده و در حدود 55 تا 60 هزار قطعه فلامینگو طی سال‌های گذشته در جزایر شناسایی شده است.

227877