گلبان در گفت و گو با پرسون؛

حق الناس بازنشستگان تأمین اجتماعی بر گردن دولت است

سخنگوی بازنشستگان تامین اجتماعی ضمن انتقاد از دولت، مجلس و تامین اجتماعی خواستار اجرای صحیح متناسب سازی حقوق بازنشستگان شد.

خبرنگار اجتماعی پرسون گفت و گویی با مهدی گلبان فعال بازنشسته های تامین اجتماعی داشته که به شرح ذیل است:

مهدی گلبان بیان کرد: با توجه به این که الان زمان بررسی بودجه 1400 در مجلس است، 2 پیشنهاد بازنشستگان تأمین اجتماعی میسر نشد. نمایندگان مجلس وعده هایی داده بودند که به دلیل مخالفت نماینده دولت بخش متناسب سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی تصویب نشد.

وی افزود: بنابراین بازنشستگان اگر این موضوع را در مجالی دنبال نکنند با مشکل مواجه می شوند. تأمین اجتماعی اجرای متناسب سازی بازنشستگان را مشروط به پرداخت بدهی دولت به تامین اجتماعی کرده است. این اقدام تامین اجتماعی غیرقانونی است. چرا که طلب پول هایش از دولت ربطی به بازنشسته ها ندارد.

سخنگوی بازنشسته های تأمین اجتماعی ادامه داد: خواسته ما از مجلس این است که بخش اجرای متناسب سازی در سال را برای بازنشسته ها حتمی کنند. تا به حال 2 بار به کمیسیون تلفیق مراجعه کرده ایم متاسفانه نمایندگان مجلس از ما حمایتی نکردند بنابراین تصمیم بازنشستگان بر این شد که یک تجمعی در مقابل مجلس داشته باشند.

گلبان در رابطه با تجمع در مقابل مجلس در شرایط کرونایی گفت: یک بازنشسته تأمین اجتماعی از بابت متناسب سازی از صد هزار تومان تا یک میلیون تومان دریافت کرده است در حالی که به بازنشستگان کشوری از 600 هزار تومان تا 6 میلیون تومان تعلق گرفته است.

وی تصریح کرد: چرا باید میان دو بازنشسته این تفاوت وجود داشته باشد؟ تأمین اجتماعی از محل منابع خود باید متناسب سازی را انجام دهد. یعنی این پول متعلق به خود بازنشسته است. اما افزایش حقوق بازنشستگان کشوری از محل بودجه عمومی است. بنده به عنوان یک کارمند دولت که بازنشسته تأمین اجتماعی هستم 30 سال خدمت کرده ام و 6 سال بیمه پردازی کرده ام که الان بهره ای ببینم. نمایندگان مجلس باید جواب ما را بدهند که چرا همچین تبعیضی بین دو بازنشسته وجود دارد.

این فعال بازنشسته بیان کرد: سفره های بازنشستگان تأمین اجتماعی کوچک شده است کرونا نیز نمی تواند مانع ما شود. زندگی ما با یک مشقتی سپری می شود. این زندگی کردن برای ما از مردن بدتر است. ما مجبور هستیم برای بیان اعتراض خود در مقابل مجلس تجمع کنیم ضمن این که تجمع ما صرفا یک خواسته صنفی است و نه سیاسی و ضدانقلاب.


بیشتر بخوانید؛

نباید به حق و حقوق بازنشستگان بی اهمیت باشیم

وام ۵۰ میلیون تومانی بازنشستگان تأمین اجتماعی به چه کسانی پرداخت شد؟


گلبان گفت: چرا تأمین اجتماعی پرداخت حق بازنشستگان را منوط به بدهی دولت می کند. دولت 350 هزار میلیارد تومان به تأمین اجتماعی بدهکار است. دولت در این زمینه با تامین اجتماعی هماهنگ است. دولت بدهی خود را نمی پردازد تأمین اجتماعی نیز همین مسئله را بهانه می کند.

وی تصریح کرد: نماینده مجلس در کمیسیون تلفیق به صراحت گفته است دولت هیچ اقدامی در رابطه با بازنشستگان تأمین اجتماعی نمی کند. تامین اجتماعی خودش ثروتمند است باید متناسب سازی را انجام دهد. ما به عنوان صاحبان اصلی تامین اجتماعی تاکید داریم که دولت باید بدهی اش را که حق مسلم بازنشستگان بپردازد.

سخنگوی بازنشستگان تامین اجتماعی گفت: این پول متعلق به بازنشستگان تأمین اجتماعی است. دولت برای جبران کمبودهایش حق ما را ضایع می کند در حالی که این حق الناس بر گردن دولت است. دولت به خاطر کمبود منابع مالی اش اقدام به دست درازی در جیب کارگران، مستمری بگیران و بازماندگان کرده است.

گلبان در پایان تأکید کرد: رد دیون دولت خواسته اصلی ما است. قانون گریزی تامین اجتماعی نباید به بدهی دولت گره بخورد. کارمندان خود تامین اجتماعی به عنوان بازنشستگان همکار و بقیه به عنوان بازنشستگان غیرهمکار تقسیم بندی می شوند. برای بازنشستگان همکار در سال 87 همسان سازی واقعی انجام شده است. آن ها 4 برابر حقوق یک کارمند غیر همکار را دریافت می کنند. چرا تامین اجتماعی برای بازنشسته های خودش منابع مالی لازم را در اختیار دارد اما برای من بازنشسته قوانین اجرا نمی شود؟ چه تفاوتی بین بازنشسته های همکار و غیر همکار وجود دارد؟

227833