۳هزار پرنده مهاجر میهمان سد مخزنی رزه در خراسان جنوبی شدند

رئیس اداره حفاظت محیط زیست درمیان از حضور ۳ هزار پرنده مهاجر در سد مخزنی رزه در خراسان جنوبی خبر داد.

به گزارش سایت خبری پرسون، محمد علی خسروی گفت: این تعداد پرنده مهاجر در قالب ۱۰ گونه مختلف در آبان ماه وارد سد رزه شدند که تعدادی از پرندگان مسیر سه هزار کیلومتری را از شمال سیبری به این منطقه طی کردند.

وی افزود: امسال شاهد کاهش حضور پرندگان مهاجر در سد رزه بودیم که یکی از علل آن آبگیری سد سیاهو سربیشه است و احتمالا تعدادی از پرندگان این سد را برای زمستان گذرانی انتخاب کردند.

مدیر حفاظت محیط زیست درمیان بیان کرد: برخی پرندگان سد رزه درمیان را به عنوان اقامتگاه بین راهی انتخاب می‌کنند و برخی دیگر تا پایان فصل سرما در این منطقه به حیات خود ادامه می‌دهند که با گرم شدن هوا منطقه را ترک می‌کنند.


بیشتر بخوانید؛

پرندگان مهاجر خوزستان سرشماری می‌شود


وی فلامینگو، اردک سبز، حواصیل، خوتکا، چنگر و انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی را از جمله پرندگان مهاجر به سد رزه ذکر کرد و گفت: مهاجرت این پرندگان تا فصل گرما و نوروز ادامه دارد.

خسروی افزود: در فصل حضور پرندگان در این منطقه کارکنان یگان حفاظت محیط زیست شهرستان به طور متوالی منطقه را مورد پایش و کنترل قرار می‌دهند.

وی تصریح کرد: در پایش‌های مستمر با مشارکت اداره دامپزشکی شهرستان درمیان تاکنون موردی از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در منطقه شناسایی نشده است.

سد رزه بزرگترین سازه آبی خراسان جنوبی است که با ظرفیت آبگیری ۲۴ میلیون متر مکعب در ۶۰ کیلومتری شهر اسدیه مرکز شهرستان درمیان واقع شده و اکنون هشت میلیون متر مکعب آب دارد.

شهر اسدیه مرکز شهرستان مرزی درمیان در ۱۰۵ کیلومتری شرق بیرجند قرار دارد.

منبع: ایرنا

227700