نماینده مجلس:

محصولات کشاورزی سالانه۳۰ درصد آن به ضایعات تبدیل می‌شود

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در خصوص اهمیت بحث پرتودهی در کاهش ضایعات کشاورزی گفت: سالانه ۳۰ درصد محصولات کشاورزی کشور به ضایعات تبدیل می‌شود که در این زمینه باید از فناوری روز برای جلوگیری از این هدر رفت استفاده کرد.

به گزارش سایت خبری پرسون از چهارمحال و بختیاری، سیدجواد ساداتی‌نژاد روز چهارشنبه در دیدار از مرکز پرتودهی گاما در شهرکرد افزود: سالانه ۴۰ هزار میلیارد تومان از سرمایه کشور و ۱۴ میلیارد مترمکعب آب در حوزه ضایعات کشاورزی از بین می‌رود.

وی بر توسعه مراکز پرتودهی گاما به منظور کاهش خسارت و ضایعات در کشور به خصوص در قطب‌های کشاورزی از جمله جنوب کرمان (منطقه جیرفت) و یا شمال کشور مانند منطقه مغان تاکید کرد و گفت: با پرتودهی محصولات کشاورزی، ماندگاری محصول افزایش پیدا می‌کند.

وی اظهار داشت:کاهش ضایعات محصولات کشاورزی به عنوان یکی از محورها و برنامه‌های مهم کمیسیون کشاورزی، آب و آبخیزداری مجلس شورای اسلامی است که باید در این راستا از ظرفیت پرتودهی استفاده شود.

به گفته وی، توسعه شبکه سایت‌های پرتودهی یک اولویت در کشور است و برخی از بازارهای هدف، محصولاتی را خریداری می‌کنند که پرتودهی شده و از سلامت برخوار باشند و در این راستا حمایت و توسعه این سایت‌ها در اولویت قرار دارد.

ساداتی‌نژاد با اشاره سفر ۲ روزه اعضای کمیسیون کشاورزی به استان و بازدید از ظرفیت‌های کشاورزی و بررسی مسایل و مشکلات این بخش گفت: این سفر به منظور بررسی چالش‌ها، ظرفیت‌ها و مشکلات انجام شده است.


بیشتر بخوانید؛

بازگشت ۶۵ واحد صنعتی و کشاورزی به چرخه تولید

حمایت 44 میلیاردی بانک کشاورزی از راه اندازی واحد تکثیر لارو میگو در استان بوشهر


رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه چهارمحال و بختیاری یکی از استانهای پرظرفیت کشور در حوزه کشاورزی و دامپروری است، افزود: این استان جایگاه خاص از نظر منابع آبی در کشور دارد و توانمندی منابع آبی و ظرفیت‌های بخش منابع طبیعی، کشاورزی و دامپروی نیازمند توسعه فناوری نو در این استان است.

ساداتی‌نژاد اظهار داشت: دامپروری در این استان قدمت فراوان دارد و اجرای طرح‌های دامپروری نیاز به سرمایه‌گذاری بیشتر دارد.

به گفته وی، این استان قطب دامپروری ایران است و جذب سرمایه در توسعه صنعت دامپروری در استان نیاز به نگاه جدی‌تر دارد.

وی بر حمایت از طرح‌های کشاورزی در دست اجرا و نیمه‌تمام در استان تاکید کرد و گفت: بانک کشاورزی باید با راه‌اندازی خط اعتباری تسهیلات کافی برای گلخانه، ارتقای فناوری نوین، آبیاری نوین، مکانیزاسیون کشاورزی فراهم کند تا بتوان ظرفیت اشتغال در این حوزه را افطایش داد.

رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی با اشاره به اینکه این استان در تولید ماهیان سرآبی رتبه نخست در کشور را دارد و ۷۰ درصد خوراک ماهیان سردآبی کشور در این استان تولید می شود ، افزود: با فعال شدن خط تولید خوراک میگو در استان زنجیره خوبی در حوزه آبزی‌پروری در استان شکل گرفته که توسعه این زنجیره نیاز به حمایت جدی‌تر دارد .

وی گفت: ارتقای شیلات این استان به اداره کل حمایت جدی‌تر در حوزه شیلات خواهد بود.

به گفته وی، این استان ظرفیت افزایش تولید ماهی در قفس تا ۴۰ هزار تن را نیز دارد.

وی با تاکید بر اینکه ۲۰ درصد ظرفیت رویشگاهی و گیاهی این استان در حوزه گیاهان دارویی است، گفت: باید شرایط و قابلیت صادرات محصولات گیاهان دارویی در استان فراهم شود.

رییس و اعضای کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی صبح روز چهارشنبه همراه رییس مجلس وارد استان شدند.

بازدید از طرح‌های کشاورزی شهرستان بن، مجتمع گلخانه‌ای شهرستان بروجن، کارخانه تولید خوراک آبزیان شهرکرد، مزارع پرورش ماهی در شهرستان اردل،نشست با شورای بخش کشاورزی و فعالان بخش کشاورزی استان از برنامه‌های پیش‌بینی شده سفر رییس کمیسیون کشاورزی به چهارمحال و بختیاری است.

منبع: ایرنا

227608