مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با گفت وگو با پرسون:

کمبود کلسیم می تواند علت‌ پوسیدگی دندان باشد

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: کمبود کلسیم را یکی دیگر از علت‌های پوسیدگی دندان برشمرد و گفت: افرادی که از کمبود کلسیم رنج می برند در معرض پوسیدگی دندان هستند.

کردستان ـ آرزو فلاحی در گفت و گو با خبرنگار سایت خبری پرسون، در خصوص سلامت دهان و دندان، اظهار کرد: شاخص( DMFT دندان‌های کشیده، پوسیده، پرشده) کشوری در رنج سنی ۶ تا ۱۴ سال ۱.۸۴ است در حالی که این شاخص در استان کردستان ۳.۳۹ است که این نشان دهنده ضرورت توجه بیشتر به حوزه سلامت دهان و دندان به خصوص بیماری پوسیدگی دندان است.

وی با اشاره به اینکه پوسیدگی دندان، شایعترین بیماری دهان و دندان در استان کردستان است، افزود: مصرف بی رویه مواد قندی، کمبود فلوراید آب آشامیدنی، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، سطح پایین درآمد و ناتوانی در پرداخت هزینه‌های دندانپزشکی عمده‌ترین دلیل این شیوع است.

به گفته مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، پوسیدگی دندان می‌تواند زمینه ساز بروز بیماری‌ها و مشکلات دیگر در دهان و دندان ها باشد بنابراین در صورت پوسیدگی دندان ها هر چه سریع تر باید به دندانپزشکی مراجعه کرد.

فلاحی دندان درد، التهاب لثه، شکستگی دندان، بوی بد دهان و حساسیت دندان از جمله علائم پوسیدگی دندان‌ها عنوان کرد.

وی ذکر کرد: در صورت عدم رعایت بهداشت دهان و دندان یعنی مسواک نزدن منظم و استفاده نکردن از نخ دندان، غذاها و موارد خوراکی مصرف شده در میان دندان‌ها باقی می‌ماند که موجب پوسیدگی و مشکلات جدی برای دندان‌ها خواهد شد.


بیشتر بخوانید؛

آیا استفاده از ماسک برای سلامت دهان و دندان ضرر دارد؟

باور اشتباهی که سال‌ها درباره استفاده از خمیر دندان داشته‌اید


وی با بیان اینکه التهاب لثه و پوسیدگی دندان از شایع ترین تاثیرات پلاک‌های دندانی هستند، عنوان کرد: بعد از گذشت مدتی مواد غذایی با تکثیر و انتشار باکتری باعث به وجود آمدن پلاک می شوند، پلاک‌های دندانی حاوی تعداد زیادی باکتری هستند که با نفوذ به لثه و داخل مینای دندان می‌توانند باعث آسیب رسیدن به آن ها شوند.

فلاحی تصریح کرد: افرادی که در طول روز فقط یکبار مسواک می‌زنند و از نخ دندان استفاده نمی کنند و به طور کلی افرادی که به بهداشت دهان و دندان توجهی ندارند، بیشتر در معرض پوسیدگی دندان قرار می‌گیرند.

وی بیان کرد: اشخاصی که دخانیاتی نظیر سیگار مصرف می‌کنند دود ناشی از سیگار دندان‌ها را حساس کرده و به سرعت آن ها را در معرض پوسیدگی قرار می دهد.

وی کمبود کلسیم را یکی دیگر از علت‌های پوسیدگی دندان برشمرد و افزود: افرادی که از کمبود کلسیم رنج می برند در معرض پوسیدگی دندان هستند.

فلاحی با اشاره به اینکه گاهی پوسیدگی دندان بسیار شدید و عمیق خواهد شد که درمان ریشه یا عصب کشی قابل انجام نیست و باید دندان کشیده شود، توصیه کرد هر ۶ ماه یکبار با مراجعه به دندانپزشکی، وضعیت دندان‌ها بررسی و در صورت پوسیدگی به سرعت درمان شود.

نشمین نوشادی ـ استان کردستان

227485