کارشناس مسائل غرب آسیا در گفتگو با پرسون:

شهادت سردار سلیمانی محور مقاومت را نیرومندتر کرد

با یک نگاه سطحی به وضعیت زنجیره‌های مقاومت در منطقه که سردار بزرگوار حاج قاسم سلیمانی در تشکیل این زنجیره‌ها نقش بسزایی داشت، متوجه می‌شویم که وضعیت نه تنها تضعیف نشده بلکه در یک موقعیت بسیار نیرومندتر و برتری قرار گرفته است.

مهدی شکیبایی کارشناس مسائل غرب آسیا در گفتگو با سایت خبری پرسون، در خصوص وضعیت محور مقاومت در منطقه، بیان کرد: اگر هدف مقاومت در منطقه را مقابله با سلطه رژیم اشغالگر قدس براساس طرح نیل تا فرات، مقابله با هیمنه آمریکا در منطقه و مبارزه با تروریسم تکویری بدانیم، در حال حاضر وضعیت منطقه با توجه به پیشرفت‌هایی که تا زمان ترور سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی داشت، برخلاف پروپاگاندای رسانه‌ای که برخی از رسانه‌های وابسته به رژیم سعودی، صهیونیستی و آمریکایی‌ها دنبال می‌کنند، نه تنها تضعیف نشده بلکه وضعیت مقاومت پس از شهادت سردار سلیمانی نیرومندتر هم شده است.

شکیبایی اظهار داشت: با یک نگاه سطحی به وضعیت زنجیره‌های مقاومت در منطقه که سردار بزرگوار حاج قاسم سلیمانی در تشکیل این زنجیره‌ها نقش بسزایی داشت، متوجه می‌شویم که وضعیت نه تنها تضعیف نشده بلکه در یک موقعیت بسیار نیرومندتر و برتری قرار گرفته است.

وی ادامه داد: پس از 6 سال جنگی که سعودی‌ها علیه یمن تدارک دیدند در حال حاضر یمن در آستانه آزادسازی یک منطقه بسیار استراتژیک در این کشور به نام استان معرب است که در صورت نهایی شدن این پیروزی بدون شک سعودی‌ها هیچ چارهای به جز پذیرش شکست ندارند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا در ادامه عنوان کرد: در چند روز اخیر شاهد رزمایش بی‌نظیری از سوی همه گروه‌های فلسطینی بودیم و همگان به چشم دیدند که چه ابزار و عناصری در این رزمایش رونمایی شد به طوری که رژیم اشغالگر قدس از دیدن توان نظامی فلسطین و قدرت فلسطین در تجمیع تجهیزات دریایی، زمینی، هوایی و به ویژه پهپادها به وحشت افتاد. در سوریه نیز که یکی از زنجیره‌های مقاومت به شمار می‌رود، پیش‌بینی می‌شود که در سال 2021 نظام سوریه بر تمام خاک این کشور تسلط پیدا کند.

مهدی شکیبایی افزود: در لبنان نیز به واسطه آن تروری که رژیم صهیونیستی در سوریه انجام داد و یکی از عزیزان حزب الله را به شهادت رساند، ۳ ماه است که خواب بر اسرائیلی‌ها حرام است چرا که هر لحظه منتظر انتقام حزب الله هستند و در حال حاضر تا شعاع ۱۰ کیلومتری مرزهای فلسطین اشغالی و لبنان هیچ سرباز صهیونیستی دیده نمی‌شود و مترسک‌هایی را علم کرده‌اند و فقط از طریق دوربین کنترل می‌کنند. وضعیت در عراق نیز به همین شکل است.

وی با اشاره به موارد فوق، خاطر نشان کرد: زمانی که به وضعیت مقاومت طی یک سال گذشته پس از شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی نگاه می‎کنیم، می‌بینیم که وضعیت مقاومت بسیار بسیار مطلوب است و مهم‌تر از همه این‌ها زمزمه‌های خروج نظامیان آمریکایی از منطقه به ویژه از عراق است چرا که کوتاه کردن دست عناصر بیگانه از منطقه آرزوی دیرینه ملت‌های منطقه بوده است و آنچه امروز مشاهده می‌کنید وضعیت مقاومت در منطقه پس از شهادت سردار سلیمانی است.


بیشتر بخوانید؛

پیروزی و مقاومت با فرهنگ فداکاری سردارانی چون سلیمانی امتداد می‌یابد

شهادت سردار سلیمانی زمینه ساز تقویت جبهه مقاومت می شود


محور مقاومت در موضع قدرت

این کارشناس مسائل غرب آسیا در بخش دیگری از سخنان خود بیان داشت: زمانی که جریان مقاومت در منطقه برتری دارد به این معناست که آمریکا و همپیمانانش رژیم صهیونیستی و سعودی‌ها در موضع ضعف قرار گرفته‌اند. همین که آمریکایی‌ها بر خلاف آنچه که در انتخابات اعلام می‌کردند، مجبور شدند از اکتبر 2020 تا امروز حدود دو هزار سرباز را مجدداً به منطقه بفرستند و بارها هواپیماهای بی- 52 و ناوهای آن‌ها به منطقه رفت و آمد داشته است، نشان‌دهنده بازدارندگی است.

وی تصریح کرد: ژنرال مکنزی فرمانده نیروهای تروریستی سنتکام آمریکا در منطقه اعلام کرد که هدف ما ایجاد بازدارندگی در منطقه خاورمیانه برای منافع آمریکا و متحدان ماست بنابراین اگر آمریکایی‌ها در موقعیت برتر قرار داشتند نیازی به بازدارندگی نداشتند.

مهدی شکیبایی در پایان اشاره کرد: همه این موارد نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها در یک وضعیت بسیار بسیار ضعیفی طی نیم قرن اخیر در منطقه قرار گرفته‌اند و با توجه به مصوبه‌ای که پارلمان عراق در سال گذشته مبنی بر ضرورت خروج نیروهای آمریکایی از کشور عراق تصویب کرد، می‌توان پیش‌بینی کرد که پای آمریکا آرام آرام از منطقه بریده می‌شود و هر چقدر آمریکا تضعیف شود به همان نسبت رژیم صهیونیستی و سعودی‌ها نیز که در واقع یکی تفکر سلطه و دیگری تفکر تکویری را در منطقه ترویج می‌دهد، تضعیف خواهند شد.

227478