با درخواست ۲۱ نماینده مجلس از کمیسیون تلفیق؛

دانشگاه آزاد مکلف به شفافیت مالی در بودجه 1400 شد

۲۱ نماینده مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به رییس و اعضای کمیسیون تلفیق خواستار الحاق دانشگاه آزاد اسلامی به دستگاه‌های مشمول در لایحه بودجه ۱۴۰۰ برای شفافیت مالی این نهاد شدند.

به گزارش سایت خبری پرسون، در این نامه که «علی خضریان» نماینده مردم تهران و سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ یک نسخه از آن را در اختیار ایرنا قرار داده، آمده است: شفافیت عملکرد و پاسخگویی نهادهای حاکمیتی و وابسته به قوای سه گانه، این روزها به گفتمان عمومی تبدیل شده است. مبارزه با فساد، ارتقای سلامت اداری و مدیریت تعارض منافع تنها با ایجاد شفافیت از طریق هوشمند سازی فرآیندها، اطلاعات مالی و تصمیمات مدیریتی قابل تحقق خواهد بود.

در این نامه تاکید شد: دانشگاه آزاد اسلامی مطابق ماده ۵ اساسنامه آن، موسسه‌ای «غیرخصوصی غیر دولتی» است که اعضای هیات موسس، امنا و مدیران آن حق مالکیت و انتفاع شخصی از آن را ندارند و از لحاظ ماهیت حقوقی در زمره نهادهای عمومی غیر دولتی محسوب می شود. این دانشگاه با بیش از یک میلیون دانشجو، حدود ۱۰۰ هزار پرسنل (هیات علمی، استاد مدعو و کارمند) و دارایی با ارزش بیش از چند ۱۰۰ هزار میلیاردی در سراسر کشور، ذیل هیچ یک از سیستم های نظارتی حاکمیتی در حوزه محاسباتی، حسابرسی (دیوان محاسبات) و قضایی (دیوان عدالت اداری) قرار ندارد و همین مساله سبب بروز تخلفات و فسادهایی در سالیان گذشته شده که گزارش تحقیق و تفحص مجلس نهم به مواردی از آن پرداخته است.

۲۱ نماینده مجلس در این نامه عنوان کردند: عدم شفافیت بودجه، حقوق مدیران، نیروی انسانی (استاد و کارمند)، معاملات، آیین نامه‌ها و بخشنامه‌ها و... موجب ظهور این مجموعه خاص در بین نهادهای حاکمیتی شده است. بر همین اساس ایجاد ساز و کارهای حداقلی شفافیت و پاسخگویی به دستگاه‌های حاکمیتی دانشگاه آزاد اسلامی از ضروریات این روزهای کشور است.


بیشتر بخوانید:

رشد ۴۶ درصدی هزینه ‌های دولت در بودجه1400 مشکل زاست


این نمایندگان مجلس در دوره یازدهم همچنین یادآور شدند: به منظور ارتقای شفافیت و پاسخگویی مجموعه عظیم دانشگاه آزاد اسلامی به حاکمیت و مجلس شورای اسلامی پیشنهاد می شود نام دانشگاه آزاد اسلامی به بند (ه) تبصره ۲ لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ اضافه شود تا این مجموعه مانند دستگاه‌های دیگر مکلف گردد اطلاعاتی نظیر اطلاعات پایه، اطلاعات نیروی انسانی (از طریق سامانه پاکنا) و مدیران، بودجه، صورتهای مالی، گزارش‌های عملکردی و... را هر سه ماه یکبار مطابق قانون به روز رسانی کند.

همچنین در این نامه خاطرنشان شده است: با توجه به اینکه نام دانشگاه آزاد اسلامی هنوز به قانون فهرست نهادها و مؤسسات عمومی غیر دولتی مصوب ۱۹ تیرماه ۱۳۷۴ اضافه نشده است، تصریح و آوردن نام دانشگاه آزاد اسلامی ضروری است.

محمد مهدی زاهدی، نصرالله پژمانفر، مجتبی ذالنوری، سید نظام الدین موسوی، علی خضریان، حسین حسین زاده بحرینی، سید محسن دهنوی، حسینعلی حاجی دلیگانی، وحید جلال زده، غلامحسین رضوانی، حسین بامیری، سید جلیل میرمحمدی، سید احسان خاندوزی، مجتبی رضاخواه، رمضانعلی سنگدوینی، مهدی طغیانی دولت آبادی، جواد نیک بین، محسن روح الامینی، احمد راستینه هفشجانی، مجتبی یوسفی و محمد سرگزی نمایندگان امضاء‌ کننده این نامه هستند.

227350