یک شهر ملی صنایع دستی و ۴ روستا در گلستان ثبت شد

امروز توسط وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لوح ثبت چهار روستا و یک شهر ملی صنایع‌دستی استان گلستان به استاندار گلستان اعطا شد.

به گزارش سایت خبری پرسون از گلستان، استاندار گلستان در این مراسم گفت: هر یک از روستاهای استان گلستان که به‌عنوان روستای ملی صنایع‌دستی به ثبت رسیده است، با برخورداری از جاذبه‌های متنوع می‌تواند به تنهایی مقصدی برای گردشگری باشد.

هادی حق‌شناس بیان کرد: وجود ظرفیت‌های صنایع‌دستی، میراث فرهنگی و گردشگری در استان گلستان موجب شده تا این استان پتانسیل بسیار خوبی را برای کاندیدا شدن در سطح کشور و ثبت ملی برخوردار باشد.

وی خاطرنشان کرد: در استان گلستان تاکنون ۴ اثر شامل میراث جهانی گنبدقابوس، جنگل‌های هیرکانی، کمانچه و دو تار به همت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به ثبت جهانی رسیده است.

حق‌شناس گفت: در استان گلستان بیش از ۳۰ هزار نفر در ۸۵ رشته صنایع‌دستی بومی و غیر بومی مشغول به فعالیت هستند.

غلامرضا منتظری، نماینده مردم گرگان و آق‌قلا در مجلس نیز گفت: در تمدن اسلامی در بین همه هنرها صنایع‌دستی به دلیل تنوعش در عین کثرت از وحدتی معنادار حکایت می‌کند. صنایع‌دستی مزیت نسبی کشور در سطح جهان است و نباید از این مزیت نسبی غفلت کنیم.


بیشتر بخوانید؛

پیشنهادی برای نامگذاری روزهای تقویم به نام صنایع دستی


نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس بیان کرد: صنایع‌دستی آیینه تمام نمای آداب رسوم باورها و عقاید یک ملت است که نشان‌دهنده شکوه و عظمت و بالندگی هر کشور است.

منتظری تصریح کرد: این هنر صنعت ما را از گزند تحریف هویت باز می‌دارد و باید چتر حمایتی دولت و مجلس شورای اسلامی بر پدیدآورندگان این صنعت افزایش یابد و از سویی باید به اقتصاد و معیشت این قشر توجه ویژه کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در کمیسیون فرهنگی مجلس یازدهم برای نخستین بار به دلیل اهمیت حوزه صنایع‌دستی و هنرهای سنتی و گردشگری کشور در ایجاد اشتغال و توسعه اقتصادی کشور، کمیته مستقل گردشگری و صنایع‌دستی ایجاد شد.

منتظری بیان کرد: آمادگی داریم با همکاری معاونت صنایع‌دستی کشور در برنامه توسعه هفتم جایگاه این هنرصنعت را ارتقا دهیم.

مدیرکل میراث فرهنگی گلستان در این مراسم گفت: برای نخستین بار ۴ روستا و یک شهر از استان گلستان به‌عنوان روستا و شهر ملی انتخاب شدند.

احمد تجری خاطرنشان کرد: روستای زیارت شهرستان گرگان به‌عنوان روستای ملی جاجیم‌بافی، روستای شاهکوه شهرستان گرگان به‌عنوان روستای ملی سوزن‌دوزی، روستای سیاه رودبار شهرستان علی آبادکتول به‌عنوان دهکده صنایع‌دستی و روستای تنگلی شهرستان گنبدکاووس به‌عنوان روستای ملی سوزن‌دوزی ترکمن و علی آبادکتول به‌عنوان شهر ملی نواربافی کتول در فهرست روستاها و شهر ملی صنایع‌دستی قرار گرفتند.

منبع: ایسنا

227313