شکارچی سابقه دار قمی به سه سال حبس محکوم شد

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم عنوان کرد: شکارچی متخلف قمی که در منطقه حفاظت شده پلنگ دره اقدام به شکار دو عدد کل و بز کرده بود، به دلیل تکرار و تعدد تخلفات، به سه سال حبس تعزیری محکوم شده است.

به گزارش سایت خبری پرسون از قم، به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان قم، سید رضا موسوی مشکینی در گفت و گویی اظهار داشت: یک شکارچی متخلف پس از شکار در منطقه حفاظت شده پلنگ دره، توسط یگان حفاظت محیط زیست شناسایی شد و با اخذ دستور قضایی منزل وی مورد بازرسی قرار گرفت.

وی با اشاره به کشف دو عدد لاشه کل و بز، یک عدد تاکسیدرمی بز و یک اسلحه تک لول ساچمه زنی به همراه دوربین اسلحه و تعدادی فشنگ شکاری از منزل متخلف، خاطرنشان کرد: این متخلف به دلیل شکار در منطقه حفاظت شده با اسلحه دیگران به تحمل سه سال حبس تعزیری محکوم شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم با بیان اینکه سه سال حبس این متخلف زیست محیطی قطعی بوده و اجرایی می شود، تصریح کرد: وی همچنین به دلیل شکار دو عدد کل و بز، در دادگاه بدوی به پرداخت مبلغ یک میلیارد ریال ضرر و زیان محکوم شده است.


بیشتر بخوانید؛

شکارچى سابقه دار در طالقان دستگیر شد


وی در پایان ضمن قدردانی از دستگاه قضایی برای جدیت در برخورد با تخلفات زیست محیطی، اظهار داشت: هرگونه تخلف و عدم رعایت قوانین و ضوابط زیست محیطی چه در بخش طبیعی و چه در بخش انسانی، بدون مسامحه مورد بررسی و پیگیری قرار گرفته و قاطعانه با آنها برخورد خواهد شد.

منطقه حفاظت‌شده پلنگ دره با وسعتی بالغ‌بر ۳۱ هزار هکتار در جنوب غربی و ۵۰ کیلومتری شهر قم واقع‌شده و با میانگین ارتفاع یک هزار و ۹۵۰ متر از سطح دریا، دارای میزان بارندگی بالاتر نسبت به سایر نقاط استان و تنوع گیاهی و جانوری بسیار غنی و مناسب است. این منطقه در جنوب غربی و ۵۰ کیلومتری شهرستان قم واقع‌شده است که ۴۲۰ گونه گیاهی در قالب ۸۰ تیره در این منطقه شناسایی‌شده است؛ پلنگ دره از سال ۱۳۷۵ به ‌عنوان منطقه شکار ممنوع و در سال ۱۳۸۸ در لیست مناطق حفاظت‌شده کشور قرار گرفت.

منطقه پلنگ دره از زیستگاه‌های انواع وحوش ازجمله پلنگ بوده و نام و شهرت خود را از این حیوان گرفته است، به همین جهت از دیرباز موردتوجه شکارچیان بوده است. هم‌اکنون ۲۱ گونه پستاندار ، ۵۲ گونه پرنده، ۱۳ گونه خزنده و دو گونه دوزیست در این منطقه گزارش‌شده؛ خرگوش، شغال، گرگ، روباه، گراز، پلنگ، گربه وحشی، خارپشت، خفاش بال بلند و کفتار ازجمله پستانداران این منطقه می‌باشد.

227300