طبق مصوبه کمیسیون تلفیق؛

ارز ۴۲۰۰ تومانی از محاسبات بودجه حذف شد

سخنگوی کمیسیون تلفیق از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در این کمیسیون خبر داد و گفت: مردم مطمئن باشند تفاوت نرخ ارز در سلامت، معیشت، آموزش و تولید لحاظ خواهد شد.

به گزارش سایت خبری پرسون، رحیم زارع روز دوشنبه در نشست خبری با تشریح مصوبات کمیسیون تلفیق اظهار داشت: در لایحه بودجه ۱۴۰۰ دولت ۲.۳ میلیون بشکه نفت را با نرخ ۴۰ دلار پیش بینی کرده بود. اما کمیسیون تلفیق به موجب قانون برنامه ششم توسعه تصمیم گرفت سهم صندوق توسعه ملی را ۱۸درصد در بخش نفت و تا سقف یک میلیون بشکه فروش نفت در روز در نظر بگیرد.

وی با بیان اینکه از طرف کمیسیون ممانعتی برای فروش نفت تا سقفی که دولت می خواهد، وجود ندارد، اظهار داشت: کمیسیون تصمیم گرفته که بالاتر از ۱.۵ میلیون بشکه فروش نفت در روز برای معیشت، اشتغال، سلامت وحوزه تولید توسط دولت هزینه شود.

سخنگوی کمیسیون تلفیق ادامه داد: درآمدهای دولت در تبصره یک از ۱۹۹ هزار میلیارد تومان با مصوبه ای که کمیسیون تلفیق داشت به ۲۳۱ هزار میلیارد تومان افزایش یافت. البته در این محاسبه ۲۶۱هزار میلیارد تومان درآمدهای دولت بود که کمیسیون ۲۳۱هزار میلیارد تومان سهم خود دولت در نظر گرفت و ۳۰ هزار میلیارد تومان نیز در قالب دارایی های مالی به دولت قرض داده خواهد شد تا رقم ۲۶۱ هزار میلیارد تومان مصوبه کمیسیون در تبصره یک لایحه بودجه محسوب شود.


بیشتر بخوانید:

برخی ها به جای حل مشکل، با ارز 4200 تومانی فساد کردند

اگر تحریم ها هم کم شود قطعا فروش نفت به بیش از 2 میلیون بشکه نمیرسد


زارع درباره نرخ ارز در لایحه بودجه ۱۴۰۰ اظهار داشت: ۴نرخ ارز توسط دولت در بودجه پیش بینی شده است که ارز ۴۲۰۰ تومانی، ارز ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومانی و ارز ۱۷ هزار و پانصد تومان در تبصره یک لایحه است و در تبصره چهار نیز دولت برای سامانه مبادلات الکترونیکی ارز ۲۵ هزار تومانی را که قیمت روز هست، ملاک قرار داده است.

سخنگوی کمیسیون تلفیق با تاکید بر اینکه اعضای کمیسیون نرخ ارزی را جلسات مصوب نکردند، افزود: کمیسیون با توجه به پیشنهادهایی که خود دولت برای درآمدها به ویژه در حوزه منابع برای تعیین نرخ ارز در نظر گرفته بود، قیمت ارز را تعیین کرد. به عبارتی کمیسیون تنها کاری که انجام داد ارز رانتی ۴۲۰۰ و سایر ارزهایی که تفاوت قیمتی با بازار داشت، برای کوتاه کردن دست رانت خواران حذف کرد و مردم مطمئن باشند تفاوت نرخ ارز در سلامت، معیشت، آموزش و حوزه تولید لحاظ خواهد شد.

وی ادامه داد: کمیسیون فعلا نرخ ارز را تک نرخی محاسبه کرده است. البته حکمی هم برای دولت توسط کمیسیون مصوب شده و به بانک مرکزی اجازه دادیم در سامانه مبادلات الکترونیک، ۲ درصد زیر قیمت بازار، ارز جا به جا شود تا قیمت ارز کنترل شود.
زارع درباره دیگر مصوبه کمیسیون خاطرنشان کرد: اوراق مالی اسلامی که در رابطه با پیش فروش نفت در تبصره یک بود به تبصره ۵، منتقل شد. همچنین با تصمیمی که مجلس امروز گرفت سهم نفت در بودجه بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان کاهش داد و منابع درآمدی در حال مصوب است که پس از تصویب در کمیسیون اطلاع رسانی می شود.

به گزارش ایرنا کمیسیون تلفیق بودجه از روز شنبه این هفته بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۰ را آغاز کرده است. بر اساس مصوبات دو روز گذشته، مالیات بر مستغلات و یا مالیات بر اجاره در بودجه۱۴۰۰ همانند سال‌های گذشته یعنی ۱۳۹۹ افزایش نیافته و درآمدهای دولت در این زمینه ثابت خواهد بود.

بر اساس مصوبات این کمیسیون حقوق بگیران تا سقف ۴ میلیون تومان از معافیت مالیاتی برخوردار هستند و از ۴ میلیون حقوق به بالا دریافت مالیات به صورت پلکانی انجام می‌شود.

به گفته سخنگوی کمیسیون تلفیق تلاش کمیسیون برای مالیات بر خودروهای لوکسی که ارزش آنها یک و نیم میلیارد تومان به بالا است از دیگر مصوبات کمیسیون بوده است.

اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی نیز از دیگر موارد مصوب در روزهای گذشته کمیسیون تلفیق است.

همچنین بر اساس مصوبات کمیسیون درآمدهای حاصل از صادرات مواد معدنی، فلزی غیرفلزی، نفت، گاز و پتروشیمی خام و نیمه خام مشمول مالیات می‌شوند. البته صادرات محصول مشمول مالیات و عوارض نیست. در شیوه اخذ مالیات بر ارزش افزوده نیز دهک‌های ثروتمند از این معافیت برخوردار نخواهند شد.

حذف معافیت مالیات بر ارزش افزوده در مناطق آزاد از دیگر مصوبات کمیسیون بود که تاکنون این معافیت داده می‌شد اما کمیسیون تلفیق این معافیت را حذف کرد. البته شرایط معافیت بر عملکرد طبق قانون خاص خود و قانون احکام دائمی که در سال ۹۶ خواهد بود و این مصوبه، معافیت مالیات بر ارزش افزوده در مناطق آزاد، نه مناطق ویژه را شامل می‌شود

227255

مطالب مرتبط