برنامه رییس جمهور ترکمنستان برای قانونی کردن جانشینی پسرش!

از اول ژانویه ۲۰۲۱پارلمان ترکمنستان دو مجلسی شد.

سایت خبری پرسون- رئیس جمهور ترکمنستان در 25 سپتامبر اصلاحیه‌های قانون اساسی این کشور را تصویب کرد که بر اساس آن علاوه بر مجلس سفلی، مجلس علیا نیز ایجاد خواهد شد.

مجلس علیای این کشور «ترکمنستان خلق مصلحتی» (شورای مردمی ترکمنستان) نام داشته و در صورتی که رئیس جمهور به هر دلیلی قادر به اجرای مسئولیت خود نباشد، جانشین موقت وی خواهد شد.

قرار است انتخابات مجلس علیای ترکمنستان در ماه مارس سال 2021 برگزار شده و از اول ژانویه سال جدید میلادی پارلمان این کشور «شورای ملی» عنوان شده و از اعضای «مجلس» و «خلق مصلحتی» شکل می‌گیرد.

«ترکمنستان خلق مصلحتی» عالی ترین نهاد نمایندگی ترکمنستان است که ریاست آن را رئیس جمهور این کشور بر عهده دارد.

این شورا که در 18 ماه می سال 1992 توسط «صفرمراد نیازف» رئیس جمهور پیشین ترکمنستان ایجاد شده بود، در 26 سپتامبر سال 2008 در پی اصلاح قانون اساسی این کشور تعطیل و به صورت اسمی به «شورای بزرگان ترکمنستان» تبدیل شد.

در 9 اکتبر سال 2017 «شورای بزرگان ترکمنستان» دیگربار به «ترکمنستان خلق مصلحتی» تبدیل شد.

بر اساس قانون در باره «ترکمنستان خلق مصلحتی»، این شورا متشکل از رئیس جمهور، رئیس پارلمان، رئیس دادگاه عالی، دبیر شورای امنیت، نمایندگان پارلمان، اعضای کابینه وزرا، کمیسر ملی حقوق بشر، دادستان کل، استانداران، شهرداران و روسای نواحی، روسای شوراهای استانی، شهری و نواحی، روسای نهادهای خودگردان شهرها و شهرک ها، رهبران احزاب سیاسی، اتحادیه های کارگری و سایر انجمن های اجتماعی است.

برخی از تحلیلگران بر آنند که منظور رئیس جمهور ترکمنستان از اصلاح قانون اساسی و ایجاد نهاد جدیدی مانند «خلق مصلحتی» فراهم کردن زمینه برای جانشینی پسرش «سردار بردی محمد اف» است.

پیش بینی می شود که پسر بردی محمداف در مرحله اول معاونت این شورا را عهده دار شده و بعدا ریاست آن را در اختیار خواهد گرفت و به نفر دوم این کشور تبدیل خواهد شد.

طاهری
۱۵‌دی ۹۹

227232