بررسی روند جابه‌جایی لوله انتقال نفت مارون در میانکوه اردل

نماینده مردم شهرستان‌های اردل، فارسان، کیار و کوهرنگ در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: بررسی جابه‌جایی لوله نفت مارون در میانکوه اردل، برآورد هزینه‌ها و جانمایی مسیر جدید به شهرستان اردل اعزام شوند.

به گزارش سایت خبری پرسون از چهار محال و بختیاری، قدرت‌الله حمزه افزود: در نشست اخیری که به منظور رسیدگی به وضعیت آلودگی نفتی بخش میانکوه شهرستان اردل با وزیر نفت برگزار شد، جابه‌جایی لوله انتقال نفت یکی از مهمترین مطالبات مطرح شده در این نشست بود که وزیر نفت در این خصوص قول مساعد داد که در صورتی که جابه‌جایی لوله امکانپذیر باشد این مطالبه به حق مردم اجرایی شود.

وی ادامه داد: در همین راستا مقرر شد تا ۲۰ کیلومتر از خط لوله انتقال نفت مارون به اصفهان در بخش میانکوه جابه‌جا و به منطقه امن‌تری انتقال داده شود.

حمزه تصریح کرد: اعتقاد کارشناسان استانی بر این است که فرسودگی لوله‌های نفت منجر به نشت و آلودگی نفتی در منطقه میانکوه می‌شود اما از سوی دیگر شرکت نفت بر این موضوع تاکید دارد که رانش زمین منجر به شکل‌گیری حوادث شکستگی لوله شده است و به استناد اظهارات شرکت نفت تاکید ما بر این است که خطوط لوله از این منطقه جابه‌جا شود تا از شکل‌گیری حوادث ناگوار بعدی جلوگیری شود.


بیشتر بخوانید؛

افزایش قیمت جهانی نفت


نماینده مردم شهرستان‌های اردل، فارسان، کیار و کوهرنگ در مجلس شورای اسلامی در ادامه به خسارت‌های تحمیل شده بر منطقه بر اثر آلودگی نفتی اشاره کرد و گفت: همچنان خسارت اصلی که بر محیط‌زیست، منابع طبیعی و آب منطقه وارد آمده برآورد نشده اما به شدت پیگیر هستیم که این خسارت‌ها هرچه سریع‌تر جبران شود.

حمزه با بیان اینکه آب آشامیدنی مردم بخش میانکوه و شهر سرخون هنوز آلوده به نفت نشده است، خاطرنشان کرد: با این وجود از آنجا که منابع موجود تامین کننده آب شرب مردم منطقه منابع پایداری به شمار نمی‌رود و در معرض خطر آلودگی نفتی قرار دارد بنا شده تا مطالعاتی برای تامین آب شرب منطقه از کارون۴ و یا چاه‌های جدید در دستور کار قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: همچنین در نشست اخیر با وزیر نفت مقرر شد تا خدمات‌دهی شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران خدمات‌دهی خود در منطقه را افزایش دهد و امکانات خدماتی مورد نیاز را در اختیار مردم قرار دهد.

نشت نفت در بخش میانکوه در ۲ دهه گذشته برای چهارمین بار در روز یکشنبه (۲۳ آذر) بر اثر شکستگی خط لوله نفت مارون به اصفهان در منطقه تلمبه‌خانه روستای گندمکار شهرستان اردل رخ داد.

این حادثه منجر به ورود نفت به رودخانه سرخون و اراضی اطراف آن به طول ۶ کیلومتر شده است که در پی آن برخی مناطق نیز به سبب پخش گاز ناشی از نفت رها شده، دچار آتش‌سوزی شد که با تلاش نیروهای امدادی و آتش‌نشانی یک روز پس از این حادثه به طور کامل مهار شد.

قرار گرفتن چهارمحال و بختیاری در مسیر خط انتقال نفت مارون به اصفهان، سال‌هاست که مردم منطقه میانکوه به ویژه شهر سرخون و روستاهای اطراف آن را با مشکلاتی روبرو کرده است.

بخش میانکوه از بخش‌های شهرستان اردل است که تا شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری ۱۵۰ کیلومتر و تا اردل مرکز شهرستان ۸۰ کیلومتر فاصله دارد.

منبع: ایرنا

227212