وزیر بهداشت اعلام کرد؛

گروه های پرخطر اولین دریافت کنندگان واکسن کرونا

وزیر بهداشت آخرین اقدامات انجام شده جهت خرید واکسن کرونا و همچنین پیگیریهای انجام شده از تست بالینی واکسن ایرانی کرونا تا این لحظه را اعلام کرد.

به گزارش سایت خبری پرسون، دکتر سعید نمکی درباره اقدامات انجام شده جهت تامین واکسن کرونا گفت: واکسن را از راه های مختلف برای مردم تهیه می کنیم. از مردم می خواهم از خبرهای متفرقی که در رابطه با واکسن می شنوید یک گوشتان در و گوش دیگر را دروازه کنید تا روح و روانتان درگیر بحث های حاشیه ای نشود. بارها گفته ام خبر واکسن را به درستی و راستی از وزیر بهداشت بشنوید؛ فردی که در این زمینه دارای تجربه و تخصص است و از روز نخست ویروس در ووهان چین، صادقانه هر چه بوده با شما مردم مطرح کرده است.

خرید واکسن کرونا از مطمئن ترین مسیر

گروه های پرخطر اولین دریافت کنندگان واکسن کرونا

وی تاکید کرد: بنابراین تلاش می کنیم مطمئن ترین واکسن را از مطمئن ترین مسیر تهیه کنیم. در همین راستا تیمی را از مدتها پیش مامور کردیم تا اولویتهای عالمانه تزریق واکسن در گروه های آسیب پذیر را مهیا کنند. این کار صورت گرفت و اکنون می دانیم که باید واکسیناسیون را از چه کسی و چه سنی و چه گروهی شروع کنیم. زمانی که واکسن به کشور برسد حتما به استحضار مردم خواهیم رساند و از گروه های پرخطر به عنوان اولین دریافت کنندگان واکسن دعوت خواهیم کرد.

پیگیری واکسن کرونا ایرانی

وزیر بهداشت گفت: واکسن داخلی را هم روزی دو بار پیگیرم و وضعیت آنهایی که اولین تزریق را انجام دادند پیگیری می کنم. تا این لحظه موفق ترین شیوه تزریق و آزمایشاتی که در این عزیزان پیگیری می شود را شاهد هستیم. آزمایشات را از نظر بالینی و سطح سرم آنتی بادی در روزهای آتی دنبال خواهیم کرد و نتایج را به استحضار مردم شریف خواهیم رساند. بعد از فاز اول وارد فاز دوم می شویم.

فاز سوم آزمایش انسانی واکسن کرونا تولید مشترک در بهمن ماه

نمکی همچنین از اقدام ایران برای تولید مشترک واکسن کرونا خبر داد و گفت: واکسن دیگری را با یک کشور دیگر سازنده واکسن دنبال می کنیم همکاران من در حال مذاکره هستند. ان شالله در انستیتو پاستور فاز سوم بالینی این واکسن را از بهمن ماه شروع خواهیم کرد. این خبرها را مستمر به مردم کشور اعلام خواهم کرد.

وی گفت: امیدوارم حداکثر اواخر بهار سال آینده واکسن ساخت کشورمان را به کار ببریم.

وزیر بهداشت درباره طرح شهید قاسم سلیمانی نیز گفت: طرح شهید قاسم سلیمانی که با همراهی دوستان عزیز ما در دستگاه های مختلف شکل گرفت به خصوص همراهان ما در سازمان بسیج و وزارتخانه های دیگر دولت و کمک مردم دولت و کسبه که اصول و پروتکلها را رعایت کردند، دستاوردهای عظیمی داشته است. هفته ای که گذشت برای جهان هفته تلخی بود. آمار مرگ و میر در کشورهای امریکا و اروپا به شدت جانگداز بود. آمریکا متاسفانه مرگ بیش از 3500 نفر در روز را تجربه کرد و کشورهایی مثل انگلیس، آلمان وایتالیا مرگهای نزدیک و بیش از هزار نفر در روز را متاسفانه تجربه کردند.

سقوط مرگ و بستری در آمارهای روزانه کرونا

وی افزود: کشور عزیز ما خوشبختانه دستاوردی داشت بسیار ستودنی و امروز هم آمار مرگها را ملاحظه کردم و کاهش چشمگیری را می بینیم و داریم می رسیم به مرز دو رقمی؛ گرچه که حتی یک مورد مرگ هم زیاد است، ولی سقوط مرگ و بستری را در آمارها هر روز مشاهده می کنید. امیدوارم در روزهای آتی هفته جاری به مرگهای دو رقمی برسیم و کم کم بتوانیم مرگها را به حداقل ممکن برسانیم.

نگرانی از عدم رعایت پروتکلها و بازگشت نقاط قرمز

وزیر بهداشت ادامه داد: باز هم نگرانی های خودمان را اعلام می کنیم. همانطور که در روزهای قبل گفتم هر منطقه نارنجی در نقشه سرزمین تبدیل به زرد می شود و ملاحظه می کنید این حرکت عظیم و ستودنی چه تاثیری در رنگ بندی شهرها داشت. مرتبا لکه ها و نقطه های قرمز کم و به نارنجی و زرد افزایش یافتند و نارنجی ها جای خود را به زردها دادند و در آتی هم زردها به سفید تبدیل خواهد شد. اما متاسفانه چهار نقطه قرمز جدید در استان مازندران پیدا کردیم و قبلا هم گفته بودیم که اگر مراعات نکنیم نقاط نارنجی بدل به قرمز می شوند. همکاران چه در استانداری مازندران چه دانشگاه علوم پزشکی و چه کارشناسان ما در آنجا تمام تلاششان آن است که موج شکل گرفته را مهار کنند و این نقاط قرمز تبدیل به نارنجی و زرد در آینده نزدیک شود.

227085