مجلسی در گفت و گو با پرسون؛

تحریم ایران برای کشور عراق اهمیت ندارد

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: بعید نیست که ترامپ در روزهای آخر ریاست خود به نوعی جنگ راه‌اندازی کند و بایدن را در عمل انجام شده قرار دهد.

فریدون مجلسی کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت و گو با خبرنگار سیاسی پرسون در خصوص تحولات اخیر در عراق و منطقه و نقش ترامپ در آشفتگی‌‌ها اظهار داشت: ترامپ به معنا دولت آمریکا است. به لحاظ ساختار سیاسی آمریکا در مرحله تغییر و تحول قدرت از یک رییس جمهور به رییس جمهور دیگر است.

مجلسی بیان کرد: ترامپ تمایلی به ایجاد وقفه در انتقام خود ندارد و نمی خواهد در منطقه رفاه حاکم شود. بنابر این جنگ ایجاد می‌کند. اما مسئله این است رییس جمهورفعلی آمریکا کمتر از سه هفته به پایان کارش باقی مانده و آدم متعارفی نیست که کارش مبنا عقلانی داشته باشد.

وی ادامه داد: از طرفی بنا برالزام سنا آمریکا رییس جمهور نمی تواند آغازگر جنگ باشد. بنابراین برای ترامپ جنگ با ایران دشوار است. در حال حاضر چون ترامپ توانایی و اجازه جنگ با ایران را ندارد حالت تدافعی را پیشه گرفته و از ملت خود در روزهای پایانی ریاست جهوری دفاع می کند و از جنگ دوری می کند و در این روزهای پایانی نیز ایران نباید بهانه به دست ترامپ دهد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل مطرح کرد: بعید نیست که ترامپ در روزهای آخر ریاست خود به نوعی جنگ راه‌اندازی کند و بایدن را در عمل انجام شده قرار دهد و مانع از تفاهم بایدن با ایران شود. در این مدت مسئولین کشوری با باید از رجزخوانی وتحریک آمریکا دوری کنند تا بهانه ای در دست ترامپ نباشد.

مجلسی در پاسخ به سوال آیا انتقام اصلی شهادت سردار سلیمانی خروج آمریکا از منطقه است؟ پاسخ داد: اگر ایران در جنگ پیروز شود و آمریکا را به زانو در بیاورد می تواند برای آمریکا شرط هم تعیین کند. هر کشوری در حدود توانایی های خود ممکن ادعاهایی کند. ولی اینکه ما برای قدرت های دیگر تعیین و تکلیف کنیم من شخصا این موضوع را مانع توسعه، رفاه و آسایش مردم ایران و خارج از مأموریت های یک دولت متعارف می دانم. و در حال حاضر ما باید یکی از بزرگترین قدرت های اقتصادی جهان باشیم با همین حرف ها امروز به این وضعیت مفلوک اقتصادی دچار شدیم.


بیشتر بخوانید؛

عراق از هیچ تصمیمی علیه ایران حمایت نمی‌کند

آمریکا به دنبال بهانه برای ماندن در عراق است


وی در ادامه به جریان رأی گیری از طرح آمریکا که خواستار تنظیم بودجه برای تمدید تحریم های ایران بود اشاره کرد و گفت: به این طرح عراق و قطر رأی ممتنع و ترکیه رأی منفی داده است. مسئولین کشور باید از این موضوع درس بگیرند و دوست و دشمن خود را شناسایی کنند. مسئولین در کشوری که بیش از همه ادعاهای قدرت نمایی و نفوذ می کنند به اصطلاح با تعارض هایی مواجه است که باید رفتار خود را بر حسن نیت به صورت برادرانه و برابری ترسیم کنند که احساساتی حاکی از دخالت ایران در امور آنها داده نشود.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در پایان تصریح کرد: در حال حاضرعراق منافعی با روابط عربی خود و آمریکا دارد که اینها مورد تمایل جمهوری اسلامی نیست ولیکن به خود عراقی ها مربوط می باشد و ارتباطی به ایرانی ها ندارد. افغانستان هم رویکردی همانند عراق دارد اما با ذکاوت در رأی گیری ها شرکت نکردند. ولی عراق در رأی گیری شرکت کرد و رأی ممتنع داده است به این معنا که برایش اهمیت ندارد ایران تحریم شود.

227037

مطالب مرتبط