ادامه بحران‌اقتصادی‌ ترکیه در سال ۲۰۲۱؛

کسری بودجه دولت ترکیه به ۱۳۹.۱ میلیارد لیر رسید

کسری بودجه دولت مرکزی ترکیه در ۷ ماه اول سال ۲۰۲۰میلادی به ۱۳۹.۱ میلیارد لیر رسید، بحران‌اقتصادی ترکیه دولت مردان این کشور را با مشکلات جدی مواجه کرده است. 

به گزارش سایت خبری پرسون، دولت ترکیه به دنبال افزایش هزینه هایش برای حمایت از اقتصاد، برای ششمین ماه پیاپی کسری بودجه خود را اعلام کرد. اقتصاد ترکیه ضربه سختی از همه‌گیری ویروس کرونا خورده و درآمد دولت این کشور به خاطر به تعویق انداختن مالیات ها کاهش یافته است.

کسری بودجه دولت مرکزی ترکیه در ماه جولای برابر با 29.7 میلیارد لیر (4 میلیارد دلار) گزارش شد. به این ترتیب کسری بودجه این کشور در 7 ماه ابتدایی سال جاری میلادی به 139.1 میلیارد لیر رسید. ترکیه 9.9 میلیارد لیر مازاد بودجه در جولای 2019 و 123.7 میلیارد لیر کسری بودجه در کل سال گذشته میلادی داشت.

دولت ترکیه در ماه جولای یک بسته حمایتی 240 میلیارد لیری برای کمک به کسب و کارهای آسیب دیده از همه گیری ویروس کرونا معرفی کرد، به این ترتیب هزینه های آن به جز پرداخت سود 42.2 درصد نسبت به سال قبل افزایش یافت و به 107.8 میلیارد لیر رسید.

درآمد مالیاتی دولت ترکیه علیرغم به تعویق انداختن دریافت مالیات های شرکتی و مالیات بر درآمد، 30.3 درصد در ماه جولای افزایش داشت و به 76 میلیارد لیر رسید. این رقم در سال گذشته برابر با 58.3 میلیارد لیر بود تحلیلگران سیاسی ‌و اقتصادی معتقدند در صورت ادامه این وضعیت در چند ماه اول سال ۲۰۲۱ شاهد دگرگونی های در عرصه سیاسی و اقتصادی دولت خواهیم بود آنکارا تلاش خواهد کرد با تبعیت ا ز سیاست دولت آیتده آمریکا از بروز ناآرامی در این کشور جلوگیری‌کند توسعه روابط با رژییم صهونیستی و همکاری با روسیه و جمهوری آذربایجان از جمله برنامه های اردوغان برای برای اقتصاد این کشور در سال ۲۰۲۱ در نظردارد.

بدون شک بحث منابع انرژی و همچنین کریدور های انتقال آن به اروپا یکی از تاثیرگذارترین عوامل در بحران اخیر می باشد چرا که هم در چهار روزه آوریل در سال ۲۰۱۶ و هم در درگیری‌های ماه آگوست سال ۲۰۲۰ مناطق نزدیک به خطوط لوله انتقال گاز جمهوری آذربایجان به ترکیه از طریق شلیک های ناشناس مورد هدف قرار گرفت.

در این‌حال هداف کنونی ترکیه در توجه به روسیه نیز مورد توجه قرار دارد.

ترکیه بعد از فروپاشی شوروی، تلاش کرد در حیات خلوت روسیه به کشوری الگو بدل شود. اکنون نیز ترکیه برای حضور گسترده‌تر در آسیای مرکزی و قفقاز نیازمند جلب رضایت روسیه است. در واقع اردوغان می داند بدون همکاری با کرملین، هرگونه ناامنی و بی ثباتی در منطقه باعث عدم موفقیت سرمایه گذاری ها، طرح های سیاسی و نظامی ترکیه در منطقه می گردد. لذا برای تبدیل شدن به کشوری تاثیرگذار در منطقه، با وجود اختلاف نظر های دو سو در پرونده هایی چون سوریه، گرجستان، ارمنستان و آذربایجان و... ترکیه نیازهای گوناگونی به روسیه داشته و دارد.

در این‌حال بسترهای تنش و تداوم روابط سیاسی ابن کشور پتانسیل های کنونی تنش در روابط سیاسی ترکیه در بالکان و دریای سیاه در چارچوب همکاری کشورهای جنوب شرقی اروپا و آمریکا تعامل دارد و طبیعی است که روسیه با حساسیت نسبت به گسترش ناتو به شرق، سیستم دفاعی ناتو و استقرار رادار این سیستم در ترکیه را همواره با حساسیت پیگیری می کند. در واقع ادامه استقرار موشک های پاتریوت ناتو در مرزهای ترکیه با سوریه، ناخرسندی هایی را در روسیه موجب شده است‌.

غلامحسین‌طاهری

کارشناس‌‌ارشد اقتصاد بین المل و رسانه

۱۳‌دی ۹۹

227015