در گفتگو با یک اپیدمیولوژیست مطرح شد:

فرآورده ای که مجوز WHO نگیرد نامش واکسن نیست/ علت گفته های متناقض مسئولین درباره واکسن کرونای داخلی چیست؟!

در نتیجه بیماری کرونا، نظام سلامت، درمان  متحول شد. بیماری کرونا به این موضوع کمک کرد که محدودیت ها و ضعف مدیریتی و سومدیریتی در ساختار نظام سلامت کشور برملا شود و بیش از بیش زیر ذره بین رسانه ها  و متخصصین قرار گیرد.

به گزارش سایت خبری پرسون، حداقل 50 کشور دنیا، یکی پس از دیگری به طرح واکسیناسیون سراسری در برابر بیماری مهلک کرونا ملحق شدند یا در حال پیوستن هستند. در نقطه مقابل، سیاست های دولتی در ایران در خصوص محدودیت ها و ممنوعیت های کرونایی و به ویژه واکسیناسیون مردم، آنها را به یک مطالبه ملی تبدیل ساخته است. در این گزارش، می خواهیم بدانیم آیا بدبینی به واکسن خارجی واقعی است؛ واکسن ایرانی در مقایسه با واکسن های خارجی در چه رتبه ای هستند و چرا این همه حرف و حدیث های مختلف از جانب مسئولین، وارد جامعه و اجتماع می شود و بالاخره چرا ما در مورد هر موضوع جدیدی به راحتی به اجماع ملی نمی رسیم؟

وزارت بهداشت ودرمان؛ مساله واکسن ایرانی

ایران، چه در قبل انقلاب و چه بعد از انقلاب، سازنده واکسن های مختلفی بوده است و این واکسن ها که ساخت شرکت های داخلی، بوده است پس از اخذ مجوز ازسازمان بهداشت جهانی، از کشور صادر، و ارز فراوانی را برای ایران به همراه آورده است. اما هم اکنون علی رغم واکسیناسیون سراسری کشورهای متعدد دنیا و خاورمیانه و نیز در کشورهای همسایه ایران همچون عراق، پاکستان، افغانستان، امارات و غیره، ایران دسترسی به واکسن داخلی نداشته است و کار واکسن داخلی هنوز به نتیجه نرسیده است. چرا می گوییم به نتیجه نرسیده است؟

مدت زمان زیادی از وارد شدن به مرحله تست انسانی واکسن ایرانی کرونا نمی گذرد. تست انسانی سه مرحله دارد، مرحله اول که انجام شد و مرحله دوم تقریبا سه هفته آینده آغاز می شود و مرحله سوم تست انسانی واکسن و مطالعات بالینی آن، باید روی ده ها هزار نفر آزمایش شود و در صورت مناسب بودن کارکرد آن، در آخر گرفتن مجوز از سازمان بهداشت جهانی است که می ماند و پس از اخد تاییدیه ها، فرآورده ساخته شده نام واکسن رو به خود می گیرد.

محمد رضا محبوب فر؛ اپیدمیولوژیست و کارشناس بیماری های همه گیر و عضو انجمن علمی آموزش بهداشت و ارتقا سلامت ایران می باشد که در این گزارش به بسیاری از حرف و حدیث های این روزهای مسئولین و مردم پرداخته است.

محبوب فر در ابتدا می گوید: اینطور تبلیغ می شود که تحریم ها مانع واردات واکسن از شرکت های معتبر خارجی است در صورتی که باید به صراحت بگویم که تحریم ها به هیچ وجه مانع ورود واکسن نبوده و نیست.

این متخصص همه گیر شناسی بیماریهای واگیردار، به ادعاهایی که وجود زنجیره سرد را برای واردات واکسن های خارجی لازم می دانند و می گویند چنین امکاناتی از لحاظ فنی، در ایران وجود ندارد، هم گفت: واکسن های موردنظر تا بیخ گوش ایران، وارد کشور شده است، چطور این زنجیره سرد، در این کشورها مهیا بوده؛ حال ایران با این همه ادعا، نمی تواند زنجیره سرد را وارد ایران کند؟

وی ضمن اشاره به اینکه، ایران هر زمان اراده کند، این واکسن در اختیارش قرار می گیرد افزود: وزارت بهداشت و مسئولان نباید کم کاری و قصورشان را به پای تحریم ها، مسایل فنی، مالی و اعتبارات پولی حواله کنند. بنده معتقدم که هیچ کدام از این موارد موانع پیش پای ایران نیست.

محبوب فر در خصوص تولید واکسن داخلی به نکته هم اشاره کرد که که تا 3 ماه آینده یعنی تا پایان سال جاری خورشیدی، خبری از تولید واکسن داخلی و واکسن خارجی نخواهد بود.«دولت باید دست از لجبازی برداشته و با مردم شفاف صحبت کند»این عضو انجمن علمی آموزش بهداشت و ارتقا سلامت ایران، با بیان این جمله، که نباید به مساله واکسن، سیاسی نگاه کنیم و دولت باید بداند که تا زمانی که واکسن ایرانی به نتیجه مشخصی برسد، باید واکسن های معتبر خارجی را بخریم. چرا؟ چون طرح واکسیناسیون رایگان سراسری در حال انجام است و همانطور که گفته شد همسایگان ایران در حال انجام این طرح می باشند.


بیشتر بخوانید:

امهال وام کسب و کارهای آسیب دیده حوزه گردشگری از سوی بانک سینا

سرنوشت ترامپ بهتر از صدام نخواهد بود/ مردم نگران تولید و تهیه واکسن کرونا نباشند

او در توضیح مطلب افزود: در بهار 1400، ممنوعیت ها و محدودیت ها در این کشورها برداشته شده و آن موقع برای کشورما، خجالت آور است که در گیر محدودیت و قرنطینه های خانگی باشد. محبوب فر می گوید: از زمانی که بیماری کرونا وارد کشور شده است، مردم ایران در معرض بمباران اطلاعات متناقضی قرار گرفته اند. همین اطلاعات متناقض و ضد و نقیض، ضعف ساختار نظام سلامت کشور را برملا ساخته است.

واکسن های معتبر خارجی؛ حاصل تکنولوژی نوین

«کاری که دانشمندان دنیا در تهیه واکسن کرونا، انجام دادند بی نظیر است. کاری که سالیان سال باید برایش وقت و انرژی صرف می شد ظرف یکسال محقق شد.» محبوب فر با اشاره به انواع واکسن های تولید شده برای مقابله با ویروس کرونا، می گوید که دو نوع واکسن داریم. یک نوع مانند واکسن تولید شده در ایران، از ویروس کشته شده یا ضعیف شده کرونا ساخته می شود که این نوع بسیار متداول است، نوع دوم مانند واکسن هایی که در دنیا هم اکنون در حال استفاده است مثل فایزر، بیونتک و واکسن ساخته شده در دانشگاه آکسفورد، در نتیجه اعمال تغییرات ژنتیکی در ویروس کرونا به وجود آمده که از یک تکنولوژی نوین بهره گرفته و در نوع خودش بی نظیر است.

اپیدمیولوژیست و متخصص بیماری های همه گیر کشورمان، در ادامه صحبت هایش، شک کردن به واکسن خارجی را درست ندانسته و معتقد است که بدبینی به واکسن خارجی، بدبینی به واکسن ایرانی را هم در پی دارد و ما باید حواسمان به این قضیه هم باشد.

وی به کشور امریکا اشاره می کند که با وجود اختلافاتی که با سازمان بهداشت جهانی داشته ، مجوز تایید واکسن آمریکایی را گرفت می افزاید: در دفعات مختلف به آن اشاره کردم که گرفتن تاییدیه و مجوز از سازمان بهداشت جهانی و مراجع بین المللی برای واکسن ایرانی لازم و ضروری است، درحالی که از زبان بعضی مسئولان می شنویم که می گویند واکسن ایرانی به مجوز بهداشت جهانی نیازی ندارد؛ که تاسف بار است.

محبوب فر می افزاید که نه تلاش دانشمندان داخلی را باید زیرسوال برد و نه تلاش دانشمندان خارجی؛ هر واکسنی که دارای تاییدیه از WHO باشد معتبر و قابل استفاده است و ایرانی و خارجی بودنش مهم نیست. وی ایران را جزو 10 کشور برتر دنیا در تهیه دارو و واکسن می شمارد و بیان می کند: دانشمندان ایرانی پابه پای دانشمندان خارجی برای تهیه واکسن تلاش کردند. ولی متاسفانه ساختار سیاسی وزارت بهداشت و درمان سبب می شود که تخصص در اولویت دوم قرار گیرد و مسایل سیاسی و اقتصادی در رتبه نخست توجه باشند.

عضو انجمن علمی آموزش بهداشت و ارتقا سلامت ایران در ادامه، سلامت مردم را در زمان اعمال محدودیت ها و ممنوعیت های کرونایی، .متزلزل دانسته و نظام اجتماعی را در حال فروپاشی ارزیابی می کند و می گوید که مردم دچار بیماریهای روحی و روانی شدند و حتی بخش بزرگی از اقتصاد کشور در انتظار رفع محدودیت ها هستند و از قبل تجربه تحریم ها را هم داشتیم که سبب شده است مردم روزگار سختی را بگذرانند.وی وضعیت کشور از نظر بیماری کرونا را شکننده اعلام و کوچکترین بی احتیاطی و عدم رعایت پروتکل ها را موجب عواقب جبران ناپذیری برای همه مردم کشورمان می داند.

محبوب فر به صحبت های پراکنده شهروندان در این روزها اشاره و گفت : بسیاری از مردم خیال می کنند که ویروس کرونا فروکش کرده و شرایط کشور را عادی می دانند در حالی که ترس بالا رفتن آمارهای فوتی ها در ماه های آینده، همچنان وجود دارد و باید مراقب باشیم که درآمارفوت شدگان روزانه از ویروس کرونا، چهاررقمی نشویم.

او به جهش ویروس کرونا در انگلستان اشاره و می گوید: مردم خیالشان راحت باشد که واکسن های شناخته شده و معتبری که در حال حاضر در طرح واکسیناسیون سراسری از آنها استفاده شده است قطعا بر روی ویروس جهش یافته هم تاثیر داشته و جای هیچ نگرانی وجود ندارد.

عضو انجمن علمی آموزش بهداشت و ارتقا سلامت ایران در پایان هر گونه اقرار در خصوص عدم واردات واکسن های خارجی از مجاری رسمی و غیررسمی را منجر به ورود واکسن از مجاری غیرقانونی دانسته و قاچاق واکسن در داخل کشور را در این صورت، حتمی بوده و سلامت عمومی را تهدید خواهد کرد.

227000