پرونده ویژه پرسون؛ معضلات آموزش آنلاین در استان های ایران/7

روایت کشاورزی که بَرده «صفر» و «یک»‌ شد!

کشاورزی در یکی از روستاهای ممسنی، درآمد شش ماهش را خرج خرید یک گوشی هوشمند کرد تا فرزندش با کمک نرم‌افزار «شاد» بتواند درس بخواند. غافل از آنکه نرم‌افزار کارایی نداشت و بعد از چند ماه، معلمان مدرسه آن روستا تصمیم گرفتند به روش پیشین آموزشی باز گردند!

سایت خبری پرسون - «آقای رزمجو» این خبر را داد. او که در روستای «هجرت ممسنی» معلم است درباره ناکارآمدی نرم‌افزار شاد می‌گوید: در نخستین روزهایی که پیشنهاد استفاده از این نرم‌افزار مطرح شد آن‌هایی که توان مالی خرید داشتند و دیگرانی که به هر طریق دیگری یک گوشی هوشمند برای فرزندانشان خریده بودند، گمان می‌کردند که این ابزاری برای ادامه تحصیل آن‌ها خواهد بود. حال آنکه تقریبا چنین چیزی محقق نشد.

او با اشاره به اینکه نرم‌افزار شاد علاوه بر مشکل اینترنت در روستاها، روی برخی از گوشی‌های هوشمند به درستی کار نمی‌کند، اینطور ادامه داد: تجربه کار کردن من و بسیاری از همکارانم در روستاهای اطراف نشان داده که فایده‌ای ندارد با استفاده از این برنامه درس دادن را ادامه دهیم چرا که در اغلب اوقات به دشواری می‌توانیم به حساب کاربری این نرم‌افزار وارد شویم.

آقای رزمجو می‌گفت که در بسیاری از روستاهای آن شهرستان، خود و همکارانش کلاس‌های آنلاین را با دیگر برنامه‌ها مانند «واتس‌اپ» برگزار می‌کنند.

به نظر می‌رسد که باگ‌های برنامه‌نویسی در نرم‌افزار شاد، بیشتر از مشکلات دامنه اینترنت در این استان بی‌رغبتی معلمان و دانش‌آموزان را برای استفاده از این نرم‌افزار فراهم آورده است.

رضا امیری در شهرستان سپیدان معلم است. حرف‌هایش بسیار مهم است چرا که می‌گوید: در این نرم‌افزار سرعت دانلود و ارسال کند فایل‌ها کند است. گاهی وقتی فایل‌های عکس را باز می‌کنیم خودبه‌خود از سامانه خارج می‌شویم.
او در گفت‌وگو با خبرنگار پرسون می‌گوید: در سامانه شاد، فایل‌های صوتی بسیار کند ارسال و دریافت می‌شوند.
آقای امیری معتقد است: این نرم افزار طراحی شد تا نارسایی‌های اموزشی را برطرف کند، اما نه تنها برطرف نکرد مشکلات دیگری هم به وجود اورد.

باگ‌های برنامه‌نویسی در نرم‌افزار شاد، بیشتر از مشکلاتی مانند دامنه و سرعت اینترنت، به بی‌رغبتی معلمان و دانش‌آموزان برای استفاده از «شاد» دامن زده است.

پیگری‌های خبرنگار پرسون در استان فارس او را به این نتیجه‌گیری راهبری کرده است که با وجود کاستی‌هایی در زمینه پهنای باند اینترنت در برخی از روستاها، جدی‌ترین چالش برای استفاده از «شاد» کماکان ایرادات نرم‌افزاری است. بر اساس گزارش‌های میدانی و پرس‌وجو از برخی از مسؤولان استانی آموزش و پرورش، از جمله تعدادی از مسؤولان اداره آموزش و پرورش استان، کیفیت دسترسی به اینرنت برای دانش‌آموزان روستایی نسبتا رضایت‌بخش بوده است.

آمارهایی که بوی امیدواری می‌دهند!

مدیرکل اداره ارتباطات و فناوری استان درباره سرعت اینترنت در روستاهای استان فارس به خبرنگار پرسون گفته است: خوشبختانه در استان فارس علاوه بر این که گستردگی زیادی دارد و حدود 2128روستای بالای 20 خانوار داریم، اما بر اساس دستوری که وزیر ارتباطات داده بود، موضوع دسترسی مدارس به اینترنت پرسرعت توسط یکی از اپراتورهایی پیگری شد. مطابق برنامه زمان‌بندی، فارس اولین استانی بود که این اقدام با موفقیت در آن انجام پذیرفت.

دسترسی 2894 مدرسه روستایی در استان فارس به اینترنت پرسرعت فراهم شده است.

مهرداد سهرابی در ادامه این گفته، آماری از روستاهای برخوردار از اینترنت در استان داد و اضافه کرد: اگر بخواهم آمار دقیقی را به گفته‌هایم ضمیمه کنم، باید گفت که در حال حاضر ما دسترسی 3951 مدرسه به اینترنت پرسرعت را در نقاط شهری و روستایی را در این پروژه هوشمندسازی فراهم کرده‌ایم. از این تعداد، 2894 مدرسه در مناطق روستایی و 1057 نیز در شهرها هستند. از 2894 مدرسه روستایی، تعداد 1857 از جمله مدارسی بودند که امکان برقراری ارتباط «ای دی اس ال» برایشان فراهم بود که ما این ظرفیت را در آن مناطق رایگان کردیم. 1037 مدرسه دیگر نیز که پیش‌تر هیچ دسترسی به شبکه‌ای نداشتند، از طریق سه اپراتور همراه اول، ایرانسل و شرکت داده‌گستر عصر نوین، یا همان «high web» که اینترنت پرسرعت را به روستاها برده است، از اینترنت پرسرعت برخوردار شدند.


بیشتر بخوانید؛

زنانگی با عیاری پایین‌تر از افیون

کرونا، آرایش زنان را غلیظ کرده است؟


این مقام مسؤول چندی پیش به پرسون گفته بود: وزارت ارتباطات برای توسعه ارتباط روستایی منابع مالی مناسبی را برای بهره‌مندی روستایی‌ها از اینترنت اختصاص داد. آنچه که قانون برنامه ششم توسعه و ماده 67 الزام کرده، این است که تا پایان برنامه ششم، باید هشتاد درصد روستاهای بالای 20 خانوار به چهار خدمت اصلی الکترونیکی کشاورزی، سلامت، بانکداری و آموزش دسترسی داشته باشند. خوشبختانه این روند در استان فارس، به ضریبی در حدود 90/7 رسیده است. با این حال تلاش داریم برخورداری سایر روستاها را تا پایان برنامه فراهم کنیم.

با باگ‌ها چه باید کرد؟

آنچه که واقعیت عینی آن بر کسی پوشیده نیست، این است که حتی با وجود پرسرعت‌ترین دامنه اینترنتی هم دانش‌اموزان و برخی معلمان از کیفیت پایین و کارایی شاد، رضایت چندانی ندارند. چندی پیش سید حسن الحسینی، مسؤول شبکه آموزشی دانش‌آموزان (شاد) گفته بود: کاربرانی که برای استفاده از این نرم‌افزار مشکلی دارند با 43081 تماس بگیرند تا حتما پیگیری شود.

او همچنین گفته بود: در بحث محتواها کمترین گزارش منفی را داشتیم. هم محتواها از نظر کیفیت قابل دفاع است و از جهت کمیت هم به‌روز است.

این در حالی است که با پیگیری‌های انجام شده و تحقیق از یک گروه 23 نفره از دانش‌آموزانی که از این نرم‌افزار استفاده می‌کنند، نه تنها پس از چند ماه از ثبت گزارش مشکل هیچ پیگیری نشده، بلکه روزبه‌روز بر نقص‌های این نرم‌افزار افزون می‌شود.

آنچه که کاربران این نرم‌افزار انتظار دارند این است که اگر روزی یکی از هم‌وطنان، مثل همان کشاورزی که در ابتدای این گزارش به او اشاره شد، خواست دردآمد چند ماهش را برای آینده فرزندش در یک روز خرج کند پشیمان و نادم نشود. این پشیمانی حق آن کشاورز نبود و نیست؛ شاید بهترین کسی که مستحق آن باشد برنامه‌ریزان آموزشی و طراحان این نرم‌افزار باشد. شاید!

سعید دهقانی - استان فارس

226943