در جلسه کمیته‌های ستاد ملی مقابله با کرونا مطرح شد؛

روحانی: کنترل مرزها برای جلوگیری از ورود ویروس جدید را بیشتر کنید

رییس جمهوری بر ضرورت مراقبت و کنترل شدید مرزهای هوایی، زمینی و دریایی برای جلوگیری از ورود ویروس جدید جهش یافته کرونا به کشور تاکید کرد.

به گزارش سایت خبری پرسون، روسای کمیته‌های تخصصی ستاد ملی مقابله با کرونا و فرمانده قرارگاه عملیاتی این ستاد در جلسه روز پنجشنبه به ریاست حسن روحانی گزارش‌های جداگانه‌ای را از جمع‌بندی اجرای یک ماهه طرح جامع مقابله با کرونا و دستاوردها و چالش‌های فراروی آن ارائه کردند.

کمیته امنیتی و اجتماعی در گزارش خود با اشاره به نظارت‌های انجام شده به‌ویژه از سوی نیروی انتظامی و میزان رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی از سوی مردم و اصناف و تاثیر آن بر روند کاهش شیوع کرونا، نسبت به عادی انگاری این بیماری و رعایت نشدن دقیق دستورالعمل‌های بهداشتی ابراز نگرانی کرد.

این کمیته همچنین با اشاره به تجربه آغاز موج‌های قبلی شیوع و تاثیر آسان‌گیری پروتکل‌ها بهداشتی در خیزش‌های احتمالی بیماری، از در پیش بودن ایام فاطمیه و یا مناسبت‌های ملی و احتمال عدم رعایت دقیق دستورالعمل‌های بهداشتی به عنوان چالش‌های فرا رو نام برد.

رییس جمهوری با اشاره به مفاد این گزارش، به کمیته امنیتی و اجتماعی ماموریت داد که با همکاری کمیته بهداشتی و درمانی ضمن بهره‌گیری از طرح‌ها و تجارب موثر مدیریت موج‌های شیوع کرونا، شاخص‌های تاثیرگذار طرح‌ها در مهار کرونا را به صورت تفکیکی و جداگانه مشخص کنند.

روحانی اظهار داشت: با توجه به تجاربی که در طول ماه‌های گذشته بدست آمده، برای رسیدن به شرایط پایدار و سازگاری با کرونا و تبدیل آن به یک سبک زندگی نیازمندیم که شاخص‌های ملموسی از درصد تاثیرگذاری طرح‌ها در مدیریت کرونا را به صورت جداگانه مشخص و طرح جامع مقابله با کرونا را به وسیله این شاخص‌ها تکمیل کنیم تا به شرایط پایدار در کشور برسیم.


بیشتر بخوانید:

کرونای انگلیسی هنوز به ایران نرسیده است/ خرید واکسن کرونا تا تولید نهایی واکسن ایرانی


در این جلسه همچنین کمیته بهداشتی و درمانی گزارشی را از روند کاهش بیماری، تغییر وضعیت شهرها و میزان رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برای رسیدن به وضعیت پایدار ارائه کرد.

در این گزارش با اشاره به موفقیت‌های حاصله در روند کاهش آمار مبتلایان و فوتی‌ها، بر نقش مهم مدیریت هوشمند و سنجیده در قطع زنجیره شیوع این بیماری در کنار رهگیری هوشمند مبتلایان و گسترش تست‌گیری و همکاری همه دستگاه‌ها در رسیدن به این موفقیت‌ها تاکید شد.

کمیته بهداشتی و درمانی نیز در ادامه این گزارش، برخی مناسبت‌های پیش رو از جمله خریدهای نزدیک به آغاز سال جدید و اجتماعات حاصل از آن به عنوان چالش‌های فرارو نام برده است.

رییس جمهوری پس از ارائه این گزارش به کمیته بهداشتی و درمانی ماموریت داد در پروتکل‌هایی که طی یک سال گذشته مختص هر کسب و کار ارائه شده بود، متناسب با وضعیت موجود و در چارچوب طرح جامع مقابله با کرونا بازنگری‌هایی انجام شود تا در روند فعالیت‌های کسب و کارها در ایام نزدیک عید اعمال شود.

روحانی خواستار بررسی وضعیت کسب و کارهایی شد که طی ۹ ماه گذشته یک‌سره تعطیل بوده‌اند، تا مشخص شود آنها در چه شرایطی می‌توانند فعالیت خود را مجددا آغاز کنند و افزود: کمیته‌های بهداشتی و درمانی و تبلیغات با همکاری قرارگاه فرماندهی ستاد ملی، باید همچنان نسبت به آگاه‌سازی مردم و همکاری آنها با کادر درمانی کشور بکوشند.

وی با تقدیر از تلاش بی‌وقفه کادر سلامت کشور، از مردم خواست با رعایت دقیق دستورالعمل‌های بهداشتی، کادر درمانی کشور را یاری دهند و از فشار سنگین کاری آنها بکاهند.

رییس جمهوری با تاکید بر ضرورت مراقبت و کنترل شدید مرزهای هوایی، زمینی و دریایی برای جلوگیری از ورود ویروس جدید جهش یافته اظهار داشت: کشور همواره باید آمادگی لازم را برای کنترل این بیماری داشته باشد و به طور دقیق رصد شود.

226732