کارشناس سایبری در گفتگو با پرسون:

تبعات سنگین حملات سایبری برای دولت‌ها

تأثیر حملات سایبری در نشر اطلاعاتی است که از زیرساخت‌های حیاتی استخراج شده است و به دلیل اهمیت فوق العاده زیادی که این زیرساخت‌های حیاتی برای دولت‌های ملی دارند و سرمایه‌گذاری‌های عظیمی که در این حوزه‌ها انجام شده است، نفوذهایی که منجر به استخراج و نشر اطلاعات شود، می‌تواند برای مالکان زیرساخت‌ها و دولت‌های ملی پیامدهای جدی داشته باشد.

محمدمهدی واعظی‌نژاد کارشناس سایبری در گفتگو با سایت خبری پرسون، در خصوص حملات سایبری بیان کرد: حملات سایبری تأثیرات امنیتی، اقتصادی و سیاسی خاص خود را دارد چرا که تعداد زیادی از زیرساخت‌های حیاتی‌ مورد هجوم سایبری قرار می‌گیرند و یکسری اطلاعات استخراج می‌شوند.

واعظی نژاد افزود: اهمیت سایبری مخصوصاً در زیرساخت‌های حیاتی که شبکه‌های OT دارند برای کشورهایی که در این حوزه‌ها سرمایه‌گذاری زیادی کرده‌اند بسیار بالاست. بر همین اساس اگر تهدیدی اتفاق بیفتد پیامدهای بسیار جدی برای دولت‌ها و مالکان زیرساخت‌های حیاتی خواهد داشت.

وی با اشاره به این‎‌که تأثیر حملات سایبری در نشر اطلاعاتی است که از زیرساخت‌های حیاتی استخراج شده است، اظهار داشت: به دلیل اهمیت فوق العاده زیادی که این زیرساخت‌های حیاتی برای دولت‌های ملی دارند و سرمایه‌گذاری‌های عظیمی که در این حوزه‌ها انجام شده است، نفوذهایی که منجر به استخراج و نشر اطلاعات شود، می‌تواند برای مالکان زیرساخت‌ها و دولت‌های ملی پیامدهای جدی داشته باشد.


بیشتر بخوانید؛

ابعاد جدیدی از حمله سایبری به آمریکا


این کارشناس سایبری خاطر نشان کرد: اگر اطلاعات افشا شده در اختیار نفوذگرها و هکرها که معمولاً نفوذگران دولتی محسوب می‌شوند، قرار بگیرد علاوه بر اهمیتی که خود اطلاعات دارند، می‌توانند از اطلاعاتی که استخراج می‌کنند برای بهبود طرح‌های تحقیقاتی و موارد دیگر استفاده کنند و از طرف دیگر دولت‌ها را آسیب‌پذیر می‌کند چرا که اطلاعات‌شان در اختیار نهادهای خارجی قرار گرفته است و می‌توانند در هجوم‌های سایبری از آن‌ها استفاده کنند.

وی با بیان این‌که نوع حملات سایبری متفاوت است، تشریح کرد: در آمریکا در خصوص یک بکتوری که در فرآیند توسعه یک نرم افزار که برای مدیریت شبکه‌ها استفاده می‌شود، تهدیدی رقم خورده است ولی برای اسرائیل جنس تهدیدها متفاوت است و از طریق سلاح‌های سایبری حملاتی به زیرساخت‌های حیاتی که شبکه‌های OT یا همان شبکه‌های عملیات و شبکه‌های کنترل صنعتی صورت گرفته است.

محمدمهدی واعظی‌نژاد در پایان گفت: حملات سایبری با هدف جاسوسی سایبری و استخراج اطلاعات انجام می‌شوند، از طرفی نفوذگر می‌تواند بدافزارهایی را کار بگذارد که در هر زمانی بتواند به تهدیدات مد نظر خود نظیر از کار انداختن بخش‌هایی از زیرساخت‌ها، افزایش هزینه‌های تولید، ایجاد وقفه در زیرساخت حیاتی و ... برسد.

226472