مدیر میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری شهرستان ملایر:

فعالیت ۷۰ واحد کلوچه پزی با گردش ۴۰ میلیارد تومان در ملایر

مدیر میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری شهرستان ملایر از فعالیت ۷۰ واحد کلوچه پزی و گردش مالی سالانه ۴۰ میلیارد تومان خبر داد و گفت: روزانه دراین واحدها ۸ هزار کلوچه پخته می شود.

به گزارش سایت خبری پرسون از همدان، پخت کلوچه از آن دست سنت‌هایی است که در رگ و خون هر ایرانی ریشه دوانیده و زنان و دخترانش در این حرفه بسیار خِبره اند، بانوان همدانی نیز کم از این هنر ندارند، هنری که با پخت انواع کلوچه‌های سنتی، برندی برای این خطه شده است.

در این وادی اما تنور کلوچه همه فصل‌ها در ملایر گرم است، گرمی آن را هم افرادی رقم زده‌اند که موی سپید کرده این هنر هستند و شیرینی آن با اعتبار و اصالت خانوادگی آنها قوام خورده و می‌خواهند نسل به نسل این سنت را دست به دست کنند.

کلوچه ملایر امروز دیگر نامی نیست که در محله‌ها و خانه‌های قدیمی با دیوار کاهگِلی آمیخته باشد، آوازه کلوچه سنتی ملایر به بسیاری از استان‌ها و شهرهای صاحب نام در پخت شیرینی و کلوچه رسیده است و طولی نمی‌کشد که برندی برای شهر جهانی انگور می‌شود، مسیری پر فراز و نشیب که قناد قدیمی شهرم پا در این مسیر گذاشته و با کوله باری از تجربه در حرفه قنادی بسیار مصمم است تا برند کلوچه سنتی ملایر را به آن‌سوی مرزها برساند.

جلیلی مدیر میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری شهرستان ملایر در خصوص کلوچه ملایر در گفتگو با سایت خبری پرسون گفت: در حال حاضر ۷۰ واحد پخت کلوچه در شهرستان فعال است.

وی افزود: سالانه گردش مالی از پخت کلوچه در شهرستان ملایر ۴۰ میلیارد تومان است یعنی در هر واحد کلوچه پزی سالانه ۲۵ میلیون عدد کلوچه تولید و به فروش می رسد.

مدیر میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری شهرستان ملایر ادامه داد: در هر واحد تولیدی متوسط ۳ تا ۱۲ نفر مشغول به کار کلوچه پزی هستند یعنی در مجموع برای ۳۵۰ نفر به صورت مستقیم و ۷۰۰ نفر به صورت غیر مستقیم در این صنعت اشتغال ایجاد شده است.

جلیلی در خصوص بسته بندی و برندسازی صنعت کلوچه پزی ملایر خاطرنشان کرد: برندسازی این کار دی ماه سال گذشته تایید و ابلاغ شده است.


بیشتر بخوانید؛

خانه مقصودی نیاز به مرمت دارد


مدیر میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری شهرستان ملایر در زمینه مشکلات شاغلان این بخش نیز بیان کرد: مشکل اصلی نبود مواد اولیه و قیمت بالای این مواد برای تولیدکنندگان است به طوری که این امر منجر به ضعف بازار فروش شده است.

حال با ثبت ملی کلوچه ملایر این مسئولان استانی هستند که با نگاه جدی به این هنر فاخر می توانند کلوچه این شهرستان را به کشورهای دیگر صادر کنند.

منیژه فرهانپور-استان همدان

226359

مطالب مرتبط