مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان:

آفت کک کلزا مزارع گلستان را تهدید می کند

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی گلستان با عنوان اینکه کک کلزا یک آفت است، گفت: این آفت این روز‌ها مزارع کلزا را تهدید می‌کند و اگر کشاورزان مراقبت نکنند موجب بروز خسارت در مزارع کلزا می‌شود.

به گزارش سایت خبری پرسون از گلستان، کیانوش حق نما مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی گلستان گفت: این آفت با ضدعفونی کردن بذر کلزا قبل از کشت قابل کنترل بوده، اما امسال سرمای هوا اثر این ضدعفونی و سم پاشی را کاهش داده است.

حق نما ادامه داد: در حال حاضر کلزا در مرحله دو برگی قرار دارد و لازم است کشاورزان هفته‌ای دو نوبت به مزارع خود سرکشی کنند و از سموم مشخص شده برای جلوگیری از این آفت استفاده کنند.
مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی گلستان با اشاره به علف هرز کلزا گفت: علف هرز کلزا تا زمانی که در مرحله نازک برگی قرار دارد قابلیت کنترل با علف کش را دارد، اما زمانی که وارد مرحله پنجه زنی می‌شود اثر سموم بر روی آن کمتر می‌شود.

حق نما ادامه داد: کیفیت آب مورد استفاده برای ترکیب با سموم و سمپاشی مزارع کلزا از اهمیت بالایی برخوردار است و اگر آب مورد استفاده گل آلود یا ph کم و دمای نامناسبی داشته باشد اثر سم کم می‌شود.


بیشتر بخوانید؛

۲ هزار هکتار از مزارع کشاورزی سیستان ‌و بلوچستان زیر کشت کلزا می‌رود


وی افزود: آب چشمه‌ها و رودخانه‌های گلستان قلیایی است و سموم در آب اسیدی بهتر عمل می‌کنند و کشاورزان لازم است از اصلاح کننده ph استفاده کنند.

حق نما گفت: چنانچه کشاورز برای سم پاشی از آب مناسب استفاده کند، اما این کار را در دمای زیر ۸ درجه سانتی گراد انجام دهد کارایی سم کاهش پیدا می‌کند.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی گلستان افزود: استفاده از سم پاش مناسب یکی دیگر از مواردی است که کارایی سم پاشی را افزایش می‌دهد و برای مزارع کلزا بهترین نوع، سمپاش‌های بومدار هستند.

حق نما گفت: رعایت تناسب بین آب و میزان درصد سم ترکیب شده با آن در کیفیت اثر گذاری سم نقش بسیار مهمی دارد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

226236