علت گران شدن موز چیست؟

عضو هیئت مدیره اتحادیه بارفروشان میوه و سبزی تهران گفت:علت گرانی موزبه بحث مجوز مربوط می‌شود. قبلا صدور مجوزها در دست ترخیص‌گران بود اما در رویه جدید، مجوزها در اختیار تعاونی مرزنشینان قرار گرفت. به این ترتیب مجوزی که قیمت آن بین ۶ تا ۷ میلیون بود ناگهان به ۱۰۰ و حتی ۱۲۰ میلیون رسید.

به گزارش سایت خبری پرسون، کرونا و کمرنگ شدن دید و بازیدها باعث شد که بازار اقلام این ایام جلوه همیشگی را نداشته باشد اما حتی کرونا نتوانست جلوی افزایش قیمت‌ها را بگیرید. امسال هم مثل همه سال‌های دیگر شاهد افزایش قیمت انواع میوه‌ها بودیم. دلیل گرانی میوه در این بازار کم‌فروغ چیست؟ برای بررسی این موضوع با عضو هیئت مدیره اتحادیه بارفروشان میوه و سبزی تهران به گفتگو نشستیم.

اکبر یاوری، عضو هیئت مدیره اتحادیه بارفروشان میوه و سبزی تهران اظهار داشت: «در ارتباط با مقدار فروش ایام یلدا باید گفت هندوانه، تنها محصولی بود، فروش به نسبت خوبی داشت. البته قیمت هندوانه با هزینه حمل و نقل آن همخوانی نداشت. قیمت هر کیلو هندوانه در میدان حداکثر ۲ هزار تومان و هزینه کرایه بار هندوانه ۸ میلیون تومان بود. سال گذشته قیمت، ۳۵۰۰ بود اما هزینه حمل و نقل حداکثر ۴ میلیون تمام می‌شد. با وجود کاهش شدید قیمت هندوانه، هزینه حمل و نقل آن به شدت افزایش یافت. این موضوع باعث تضرر کشاورزان شد. فروش اقلام دیگر (انار، پرتقال و ...) به دلیل افزایش قیمت کمتر از سال قبل بود».

امسال «نه‌آورد» است

وی در تشریح بیشتر این موضوع گفت: «در حوزه مرکبات، یک سال، اصطلاحا آورد و سال بعد، نه‌آورد است. در سال‌ آورد، بار درختان زیاد و قالب میوه‌ها، کوچک است. در سال نه‌آورد هم بار کم و قالب، درشت است. امسال نه‌آورد بود و این موضوع هم به نوبه خود باعث کاهش بار شد. صادرات و گرانی نهاده‌های کشاورزی هم روی قیمت محصولات تاثیر گذاشت. هزینه‌های جانبی (سبد، کارتن، سردخانه، حمل و نقل) هم باعث گرانی شد. صادرات برای کشور ارزآور است بنابراین سیاست دولت، توقف آن نیست. موضوع مهم دیگر به گرانی موز مربوط می‌شود. افزایش قیمت موز باعث گرانی محصولات دیگر می‌شود و این اتفاق افتاد».


بیشتر بخوانید؛

کاهش قیمت ۱۵ قلم سبزی و صیفی در میادین میوه و تره بار

جدید ترین قیمت انواع میوه در بازار


قیمت مجوزها از ۶ به ۱۲۰ میلیون رسید

یاوری در تشریح بیشتر این موضوع گفت: «موز وارداتی است و نوسان دلار روی قیمت آن تاثیر می‌گذارد. درست است که واردات موز در انحصار چند نفر است اما دلیل اصلی گرانی آن به بحث مجوز مربوط می‌شود. قبلا صدور مجوزها در دست ترخیص‌گران بود اما گمرک به این رویه پایان داد. در رویه جدید، مجوزها در اختیار تعاونی مرزنشینان قرار گرفت. به این ترتیب مجوزی که قیمت آن بین ۶ تا ۷ میلیون بود ناگهان به ۱۰۰ و حتی ۱۲۰ میلیون رسید چون فقط مجوزهایی که دست ترخیص‌گران مانده بود باقی مانده بود. مجوزهای باقیمانده به نرخ ۱۰۰ میلیون به تجاری که واردات می‌کنند داده شد. این تغییر مهم باعث شد که قیمت هر کیلو موز بین ۴ تا پنج هزار تومان افزایش یابد. بخشی از گرانی میوه امسال به همین موضوع مربوط می‌شود چون همانطور که گفته شد میوه‌های دیگر به دنبال گرانی موز خود به خود گران می‌شوند».

وی در ارتباط با قیمت فلفل دلمه‌ای گفت: «در حال حاضر قیمت بازار مناسب است و قیمت هر کیلو در میادین میوه و تربار بین سه تا سه هزار و ۵۰۰ تومان است.

منبع: گسترش نیوز

226164