مدیرکل میراث فرهنگی، استان کرمانشاه خبر داد:

جشن انار اورامانات در آستانه جهانی شدن

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه با عنوان اینکه خواستگاه انار اورامانات در استان کرمانشاه است، گفت: درخواست کرده ایم جشن برداشت انار به نام این منطقه ثبت جهانی شود.

به گزارش سایت خبری پرسون از کرمانشاه، جشن انار استان کرمانشاه در سال ۱۳۹۷ در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت ملی رسیده است، و جشن های مختلف برداشت محصول می تواند به عنوان فرصتی برای رونق صنعت گردشگری به شمار بیاید.

کرمانشاه استانی چهارفصل با داشتن ۸۶ دهستان و ۲ هزار و ۵۹۵ روستا و در کل با ۲۶ درصد جمعیت روستایی دارای ظرفیت بسیار قابل توجهی در حوزه گردشگری کشاورزی است.

از جنبه های گردشگری کشاورزی، تفریح و سرگرمی وبه دور از استرس ها و فشارهای ناشی از هوای آلوده کلان شهرها و زندگی ماشینی، رونق کسب و کارها در حوزه صنایع دستی که می توان از ان بهره مند شد.

استان کرمانشاه دارای ۱۴ روستای گردشگری کندوله در صحنه، هجیج، پیران در سرپل ذهاب، حریر در دالاهو، خانقاه و شمشیر در پاوه، سراب هرسم و سرخه دیزه در اسلام آبادغرب، نوژی وران در هرسین، شالان در دالاهو، فش در کنگاور، ورمقان و چرمله علیا در سنقروکلیایی و روستای گلین در گیلانغرب است.


بیشتر بخوانید؛

کرمانشاه به زودی صاحب موزه باستان شناسی می شود


بیستون و طاق بستان، معبد آناهیتا، تکایای بیگلربیگی و معاون الملک، طاق گرا، گور دخمه اسحاق وند، بوستان کوهستان، بازار سنتی، سراب های نیلوفر، هرسین، صحنه، روانسر، غار قوری قلعه، غار پراو، کاروانسراهای شاه عباسی و ماهیدشت، آبشار پیران و ... از مهمترین آثار تاریخی و طبیعی گردشگری در استان کرمانشاه است.

استان کرمانشاه بیش از ۲ میلیون نفر جمعیت ساکن در ۲ هزار و ۵۹۵ روستا و ۳۴ شهر دارد.

امید قادری مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه گفت: خواستگاه جشن شکرگذاری برداشت انار در استان کرمانشاه و منطقه اورامانات است، به همین دلیل خواستار ثبت جهانی این مراسم به نام استان کرمانشاه هستیم.

وی با علام اینکه جشن انار استان کرمانشاه در سال ۱۳۹۷ در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت ملی رسیده است، گفت: قدمت و گستردگی مراسم شکرگذاری برداشت محصول انار در منطقه اورامانات استان کرمانشاه بسیار دیرینه‌تر و غنی‌تر از کشور آذربایجان است.

قادری افزود: به همین منظور طی نامه‌ای به شخص وزیر خواستار ثبت جهانی جداگانه‌ی این میراث ملی توسط یونسکو و یا مشارکت در پرونده کشور آذربایجان شده ایم.

مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمانشاه با تاکید بر اینکه مستندات لازم برای تکمیل پرونده جمع آوری شده است، افزود: با جدیت پیگیر دفاع از حق و حقوق مردم استان در این پرونده خواهیم بود.

آسیه کرمی- استان کرمانشاه

226042