دیپلمات سابق و کارشناس مسائل غرب آسیا در گفتگو با پرسون:

آمریکا به دنبال بهانه برای ماندن در عراق است

یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: مردم عراق خواستار خروج نیروهای آمریکایی از کشور خود هستند و تا به امروز در مراحل مختلف مخالفت خود را از طریق ایجاد مزاحمت برای نیروهای آمریکایی نشان دادند.

به گزارش سایت خبری پرسون، در حال حاضر وضعیت هشدار در بغداد به بالاترین حد رسیده است. نیروهای ویژه عصائب اهل الحق در حال استقرار در الرصافه بغداد هستند و برخی از منابع عراقی مدعی هستند گروه مقاومت عصائب اهل الحق ۴۸ ساعت به کاظمی فرصت می دهند تا یکی از اعضاء این گروه که به اتهام حمله به سفارت آمریکا بازداشت شده را آزاد کند. درحالی که تنش ها در پایتخت عراق به بالاترین سطح رسیده است ، هواگرد های ارتش تروریستی امریکا در حال فعالیت شدید بر فراز آسمان عراق می باشند .

در راستا تحولات اخیر عراق خبرنگار سیاسی پرسون گفت و گویی با جعفرقنادباشی دیپلمات سابق و کارشناس مسائل غرب آسیا داشته که به شرح ذیل است.

قنادباشی بیان کرد: در حال حاضر آمریکا در کشور عراق به دنبال بهانه برای ماندن است. به همین دلیل در حال ایجاد توطئه است. اقتصاد امریکا گرچه اقتصاد بزرگی است ولی اکنون این اقتصاد در تلاطم های اقتصادی آسیب پذیری به سر می برد. اکنون اهرم ابرقدرتی آمریکا تسلط بر منابع انرژی جهان است که همان نفت است.

وی مطرح کرد: آمریکا در کشور عراق با دو مشکل اساسی مواجه است. عراق خواستار خروج آمریکا از پارلمان عراق است. آمریکا توافقنامه ها و معاهدات با دولت عراق از جمله توافقنامه ای را که براساس آن در داخل عراق حضور دارد، نقض کرده است زیرا آمریکا حاکمیت عراق را زیرپا گذشته و حریم هوایی این کشور را نقض و به نیروهای سازمان «الحشد الشعبی» حمله و بویژه فرماندهان شهید ابو مهدی المهندس و حاج قاسم سلیمانی را ترور و به شهادت رسانده است.


بیشتر بخوانید؛

عراق به صلح و تاسیس دولتی مقتدر و دارای حاکمیت احتیاج دارد

در مسیر کاروان پشتیبانی ائتلاف بین المللی در عراق بمب منفجر شد


این کارشناس مسائل غرب آسیا در ادامه به مشکل دیگر آمریکا در عراق اشاره کرد و گفت: مردم عراق خواستار خروج نیروهای آمریکایی از کشور خود هستند و تا به امروز در مراحل مختلف مخالفت خود را از طریق ایجاد مزاحمت برای نیروهای آمریکایی نشان دادند.

قنادباشی در پایان تصریح کرد: در حال حاضر آمریکا در تلاش برای ایجاد فلسفه وجودی خود در عراق است. در 7 ماه اخیر کوشش آمریکا برای احیا داعش بر همگان آشکار شد. آمریکایی‌ها برای توجیه افکار عمومی درباره ماندن در سوریه چاه‌های نفت این کشور را بهانه می‌کنند، اما اساسا حمایت از داعش دلیل عمده حضور آن‌ها است. آمریکا قصد دارد داعش را دوباره احیا کند زیرا به خوبی می داند هنوز رگه هایی از داعش در عراق وجود دارد. اما گروه حشدالشعبی در عراق افراد باقی مانده از داعش را شناسایی می کنند و به هلاکت می رسانند.

225917