پیشگیری از سرطان با خوراکی‌های سرشار از آنتی اکسیدان

تحقیقات نشان می‌دهند که برای جلوگیری از سرطان، مصرف برخی از آنتی اکسیدان‌های خوراکی ضروری است.

به گزارش سایت خبری پرسون به نقل از فودنیوز، لیکوپن، یک ماده مغذی گیاهی است که معمولاً در گوجه فرنگی وجود دارد. مطالعات نشان داده است که لیکوپن علاوه بر اینکه به این میوه‌ها رنگ قرمز می‌دهد، از مزایای آنتی اکسیدانی نیز برخوردار است. با این حال، لیکوپن به طور انحصاری در گوجه فرنگی یافت نمی‌شود. بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات حاوی غلظت‌های مختلفی از این ماده مغذی تقویت کننده سلامتی هستند. حتی آن‌هایی که رنگ قرمز یا صورتی مایل به صورتی ندارند.

مطالعات نشان می‌دهد که هندوانه حاوی بالاترین میزان لیکوپن، حتی بیشتر از گوجه فرنگی است. در ادامه برخی از مزایای لیکوپن برای سلامتی آورده شده است.

لیکوپن از خانواده کاروتنوئید‌ها است که رنگدانه‌های گیاهی محلول در چربی هستند و به بیشتر میوه‌ها، سبزیجات رنگ‌های زرد، نارنجی یا قرمز می‌دهند. شناخته شده‌ترین کاروتنوئید، بتا کاروتن است که به عنوان پیش ماده ویتامین A عمل می‌کند. کاروتنوئید‌ها به گیاهان از دو راه مهم خدمت می‌کنند، یکی با جذب انرژی از نور خورشید برای استفاده در فتوسنتز و دیگری با خنک سازی یا اتلاف انرژی نور اضافی که می‌تواند به سیستم‌های فتوسنتز طبیعی آسیب برساند.


بیشتر بخوانید؛

خواص متعدد سکنجبین و کاهو را بشناسید


در بدن انسان، کاروتنوئید‌ها مانند لیکوپن و بتاکاروتن به عنوان آنتی اکسیدان عمل می‌کنند که از سلول‌ها در برابر اثرات مخرب اکسیداسیون محافظت می‌کنند. این فرآیند زمانی اتفاق می‌افتد که مولکول‌های مضر به نام رادیکال‌های آزاد بیش از آنتی اکسیدان‌های موجود در بدن باشند. رادیکال‌های آزاد با توسعه بیماری‌های جدی مانند بیماری قلبی، بیماری آلزایمر، دیابت و سرطان در ارتباط هستند.

مزایای دیگر لیکوپن و خواص آنتی اکسیدانی آن

- از پیشرفت سرطان پستان، پروستات و کلیه جلوگیری و یا روند آن را کند می‌کند.

- با کاهش کلسترول بد LDL و افزایش کلسترول خوب HDL سلامت قلب را تقویت می‌کند.

- از پوست در برابر اشعه ماورا بنفش محافظت می‌کند.

- در جلوگیری یا به تاخیر انداختن تشکیل آب مروارید کمک می‌کند.

- با جلوگیری از از دست دادن حافظه و بیماری‌های وابسته به سن، عملکرد مغز را حفظ می‌کند.

- به کند شدن مرگ سلول‌های استخوانی کمک می‌کند.

در حالی که لیکوپن اکنون به عنوان یک مکمل در دسترس است، بهترین منبع این ماده مغذی هنوز میوه‌ها و سبزیجات تازه است.

منابع غذایی لیکوپن

بیشتر غذا‌ها با رنگ قرمز یا صورتی طبیعی حاوی لیکوپن هستند. تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف منظم غذا‌های غنی از لیکوپن می‌تواند خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها از جمله سرطان را کاهش دهد. لیکوپن به عنوان یک آنتی اکسیدان است که رادیکال‌های آزاد بدن را خنثی می‌کند. بدون آنتی اکسیدان، رادیکال‌های آزاد مضر می‌توانند به سلول‌های سالم آسیب برسانند و باعث التهاب شوند. التهاب مداوم در نهایت منجر به بیماری‌های مزمن می‌شود.

یکی دیگر از مزایای حاصل از فعالیت آنتی اکسیدانی لیکوپن، سالم و جوان نگه داشتن پوست است. به این دلیل که می‌تواند تولید رادیکال‌های آزاد را که ناشی از قرار گرفتن بیش از حد در معرض آفتاب، آلاینده‌های محیطی یا دود سیگار است، محدود کند. عملکرد محافظتی لیکوپن به پوست شما این امکان را می‌دهد تا رطوبت و انعطاف پذیری را حتی با افزایش سن حفظ کند.

برای داشتن پوست عالی و سلامت کلی می‌توانید گوجه فرنگی، هندوانه، موز، انگور، نارنگی، پاپایا، گریپ فروت، فلفل دلمه‌ای قرمز، خرمالو، مارچوبه، کلم قرمز و انبه را به به رژیم خود اضافه کنید. لیکوپن موجود در این خوراکی ها به هیچ وجه سمی نیست.

اگرچه مصرف بیش از حد لیکوپن از طریق ترکیب رژیم غذایی و مکمل‌ها می‌تواند باعث نوعی تغییر رنگ پوست شود که به عنوان لیکوپنودرمی شناخته می‌شود. برای جلوگیری از این مشکل، اگر غذا‌هایی را می‌خورید که غنی از لیکوپن هستند از مکمل‌ها استفاده نکنید. همچنین، قبل از مصرف مکمل‌های لیکوپن، با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شود این دارو‌ها هیچ دارویی را که در حال حاضر مصرف می‌کنید تداخل نخواهند داشت.

225564