توکلی در گفت و گو با پرسون پاسخ داد؛

آیا اجازه اشتراک گذاری عکس کودکانتان را در فضای مجازی دارید؟

یک جامعه شناس با بیان این که نمی توان کودکان را از عکس و فیلم حذف کرد گفت: از بچه ها در فضای مجازی برای پز دادن، جاه طلبی های فرهنگی و اقتصادی استفاده می شود.

به گزارش سایت خبری پرسون، نیره توکلی جامعه شناس در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی پرسون در خصوص حریم خصوصی کودکان در فضای مجازی اظهار داشت: در اکثر کشورها قوانینی برای حقوق کودکان وجود دارد که طبق آن پدر و مادرها اجازه انتشار هر گونه عکسی از کودکان خود ندارند.

وی تصریح کرد: استفاده از کودکان در پورنوگرافی در کشورهای دیگر صد در صد مجازات دارد. حتی استفاده از کودکان در تبلبغات تلویزیونی ممکن است باعث شرم و خجالت این بچه ها در آینده شود.

توکلی افزود: به نظر می رسد در حال حاضر جلو این قضایا چه در ایران و چه در سایر کشورها باید گرفته شود. به این دلیل که یک سری از افراد منافع مالی و اقتصادی از فعالیت های کودکان دارند.

وی ادامه داد: در فیلم های کمدی بچه هایی نشان داده می شوند که برای مثال از بلندی رها می شوند و این باعث خنده حضار می شود. این فعالیت ها برای بچه ها خطرناک است. البته این مسئله در ایران خیلی کمتر است. اما به هر حال همیشه باید نگاه جهانی در این رابطه داشته باشیم. باید در زمینه قوانین حقوق بشر کودکان فعالیت کنیم.

این جامعه شناس با بیان این که نمی توان گفت کودکان از عکس و فیلم حذف شوند گفت: ابتدا باید حقوق کودکان تصویب شود و خشونت در کودکان تعریف شود. ما در حال حاضر خشونت های خیلی بدتری از این موارد داریم که قانونی و مشروع به شمار می آیند مثلا لوایح مربوط به ازدواج کودکان بدون تصویب باقی مانده است.

توکلی گفت: مطرح شدن قانون منع ازدواج کودکان حاصل تلاش کنشگران اجتماعی است و گرنه مجلس فعلی هیچ حرکتی در راستای حقوق بشر و احترام به حقوق شهروندی انجام نداده است.


بیشتر بخوانید؛

چالش مومو برای سلامت روان کودکان خطر جدی است

هیس...کودک کار گریه نمی کند!


وی افزود: در برخی از موارد از بچه ها در فضای مجازی برای پز دادن، جاه طلبی های فرهنگی و اقتصادی استفاده می شود.

این جامعه شناس خاطرنشان کرد: یک مسئله ای که راجع به آن سکوت می شود استفاده از بچه ها در مراسم های مذهبی به عنوان سمبل است. مراسم های مذهبی در کشور ما به دلیل سر و صدا های زیادی که وجود دارد برای کودکان آثار سو به دنبال خواهد داشت. برای مثال کودک سه ساله قدرت تشخیص واقعی یا نمایشی بودن تعزیه را ندارد.

توکلی در پایان تاکید کرد: استفاده ابزاری، جنسی، تبلیغاتی و بهره برداری از کودکان نه تنها در ایران بلکه تمام کشورها وجود دارد.

225511

مطالب مرتبط