محرومیت دانش آموزان روستایی خاش از کلاس‌های مجازی

عدم تامین و تقویت زیرساخت‌های لازم ارتباطی از جمله نبود فیبرنوری و عدم ارتقاءتجهیزات ارتباطی در ایرندگان و توابع آن، از جمله عوامل محروم ماندن دانش آموزان و معلمان از اینترنت است.

به گزارش سایت خبری پرسون از سیستان و بلوچستان، از خاش با شیوع کرونا و همه گیر شدن این ویروس منحوس در جامعه شاهد تعطیلی اصناف، بازاریان، فعالیت برخی از واحد‌های تولیدی و اقتصادی و.. را شاهد هستیم که موضوع تداوم آموزش و فعالیت مدارس نیز تحت الشعاع و تاثیر ایام قرنطینه قرار گرفت.

افزایش بیماران کرونایی و ممنوعیت فعالیت های حضوری در مدارس دانش آموزان و آموزگاران را به سمت استقبال از کلاس های غیر حضوری مثل شبکه شاد در بستر فضای مجازی سوق داد.

با وجود دایر بودن کلاس درس بصورت مجازی دانش آموزان خاشی در برخی از مناطق روستایی هیچ دسترسی به اینترنت و خدمات شبکه ثابت و همراه ندارند.

دانش آموزان و آموزگاران در حوزه رودخانه ایرندگان با تعطیلی مدارس در سایه نبود اینترنت از ارائه خدمات آموزش غیرحضوری محروم‌اند به گونه ای که دانش آموزان دهستان سنگان بخش مرکزی خاش نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

در ایرندگان بخش عمده دانش آموزان از دسترسی‌ به اینترنت پر سرعت بی‌نصیب هستند و فقط در شهر ده رئیس دو اوپراتور پیشگام همراه اول و ایرانسل بصورت اینترنت همراه خدمات ارائه می‌کنند و در حوزه رودخانه نیز روستاهای محمود آباد و چاه نیکبخت نیز دکل، های وب بصورت محدود اینترنت همراه دارد.

لازم به ذکر است که عدم تامین و تقویت زیرساخت های لازم ارتباطی از جمله نبود فیبرنوری و عدم ارتقاء تجهیزات ارتباطی از دیگر عوامل محروم ماندن دانش آموزان از اینترنت است که متوجه دانش آموزان روستایی خاش در ایرندگان و سنگان شده است.

برخی از دکل های مخابراتی حوزه بخش ایرندگان مربوط به سایت ۶۰ کیلومتر و سایت روستای چدرگ پس از بسرقت رفتن تجهیزات شبکه در صورت قطع احتمالی شبکه برق دیگر قادر به ارائه هیچ خدماتی به مردم نیستند.


بیشتر بخوانید؛

عضویت ۸۵ درصد از دانش آموزان کردستانی در برنامه شاد/11 هزار دانش آموز فاقد گوشی هوشمندند


در مناطقی از بخش ایرندگان و دهستان سنگان دکل هایی در حال بهره برداری ارتباطی می‌باشد اما بدلیل عدم ارتقاء زیرساخت ها قابلیت پوشش خدمات شبکه اینترنت پر سرعت نسل های جدید را ندارد که در بخش ایرندگان میتوان به دکل روستای اسپه اشاره کرد که بعد گذشت چند مدت از قول مسوولین برای تجهیز و ارائه اینترنت پرسرعت همچنان با تعلل های فراوان رها شده است.

انتظار می‌رود اداره کل مخابرات سیستان و بلوچستان با تخصیص بودجه کافی زیرساخت های ارتباطی و شبکه اینترنت را تجهیز و ارتقاء دهد تا زخم کهنه مردم استان را در روستاها التیام یابد.

تنها ۲۰درصد از بخش ایرندگان اینترنت مناسب دارد

عمر محمودزهی نایب رئیس شورای بخش ایرندگان در خاش اظهار داشت: پیشرفت علمی جوامع بشری از نظر الکترونیک و ارتباطات و شرایط موجود سبب شده تا فعالیت در حوزه های کسب و کار، اجتماعی،آموزشی و.. از حالت حضوری به صورت مجازی تغییر یابد.

وی افزود: برای تداوم آموزش دانش آموزان تامین زیرساخت های تلفن و اینترنت پرسرعت از نیازهای اساسی و حیاتی هر جامعه و منطقه محسوب می‌شود.

مسوول نمایندگی آموزش و پرورش ایرندگان با بیان اینکه مناطقی که بستر های مخابراتی مناسب و اینترنت پرسرعت در آنها فراهم نیست از نظر شغلی،اجتماعی و آموزش دچار مشکل حاد و عقب ماندگی می‌شوند گفت: بخش ایرندگان با توجه به محرومیت و فاصله از مرکز استان از بستر توسعه و استقرار زیر ساخت های مناسب مخابراتی عقب مانده است.

محمودزهی با تأکید بر اینکه حدود بیست درصد منطقه ایرندگان تحت پوشش بستر اینترنت مناسب قرار دارد گفت: موضوع عدم استقرار زیرساخت ها و بستر مناسب اینترنت مشکلات جدی برای آموزش در بخش بهمراه داشته است.

نایب رئیس شورای بخش ایرندگان تصریح کرد: اختلال در ارتباطات تلفنی، عدم بهره مندی از خدمات شبکه اینترنت و عدم ارتقای شبکه های فعلی سبب نگرانی و نارضایتی مردم به خصوص دانش آموزان، فرهنگیان و اولیاء شده است.

وی یاد آور شد: فقدان آموزش تهدید جدی برای آینده تحصیلی دانش آموزان و عدم یادگیری را به همراه دارد.

مسوول نمایندگی آموزش و پرورش بخش ایرندگان با تاکید بر اینکه مسئولین هرچه سریع‌تر مشکلات ارتباطی بخش ایرندگان را مرتفع سازند گفت: امیدواریم با توجه مسوولین به تأمین زیر ساختمان‌های ارتباطی شاهد مهاجرت مردم بخش به شهرستان های مجاور بدلیل نبود زیرساخت های مخابراتی نباشیم

محروم ماندن از اینترنت سبب تضییع حقوق آینده سازان می‌شود

سجاد کرد از فعالین فرهنگی و اجتماعی دهستان سنگان به خبرنگار ما گفت: با شیوع ویروس کرونا و نیمه تعطیل شدن مدارس در مناطق مختلف و قرار گرفتن بار تدریس در مقاطع مختلف بر شانه های تدریس مجازی اتصال مناطق روستایی به اینترنت پر سرعت بیشتر از پیش احساس میگردد.

وی افزود: پای درد معلمان که می نشینیم از نبود اینترنت پر سرعت در دهستان سنگان با جمعیت تقریبا بالاتر از سه هزار نفر گلایه دارند.

این فعال اجتماعی تصریح کرد: نامه هایی به مرکز استان ارسال گردیده و پیگیری های لازم انجام شده است از مسئولین تقاضا داریم جهت برخورداری دانش آموزان با استعداد سنگانی و سایر مناطق محروم روستایی از هیچ تلاشی دریغ نکنند.

سجاد کرد اظهار داشت: با توجه به شیوع زنجیره ای و پرسرعت ویروس کرونا در سطح شهرستان عملا امکان حضور دانش آموزان به صورت حضوری در کلاس های درس روستایی و مرکز دهستانها وجود ندارد که سبب نگرانی بیش از پیش مردم منطقه گردیده است.

وی تأکید کرد: محروم ماندن دانش آموزان از اینترنت و بازماندن از تحصیل در شرایط کرونایی سبب تضییع حقوق آینده سازان خواهد شد.

مشکل نبود اینترنت و بازماندن از تحصیل مجازی منحصر دانش آموزان ایرندگانی و سنگانی نیست دانش آموزان روستایی بخش مرکزی خاش و بخش پشتکوه نیز در اقصی نقاط شهرستان خاش با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند.

منبع: فارس

225304

مطالب مرتبط