یک متخصص پوست:

دستکش جایگزین شستن مکرر دست‌ها شود

یک متخصص پوست و مو گفت: افراد باید از شستن مکرر دست ها خودداری کنند چراکه شستن بیش از حد دست ها موجب بروز بیماری های التهاب پوست یا درماتیت می شود.

به گزارش سایت خبری پرسون، دکتر بهاره ابراهیمی بیان کرد: شستن بیش از حد دست موجب بروز بیماری های درماتیت(التهاب پوست) می شود که خود دارای اقسامی اعم از درماتیت آتوپیک، سبورئیک و تماسی است که درماتیت آتوپیک بیشتر در زمینه ژنتیکی دیده می شود.

وی افزود: اگزماهایی که از مواد شوینده حاصل می شود در دسته درماتیت های تماسی قرار می گیرند، در واقع ناشی از تماس پوست با مواد محرک کننده ای است که باعث ایجاد التهاب در پوست می شود.
ابراهیمی خاطرنشان کرد: مواد شوینده هم در واقع یکی از شایع ترین درماتیت های تماسی هستند که معمولاً به علت ترکیبات شیمیایی موجود در آنهاست و حتی رنگ و یا مواد معطری که در آنها استفاده می شود، گاهی اوقات ممکن است پوست را تحریک و حساس کند.

وی تصریح کرد: باتوجه به شرایط کنونی ایجاد شده همه افراد معمولاً چندین برابر بیشتر از قبل به شستشوی دست اختصاص می دهند که این کار باعث شده میزان درماتیت تماسی ناشی از این مواد به شدت افزایش پیدا کند.

این متخصص پوست و مو گفت: در واقع الکل هم به تنهایی باعث محرک شدن پوست و ایجاد خشکی می شود که با علائمی مثل خشکی، قرمزی، خارش و سوزش همراه است اما در موارد شدید ممکن است تاول های خیلی ریزی در پوست ببینیم یا اینکه ترک هایی در پوست ایجاد شود.


بیشتر بخوانید؛

بیماری خطرناکی که در مواجهه با سرما پدید می‌آید


وی تبیین کرد: بیشتر علائم دیده شده در ناحیه دست تا مچ بوده که در موارد خیلی شدید ممکن است در دیگر نواحی بدن همچون ساعد یا حتی در قسمت های پا دیده شود، در واقع با وارد شدن به فصل سرما هوای خشک هم باعث تخریب شدن پوست می شود.

ابراهیمی درباره راه‌های پیشگیری و درمان توضیح داد: نخستین توصیه ما به افراد این است که بهداشت را رعایت و از شستن مکرر دست ها پرهیز کرده و دستکش را جایگزین آن کنند؛ به عنوان مثال خانم های خانه دار سعی کنند تا حد ممکن تمام کارهای منزل خود را نه فقط شستن حتی در آشپزی، گردگیری و تماس با مواد غذایی از دستکش استفاده کنند.

وی هشدار داد: حتی ممکن است بعضی از دستکش های پلاستیکی هم برای پوست حساسیت زا باشند که توصیه می کنیم از دستکش نخی استفاده شود و بعد روی آن دستکش پلاستیکی پوشید.

این متخصص پوست و مو تصریح کرد: دومین توصیه این است که از یکسری شوینده ها که ویژه پوست حساس است، استفاده نکنند به علت اینکه شوینده های قوی دارای PH قلیایی هستند که آسیب شدیدی به پوست وارد می کنند.

وی در پایان یادآور شد: توصیه پایانی اینکه مرتب از مرطوب کننده ها و آب‌رسان ها استفاده شود و در موارد تشدید بیماری حتماً به پزشک مراجعه کنید.

منبع: ایسنا

225194