سرپرست معاونت اجتماعی دادگستری استان مرکزی در نشست خبری:

کنترل خشونت در دستور کار معاونت پیشگیری قرار دارد

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم اداره کل دادگستری استان مرکزی از بررسی دلایل افزایش آمار خشونت و راهکار کاهش این پدیده اجتماعی در استان مرکزی خبر داد.

به گزارش سایت خبری پرسون، محسن خیرمند، امروز و در آستانه قرار گرفتن ولادت حضرت زینب(س) در نشست خبری با اصحاب رسانه که بصورت مجازی برگزار شد، اظهار داشت: امسال نزدیک بودن دو روز عاری از خشونت و ولادت حضرت زینب(س) یک پیام و رویکرد مناسب برای کاهش و پیشگیری از خشونت دارد و آن چیزی جز یکی از صفات بارز حضرت زینب (س) «بردباری» نیست. بردباری یک شعار نیست و نباید با آن شعاری برخورد شود.

وی ادامه داد: بردباری به عنوان یکی از فاکتورهای مهم در کاهش آسیب اجتماعی همچون خشونت نقش موثر و تعیین کننده دارد و در متون دینی و احادیث ما به داشتن این صفت اخلاقی تاکید ویژه ای شده است که امروز از این صفت اخلاقی مهم در کاهش خشونت با عنوان «تاب آوری اجتماعی» یاد می شود جامعه ای که در آن افراد از تاب آوری اجتماعی بالایی برخوردار باشند در آن آسیبی چون خشونت کمتر به وقوع می پیوندد به همین جهت باید در برنامه ریزی و سیاستگذاری ها در کاهش خشونت به این مقوله مهم توجه ویژه ای شود.

خیرمند در بخش دیگر از صحبت هایش، گفت: وظیفه معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم در حوزه خشونت، نظارت بر روند اجرای فعالیت ها و برنامه دستگاه ها و همکاری با استانداری برای تنظیم برنامه ها در این حوزه است در واقع معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم با همکاری استانداری برای دستگاه ها بر اساس اسناد بالادستی و وظایفی که در حوزه ای همچون خشونت دارند، برنامه بومی و عملیاتی با نظر کارشناسان آن دستگاه تهیه و تدوین می کند و در ادامه این معاونت بر روند اجرای این برنامه ها که با موافقت خود کارشناسان آن دستگاه صورت گرفته است، نظارت می کند.

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم اداره کل دادگستری استان با بیان اینکه معاونت پیشگیری اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان سیاستگذاری اجتماعی در تمامی حوزه ها همچون خشونت نمی کند، گفت: در حوزه ای همچون خشونت این معاونت علاوه بر نظارت بر اجرای برنامه ها و عملکرد دستگاه ها در این حوزه، بررسی می کند که در کدام شهرستان از استان مرکزی شاخص های خشونت تغییر چشمگیری داشته یا دارد و بر همین اساس برنامه ها و فعالیت های دستگاه ها را در آن شهرستان متمرکز می کند.

وی با اشاره به فعالیت های حوزه معاونت پیشگیری اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم در حوزه خشونت، عنوان کرد: برنامه های این معاونت در حوزه خشونت در سال نود و هفت فقط در شهرستان ساوه ، سال نود و هشت علاوه بر شهرستان ساوه شهرستان خمین قرار داشتند و در سال جاری بر حسب تاکید حجت الاسلام موسوی، رئیس کل دادگستری استان مرکزی، همه استان تحت پوشش برنامه های حوزه پیشگیری از خشونت قرار گرفت .

خیرمند ادامه داد: برنامه های این معاونت در حوزه خشونت فقط مربوط به انواع خشونت هایی که در پرونده های بزه قضایی استان آمار بالایی دارند نیست، بلکه برنامه ها در تمامی حوزه های خشونت از جمله خشونت های رفتاری و کلامی است دلیل پرداختن گسترده برنامه ها در حوزه خشونت این است که ممکن است خشونت های رفتاری و کلامی منجر به تشکیل پرونده قضایی نشود ولی زمینه بسیاری ازآسیب های اجتماعی که در آینده منجر به تشکیل پرونده قضایی خواهد شد را پدید آورد.

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم اداره کل دادگستری استان اظهار داشت: معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان و استانداری مرکزی شرح وظایفی متناسب با ساختار تشکیلاتی دستگاه ها حسب قوانین ایجاد نموده و اسناد بالادستی تعیین شده است. همچنین وزارتخانه ها و نهادهای بالادستی با توجه به تاکید مقام معظم رهبری(مدظله عالی) در جلسه سران سه قوه برای پیشگیری و کاهش آسیب های اجتماعی وظایفی دارند و وظیفه معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری هر استان است تا با همکاری استانداری برای دستگاه ها متناسب با وظایف سازمانی دستگاه ها، برنامه بومی و عملیاتی در حوزه آسیب های اجتماعی همچون خشونت تعریف کرده و بر روند اجرای برنامه ها نظارت دقیق و مستمر داشته باشد.

خیرمند تاکید کرد: خشونت یک آسیب اجتماعی مهم است و همچون سایر آسیب های اجتماعی چندین علتی است منظور از چندین علتی این است که در بروز خشونت چندین عامل همچون فیزیولوژیک، خانواده، نظام آموزش و پرورش، اجتماع، سیما و منظر شهری وغیره در آن نقش دارد.

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم اداره کل دادگستری استان ادامه داد: آنچه که دربرنامه ها و سیاستگذاری ها اجتماعی در حوزه خشونت بسیار حائز اهمیت است این است که این برنامه ها و سیاستگذاری ها همه عوامل مهم و تعیین کننده در بروز خشونت را پوشش دهد و مهمتر از همه دستگاه ها از توانمندی لازم برای اجرای موثر و صحیح برنامه ها برخوردار هستند.

وی تاکید کرد: برای اینکه بتوانیم آسیب های اجتماعی در استان همچون خشونت را کنترل و کاهش دهیم باید هر ساله دو اقدام مهم صورت گیرد در وهله اول برنامه ها و فعالیت هایی که در سال های گذشته در جهت کاهش آسیب های اجتماعی انجام شده، آسیب شناسی جدی شود و سپس در وهله بعد خلاءهای موجود در برنامه ها و سیاستگذاری ها را بر اساس پژوهش هایی که صورت گرفته است، برطرف کرد.

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم اداره کل دادگستری استان اظهار داشت: معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اعتقادش بر این است که در بحث پیشگیری و کنترل خشونت در استان بیش ازحد متمرکز شدن بر دستگاه های اجرایی کمی اشکال آفرین است و باید از ظرفیت های مردمی، پایگاه های مردمی و سایر بسترهای دیگر استفاده گردد.

خیرمند با اشاره به اینکه وظیفه نظارت بر حسن انجام برنامه ها و فعالیت ها دستگاه ها در بحث سند آسیب های اجتماعی استان به عهده دادگستری استان سپرده شده است، گفت: در سال های گذشته بر برخورد جدی با دستگاه ها کم کار در حوزه آسیب های اجتماعی یک ماده قانونی وجود داشت که این ماده قانونی در بحث برخورد با دستگاه های کم کار جامع نبود ولی خوشبختانه در سال جاری با ابلاغ «دستورالعمل نحوه مقابله با ترک وظایف قانونی مدیران و کارمندان و پیشگیری از آن» از سوی آیت الله رئیسی، رئیس قوه قضاییه این مشکل برطرف گردید و این دستورالعمل از سلیقه ای برخورد کردن دستگاه ها در اجرای برنامه های پیشگیری از آسیب های اجتماعی استان کاملاً ممانعت و جلوگیری کرده است.

وی تاکید کرد: اعتقاد بنده بر این است که در بحث کنترل و کاهش خشونت باید مردمی تر بود و تمرکز بر اجرای برنامه ها و فعالیت ها توسط دستگاه های اجرایی را کاهش داده و آن را به پایگاه ها مردمی و خود مردم بسپاریم. منظور از مردمی کردن فقط سازمان های مردم نهاد و NGO ها نیست بلکه باید از تمامی ظرفیت های پایگاه های مردمی همچون کانون مساجد، هئیت های مذهبی، بسیج و غیره استفاده کرد منتهی این واگذاری به این معنی نیست که برای آسیب های اجتماعی همچون خشونت که بحث تخصصی است هیچگونه آموزش و توانمند سازی برای پایگاه های مردمی صورت نگیرد بلکه در کنار استفاده از ظرفیت پایگاه های مردمی این معاونت دوره های آموزشی لازم را برای این پایگاه های مردمی و سازمان های مردم نهاد خواهد گذاشت.

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم اداره کل دادگستری استان گفت: در حوزه آسیب های اجتماعی از جمله خشونت برنامه ریزی و سیاستگذاری برعهده معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم اداره کل دادگستری استان می باشد ولی این بدین معنی نیست که در این برنامه ریزی و سیاستگذاری کارشناسان این حوزه استفاده نمی گردد بلکه به غیر از استفاده از نظرات فعالان سازمان های مردم نهاد در حوزه خشونت از نظرات اساتید و صاحب نظران دانشگاهی در حوزه های مختلف جامعه شناسی، روانشناسی، سیما و منظر شهری، معماری و شهرسازی، علوم ارتباطات و غیره استفاده می گردد.

خیرمند ادامه داد: متاسفانه در اغلب برنامه ریزی ها و سیاستگذاری ها فقط از نظر اساتید و صاحب نظران استفاده می گردد ولی این نظرات در برنامه ها و سیاستگذاری ها در نظر گرفته نمی شود و اگر هم در نظر گرفته شود در اجرای برنامه ها لحاظ نمی گردد ولی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان در هر برنامه و سیاستگذاری که در حوزه خشونت کرده است علاوه بر لحاظ کردن نظرات صاحب نظران و اساتید در سیاستگذاری ها و اجرای برنامه ها در بازخورد گیری و آسیب شناسی برنامه ها اجرا شده از وجود این افراد بهره برده است.

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم اداره کل دادگستری استان در پایان بیان کرد: برای کاهش آسیب های اجتماعی همچون خشونت در استان نباید فقط تمرکز بر شهرها و مراکز استان باشد بلکه روستاها هم یکی از جوامع هدف مهم هستند به همین خاطر معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان در سیاستگذاری ها و برنامه های پیشگیری از خشونت به ظرفیت دهیاری ها بطور ویژه و تخصصی پرداخته است.

225119

مطالب مرتبط