سردار حسن مفخمی‌شهرستانی:

جرایم سایبری در استان مرکزی ۱۲ درصد کاهش یافت

فرمانده انتظامی استان مرکزی گفت: جرایم سایبری در این استان از ابتدای امسال تاکنون نسبت به مدت مشابه قبل ۱۲ درصد کاهش یافته است.

به گزارش سایت خبری پرسون، سردار «حسن مفخمی‌شهرستانی» روز یکشنبه در جمع خبرنگاران در اراک افزود: کلاهبرداری در سایت‌های درج آگهی در صدر جرایم اینترنتی این استان قرار دارد.

وی بیان کرد: از ابتدای امسال تاکنون پرونده‌های برداشت‌های اینترنتی نیز در استان مرکزی با کاهش ۵۵ درصدی همراه بوده که یکی از دلایل مهم آن فعال شدن رمز دوم پویا است.
فرمانده انتظامی استان مرکزی ادامه داد: در بررسی‌های صورت گرفته در این مدت، ۳۷ درصد از جرایم سایبری این استان در حوزه کلاهبرداری اینترنتی ،۳۲ درصد مربوط به برداشت غیرمجاز، ۲۰ درصد جرایم هتک حیثیت و نشر اکاذیب و ۱۱ درصد نیز مربوط به سایر جرایم مانند دسترسی غیرمجاز، تهدید و اخاذی بوده است.


سردار مفخمی شهرستانی ادامه داد: با وجود تلاش‌های صورت گرفته در خصوص محدود کردن کلاهبرداران و سارقان اینترنتی با فعال کردن رمزهای OTP(یک‌بار مصرف)، از ابتدای سال جاری تاکنون نسبت به مدت مشابه سال گذشته، کلاهبرداری‌های سایبری در استان مرکزی با افزایش ۷۹ درصدی همراه است که این امر نیازمند دقت بیشتر کاربران فضای مجازی است.
وی عنوان کرد: در این مدت، بیش از پنج میلیارد ریال، مبلغ شکایت پرونده‌های مطروحه از سوی پلیس فتا استان مرکزی مسترد شده است.

فرمانده انتظامی استان مرکزی اضافه کرد: ایجاد امنیت و کاهش مخاطرات برای فعالیت‌های علمی، اقتصادی و صیانت از هویت دینی و ملی و مراقبت و پایش از فضای سایبری برای پیشگیری از تبدیل شدن این فضا به بستری ناامن برای خانواده و از سویی ممانعت از تعرض به ارزش‌ها و هنجارهای اجتماعی از جمله‌ تاکیدات پلیس در امنیت فضای سایبری است.
سردار مفخمی شهرستانی عنوان کرد: کاربران هرگز فریب آگهی‌های جعلی موجود در سایت‌های درج آگهی را نخورند و تا زمان دریافت کالا و یا انجام خدمات از طرف فرد درج کننده آگهی، اعتماد بی‌جا نکرده و مبلغ یا مبالغی را به‌حساب های اعلامی از طرف کلاهبرداران واریز نکنند و به این نکته توجه داشته باشند که واریز بیعانه با بهانه وجود مشتریان متعدد برای کالا یا خدمات، از پرتکرارترین شیوه و شگردهای کلاهبرداری بوده و بیشتر پرونده‌های پلیس فتا استان به دلیل سوءاستفاده از اعتماد کاربران است.
وی گفت: با توجه به نیاز مبرم جرایم سایبری به اقدامات سریع و به‌موقع، فعالیت‌های زمینه‌ای و لازم در جهت ایجاد بستر مرکز فوریت‌های سایبری پلیس فتا صورت گرفته و خدمت‌رسانی در سریع‌ترین زمان ممکن با مراجعه به سایت www.cyberpolice.ir و اعلامدر بخش گزارش‌های مردمی امکان‌پذیر است.

استان مرکزی دارای ۱۲ شهرستان و بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر جمعیت است.

۲ میلیارد ریال کالای قاچاق در دلیجان توقیف شد

فرمانده انتظامی دلیجان نیز از توقیف ۲ میلیارد ریال کالای قاچاق شامل گوشی تلفن همراه و پوشاک در این شهرستان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری پلیس، سرهنگ « مجتبی جمالی» گفت: یک تیم از مأموران انتظامی دلیجان در ادامه احرای طرح‌های مبارزه با قاچاق کالا و در انجام تحقیقات از تردد یک دستگاه خودروی سواری سمند حامل کالای قاچاق از محورهای این شهرستان مطلع شدند.
وی بیان کرد: با حضور تیم های گشت انتظامی در محور مذکور و افزایش نظارت بر خودروهای عبوری، سرانجام خودروی مورد نظر شناسایی و درعملیاتی از سوی مأموران انتظامی متوقف شد.
فرمانده انتظامی دلیجان اضافه کرد: ۷۰ دستگاه گوشی همراه هوشمند ، ۱۳۰ ثوب روسری و یک عدد گیتار قاچاق، در بازرسی مأموران از خودروی توقیف شده کشف شد.

سرهنگ جمالی گفت: این محموله قاچاق فاقد مدارک معتبر گمرکی و از یکی از بنادر جنوبی کشور بارگیری و به مقصد تهران حمل می شد.
این مقام انتظامی اظهارداشت: ارزش تقریبی کالاهای کشف شده از سوی کارشناسان پلیس امنیت اقتصادی، ۲ میلیارد ریال برآورد شده است.
فرمانده انتظامی دلیجان با یادآوری دستگیری یک نفر در این عملیات و معرفی آن به دستگاه قضائی پس از تشکیل پرونده برای سیر مراحل قانونی افزود: پلیس همواره از تمام ظرفیت‌های خود برای برخورد قانونی و بدون اغماض با قاچاقچان اقتصادی بهره خواهد گرفت.

وی افزود: شهروندان نیز می توانند در صورت مشاهده هر گونه فعالیت مجرمانه افراد فرصت طلب موضوع را از طریق تماس با مرکز فوریت های ۱۱۰ به پلیس خبر دهند.

شهرستان دلیجان در نوار جنوبی استان مرکزی قرار دارد.

225114