پرسون به بهانه جشن میلادی غربی بررسی کرد؛

کریسمس الگوی رفتاری جدید جوانان/ مسئولین، مقصر اصلی بیگانگی فرهنگی جوانان ایرانی

در این گزارش به دنبال پاسخ به این سوال هستیم که چرا با وجود اعیاد مختلف ملی و مذهبی در ایران جشن های غربی با شکوه تر برگزار می شود.

به گزارش سایت خبری پرسون، همزمان با میلاد حضرت مسیح و آغازسال نو میلادی مسیحیان خود را آماده‌ برگزاری مراسم کریسمس می‌کنند و با خرید درخت کریسمس، شکلات‌های متنوع و هدیه‌های مختلف به استقبال سال نو می‌روند. 25 دسامبر یا 4 دی ماه در ایران تاریخ رسمی کریسمس در جهان است. اقلیت‌های مسیحی نیز در سراسر جهان از جمله ایران نیز این جشن را برگزار می‌کنند.

اما نکته جالب توجه گرایش برخی از ایرانیان مسلمان به برگزاری این مراسم در چند سال اخیر است. با وجود این که در کشور خودمان انواع جشن ها و اعیاد ملی و مذهبی وجود دارد علت گرایش و اصرار برخی به برگزاری مراسم کریسمس چیست؟ برگزاری این مراسم موضوع عادی است؟ یا باید گریزی به رفتارهای فرهنگی جامعه زد؟

مخالفان و موافقان برگزاری کریسمس در ایران

هر ساله در اواخر آدرماه و اوایل دی ماه در آستانه سال نو میلادی برخی از ایرانیان در تدارک مراسم شب یلدا و کریسمس هستند. در رابطه با برگزاری کریسمس و حتی هالوین و ولنتاین دو دسته عقیده متفاوت در ایران برجسته می شود. گروهی معتقدند اقدام به برگزاری جشن نشانه خودباختگی فرهنگی است و گروهی دیگر معتقدند از هر فرصتی برای شادی باید بهره گرفت و مسائل را پیچیده نکرد.

یک نظر دیگر وجود دارد که می گوید مگر مسیحیان اعیاد ملی مذهبی ما را جشن می گیرند که برخی هموطنان مسلمان ما اقدام به برگزاری جشن کریسمس و ترویج این امر می‌کنند.

هزینه های میلیونی صرف برگزاری مراسم کریسمس

طبق آمار موجود گردش مالی فروش درخت های کاج کریسمس در ایران 21 میلیارد تومان است. بر اساس یک تحقیق، ۹۰ درصد خریداران کاج کریسمس، مسیحی نیستند.

مسلما تهیه و تدارک نشانه های سال نومیلادی هزینه‌هایی را در بر دارد. اساسا این تزیینات تجملی گران قیمت هستند. بعضا دیده می شود مبالغ چند میلیونی صرف خرید و تزیینات درخت کریسمس می شود.

برگزاری کریسمس نشان از لاکچری بودن دارد

همان طور که گفته شد، تهیه درخت کاج و تزیینات آن هزینه های سنگینی را به دنبال دارد و مسلما انجام این کار از عهده ی قشرخاصی بر می آید. بازیگران و بلاگرهای اینستاگرامی از جمله افرادی هستند که این کار را می کنند و عکس های منتشر شده از آنان با درخت کریسمس مزید بر علت است.

به نظر می رسد اگر بلاگرهای اینستاگرام اقدام به برگزاری این جشن نکنند از ارزش‌های لاکچری و خاص بودن آنها کم می شود. البته این مورد را نیز باید اضافه کرد فعالان فضای مجازی به دنبال تولید محتوا و جذب مخاطب هستند و به همین دلیل از هیچ مراسمی به سادگی عبور نمی کنند بدون این که تبعات صرف این هزینه ها را در ذهن و روان مردم عادی بدانند.

برای تصریح این موضوع خبرنگار اجتماعی پرسون گفت و گویی با امان الله قرایی مقدم جامعه شناس داشته که به شرح ذیل است.

قرایی مقدم بیان کرد: مسئله فروریختگی ارزش ها و هنجارهای فرهنگی نتیجه عملکرد خانواده‌ها است. ولی کم کاری وکم توجهی اصلی به ارزش ها و هنجارهای ملی و میهنی از طرف مسئولان کشور است.

وی مطرح کرد: در این سالیان اخیر صدا وسیما وظیفه داشت برنامه هایی مناسب سلیقه مردم ایران بسازد تا مردم جذب جشن های بیگانه و غیر ایرانی نشوند.

برگزاری کریسمس نشان امروزی بودن

این جامعه شناس تأکید کرد: افراد جامعه با برگزاری کریسمس به اصطلاح نوعی فخرفروشی وامروزی بودن را نشان می دهند. بیشتر کسانی که در ایران کریسمس را جشن می گیرند اصالت و قدمت خانوادگی درآنها ضعیف است و قصد خودنمایی دارند.

برگزاری کریسمس برای لج با مسئولین

قرایی مقدم در ادامه به وجهه دیگر این معضل اشاره کرد و گفت: از منظر دیگر این عملکرد افراد جامعه دهن کجی به عملکرد مسئولین است. یعنی افراد جامعه شاهد هستند که مسئولان عیدهای مذهبی و عید نوروز، یلدا و چهارشنبه سوری... را اجرا نمی کنند به همین دلیل به اعیاد بیگانه چون کریسمس و جشن هایی چون هالوین و بالماسکه و ولنتاین روی می‌آورند.

وی خاطرنشان کرد: بی توجهی و کم توجهی مسئولین به ارزش ها و هنجارهای ملی و اسطوره های ملی، هنر ملی و جشن های ملی و میهنی که ما درگذشته داشتیم سبب بروز این اتفاقات تلخ است.

این جامعه شناس گفت: در گذشته در کشور در هر ماه حداقل یک جشن داشتیم. به طور مثال در دی ماه جشن های ویژه فراوان است که به جشن های دیگان مشهور هستند. در گاه شماری ایرانی هر یک از روزهای ماه یک نام ویژه دارد. در سه روز از روزهای ماه نام «دی» به چشم می‌خورد:

• روز هشتم: دی به آذر

• روز پانزدهم: دی به مهر

• روز بیست و سوم: دی به دین


بیشتر بخوانید؛

هشدار مشاور بایدن درباره کریسمس مرگبار آمریکا

«پینوکیو» به استقبال کریسمس می رود


این سه روز با نخستین روز ماه که اورمزد روز است، ارتباط دارند و این چهار روز به عنوان جشن‌های مهم ماه دی مطرح هستند. برای هر یک از این روزها در دی ماه آیین هایی هم نقل شده است وبرخی از این جشن ها نام خاصی هم به خود گرفتند.

روز نخست دی ماه ( اورمزد روز در دی ماه ): نخستین جشن دیگان (خرم روز)

روز هشتم دی ماه ( دی به آذر روز در دی ماه ): دومین جشن دیگان

روز پانزدهم دی ماه ( دی به مهر روز در دی ماه ): سومین جشن دیگان –جشن تبیکان

روز بیست و سوم ماه ( دی به دین روز در دی ماه ): چهارمین جشن دیگان

جشن دیگر کشورها بهتر از جشن های ما است

وی ادامه داد: درنتیجه فراموشی ها، کم کم سلیقه جوان ایرانی تغییر پیدا کرد و به طور ناخواسته به آنها القا کردند جشن دیگر کشورها بهتر از جشن های ما است. یعنی به اصطلاح گفتن پس بابانوئل بهتر درحالی که بابانوئل همان حاجی فیروز ما است، کریسمس همان شب یلدا ما است.

این جامعه شناس تصریح کرد: به علت کم کاری و ندانم کاری مسئولان، جوانان با فرهنگ ملی و سنن ملی بیگانه شدند. بنده حدود ۳۲سال قبل ده ها مقاله دراین زمینه نوشتم از جمله بیگانگی با فرهنگ ملی از کودکستان اغاز می شود و خانه از پای بست ویران است، درافکار خود خانه تکانی کنید، اموزش و پرورش بیمار و.. زنگ ها برای ما به صدا درمیاد نوشتم حیات نو این مقاله هارا منتشر کرد.

قرایی مقدم در پایان بیان کرد: مسئولین به عملکرد غربی ها دقت کنند که چه با شکوه کریسمس را جشن می گیرند و در این راستا فیلم و انیمیشن های جذاب کریسمسی می سازند. درنتیجهعملکرد خوب آنها حالا کریسمس تبدیل به الگو رفتاری گشته است.

سجاد سیف- مدیرمسئول

224468