وزیر علوم:

زیرساخت تامین مالی فناوری نیاز به تقویت دارد

وزیر علوم، تحقیقات غلامی با بیان اینکه شکل‌گیری صندوق‌های پژوهش و فناوری در کنار پارک‌های علم و فناوری جزو ضروریات بوده است، گفت:‌ در واقع یک زیرساخت خوب برای تامین مالی فناوری کشور با حضور بخش خصوصی در سرمایه‌گذاری‌های نوآورانه ایجاد شده است که نیاز به تقویت دارد.

به گزارش سایت خبری پرسون، منصور غلامی روز سه شنبه در مراسم امضای توافق نامه هم‌سرمایه گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی در طرح های فناورانه پارک های علم و فناوری که به صورت مجازی برگزار شد، با تبریک هفته پژوهش و فناوری افزود: امید است تلاش های پژوهشگران و فناوران و فعالان نوآوری، روز به روز به سمت دستیابی نتایج تحقیقات، توسعه دانش بنیان و ارتقای سطح اقتصاد دانش بنیان رهنمون شود.

وی بیان کرد: مجموعه کنار هم قرار گرفته در حوزه نوآوری در دهه اخیر کارهای شایسته و قابل توجهی را انجام داده اند و روز به روز این فعالیت ها در شیب بهتری قرار گرفته و برای توسعه آن نیاز به همکاری همه عوامل در این اکوسیستم است.

غلامی ادامه داد: صندوق نوآوری و شکوفایی جزو اعضای موثر در شکل گیری مجموعه های دانش بنیان به حساب می آید. با داشتن این صندوق که بر اساس قانون، ذیل شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری قرار دارد، ظرفیت های موجود در این اکوسیستم به همت مدیر عامل این صندوق به صورت ارزشی و هدفمند ایجاد شده است.

وزیر علوم با اشاره به فعالیت خوب و ارزشمند استارتاپ ها و صاحبان ایده در ذیل فعالیت ها و ارایه خدمات از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی،‌ اظهار داشت: یکی دیگر از کارهای ارزشمند صندوق نوآوری و شکوفایی که با برنامه ریزی و مدیریت خوب انجام شده، ایجاد صندوق های پژوهش و فناوری در کل کشور است.

وی گفت: در حال حاضر در کل کشور در هر استان یک پارک علم و فناوری وجود دارد. از ۴۳ پارک علم و فناوری موجود در کشور ۳۷ پارک ذیل مدیریت معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم فعالیت می کنند و مابقی نیز که توسط دستگاه ها دیگر شکل گرفته اند، همگی ارتباط مستقیمی با این زیست بوم ایجاد شده دارند.

غلامی با اشاره به اینکه شکل گیری صندوق های پژوهش و فناوری در کنار پارک های علم و فناوری جزو ضروریات بوده است، خاطرنشان کرد: خوشبختانه این امر در چند سال اخیر توسط صندوق نوآوری و شکوفایی شکل گرفته است. در واقع یک زیر ساخت خوب برای تامین مالی فناوری کشور با حضور بخش خصوصی در سرمایه گذاری های نوآورانه ایجاد شده و نیاز به تقویت دارد.

وزیر علوم تاکید کرد: صندوق نوآوری و شکوفایی در این عرصه حمایت های خود را داشته و خواهد داشت، در حال حاضر در کشور سازمان یا بخشی را نداریم که سرمایه گذاری خطر پذیر داشته باشد و از آن حمایت کند و باید این ظرفیت تقویت شود.

وی با اشاره به ارایه خدمات هم‌سرمایه گذاری از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی افزود: بحث هم‌سرمایه گذاری خدمت بسیار خوبی است که توسط اهرم صندوق پژوهش و فناوری پیش می رود و در خیلی از مواقع در پیشروی یک فناوری بزرگ کمک می کند.

غلامی همچنین درباره خدمات و تلاش های شبانه روزی پارک های علم و فناوری گفت: شاید در عرضه عملکرد پارک ها باید کمی تلاش کنیم، این روزها که زمان عرضه تلاش های فناوری است باید در این زمینه کار شود.

وزیر علوم افزود: صندوق نوآوری و شکوفایی به لحاظ جایگاه در بودجه ۱۴۰۰ ذیل شورای عتف دیده شده و خیلی شفاف نبوده و موجب غفلت قرار گرفته است. امید است جریان حمایت مالی از صندوق که قانون نیز پیش بینی کرده، در بودجه مالی دولت قرار گیرد.

224323