رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اعلام کرد:

آذربایجان شرقی در لایحه بودجه سال 1400 کل کشور در رتبه هفتم قرار گرفت

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی گفت: این استان رتبه هفتم اعتبارات در لایحه بودجه 1400 کل کشور را گرفت و این اعتبارات شامل تملک استانی، سه درصد نفت و 0.27 درصد ارزش افزوده است.

به گزارش سایت خبری پرسون از آذربایچان شرقی، به نقل از روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی، داود بهبودی رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اظهار کرد: مجموع اعتبارات استان در لایحه بودجه 1400 حدود 150 هزار و 21 میلیارد تومان پیش بینی شده و رتبه استان در اعتبارات هزینه‌ای و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای به ترتیب هفتم و هشتم کشور است.

وی افزود: منابع و ردیف‌های مختلفی در لوایح بودجه سالانه وجود دارد که هرکدام از آنها براساس قانون یا سیاست کلان کشور، بر مبنای شاخص‌ها و ضوابط خاص ایجاد شده و ماهیت هر یک، به دلیل ملاحظات خاص هر استان متفاوت است؛ محاسبه سرانه‌های جمعیتی در همه موضوعات نیز منجر به نتیجه‌گیری و تحلیل منطقی نخواهد شد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تشریح کرد: به عنوان مثال، در قوانین بودجه سنواتی اعتباراتی (تحت عنوان سه درصد نفت و یا قانون استفاده متوازن) به منظور رفع محرومیت‌ها، ایجاد توازن و ارتقای سطح برخورداری شهرستان‌ها نسبت به سطح میانگین کشور پیش‌بینی شده است.

وی ادامه داد: بدیهی است به استان‌هایی از جمله آذربایجان شرقی با سطوح برخورداری بالاتر نسبت به استان‌های محروم در شاخص‌هایی مثل(حوزه آموزش، بهداشت، راه‌های فرعی و روستایی، آب شرب شهری و روستایی، مراکز فرهنگی و هنری و ...) سهم به نسبت کمتری اختصاص یافته و استان‌هایی با ضریب محرومیت بالاتر، از این ردیف‌ها و منابع برخوردارتر خواهند بود.


بیشتر بخوانید؛

شناسایی ۲۴۲۸ مورد تغییر کاربری اراضی کشاورزی به ویلا در آذربایجان‌ شرقی

چرایی سیاسی کاری در لایحه بودجه ۱۴۰۰ از منظر یک کارشناس اقتصادی


وی افزود: بر این اساس، با توجه به برخورداری آذربایجان شرقی از برخی اعتبارات و ردیف‌ها، رتبه‌ای بین 10 تا 12 در بین استان‌های کشور دارد.

بهبودی بیان کرد: در مقابل از محل اعتبارات ملی و استانی ویژه (پروژه‌های مهم استان از جمله سدسازی، آبرسانی، شبکه‌های آبیاری و زهکشی و تاسیسات فاضلاب، قطار شهری، احداث آزادراه‌ها و خطوط ریلی و کنارگذر، احداث بیمارستان و ...) که اثرات قوی‌تری بر استان داشته و محرک توسعه استان است، با داشتن سهم 5.25 و 6.11 درصدی از اعتبارات استان‌های کشور از این موضوع با احراز رتبه چهار از جایگاه مناسبی برخوردار است.

وی با بیان اینکه مدیریت کلان استان و نمایندگان مجلس، به‌صورت پیوسته جهت ارتقای اعتبارات و شاخص‌های استان در تلاش هستتد، متذکر شد: وظیفه ذاتی رسانه‌ها این است که به انحای مختلف اطلاع رسانی کنند و به تنویر افکار عمومی بپردازند. مطالب منتشر شده نیز اگرچه گاهی دارای نگاهی اصلاحی و انتقادی است، لیکن عمدتاً براساس نگاه غیرکارشناسی، ضعف نظام برنامه‌ریزی و عدم پیگیری مسئولین استان را القا می‌کند.

وی یادآوری کرد: در این رابطه، سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان وظیفه دارد از موضع کارشناسی و اصولی، افکار عمومی را در مسیر درست هدایت کند.

224161