رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان:

تبعات آلودگی هوا برای آحاد شهروندان نگران‌کننده خواهد بود

رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: شاخص آلودگی هوای امروز اصفهان روی عدد ۱۴۹ قرار دارد و به عبارتی اگر دو واحد به این شاخص اضافه شود، تبعات آلودگی هوا برای آحاد شهروندان نگران‌کننده خواهد بود.

به گزارش سایت خبری پرسون از اصفهان، کوروش محمدی گفت: اکنون دیگر ظرفیتی برای توسعه صنایع سنگین و متوسط استان وجود ندارد و قطعا اصفهان در اثر توسعه این صنایع زیست‌پذیری خود را ازدست خواهد داد.

وی با بیان اینکه پاندمی کرونا و آلودگی هوا دو معضلی است که جان شهروندان اصفهان را تهدید می‌کند، اظهار کرد: اگرچه شیوع کرونا تنها مختص اصفهان نیست اما شرایط این شهر در مواجه با آلودگی هوا متفاوت است و اصفهان در روزهای گذشته در مقایسه با هشت کلانشهر کشور همواره در رتبه نخست آلودگی هوا بوده است.

وی افزود: شاخص آلودگی هوای امروز اصفهان روی عدد ۱۴۹ قرار دارد و به عبارتی اگر دو واحد به این شاخص اضافه شود، تبعات آلودگی هوا برای آحاد شهروندان نگران‌کننده خواهد بود.


بیشتر بخوانید؛

حال اصفهان از نظر آلودگی هوا خوب نیست


رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان با تاکید بر اینکه مدیریت کلان استان باید به حل این موضوع ورود کند، با انتقاد از حضور وزیر صمت در اصفهان و افتتاح چند پروژه در بخش صنعت استان، تصریح کرد: در هفته‌ای که گذشت یک کوره ذوب آهن افتتاح شد که باید پرسید این افتتاح چه سودی برای اصفهان دارد؟ در کدام فضای سالم قرار است این بخش صنعت استان فعالیت کند؟ در شرایطی که هوای آلوده اصفهان برای همه افراد خطرناک است، آیا این اقدام نشان از بی تدبیری در مدیریت کشور برای شهری که آلوده‌ترین کلانشهر ایران است، نیست؟

وی با تاکید بر اینکه با این قبیل اقدامات بنای غیرقابل جبران آلودگی هوای ناشی از صنایع همچون گذشته گذاشته می‌شود، ادامه داد: براساس مطالعاتی که با حضور مدیران مربوطه بررسی و نتایج آن اعلام شد، صنایع نقش بالایی در انتشار آلاینده‌های زیست محیطی اصفهان دارند و در کنار سایر منابع آلاینده، فضای آلوده هوای شهر اصفهان را رقم زده‌اند.

محمدی با بیان اینکه در این مطالعات به آلودگی ناشی از واحدهای تجاری و مسکونی و حتی موتورخانه‌های خانگی نیز اشاره شده است، اظهار کرد: این یافته‌ها حاکی از نرخ انتشار آلاینده‌ها است نه میزان تأثیر آنها بنابراین نیاز به بررسی دقیق‌تر حوزه برنامه‌ریزی دارد. وی درباره نقش صنایع در آلودگی هوای اصفهان براساس یافته‌های مطالعاتی، گفت: در مطالعات مربوط به سیاهه انتشار آلودگی گازی، ۱۶ درصد مونوکسید کربن موجود در هوای اصفهان مربوط به صنایع بوده است؛ در بخش اکسیدهای نیروژن نیز صنایع از بین پنج منبع آلودگی بیشترین سهم یعنی حدود ۴۴ درصد را به خود اختصاص داده‌اند.

رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه ۷۸ درصد آلودگی ناشی از دی اکسید گوگرد که یکی از آلاینده‌های گازی سمی هوای اصفهان است، به صنایع مربوط می‌شود، افزود: ترکیبات عالی فرّار نیز در آلودگی هوای اصفهان نقش دارند که ۲۴ درصد آن مربوط به صنایع می‌شود؛ در این بخش صنوفی مانند نانوایی‌ها و خشکشویی‌ها که امکان آلایندگی دارند ۴۹ درصد و منابع متحرک جاده‌ای نیز سهم ۲۹ درصدی دارند. وی خاطرنشان کرد: در خصوص انتشار ذرات معلق نیز صنایع ۷۰ درصد سهیم هستند و منابع متحرک جاده‌ای تنها سه درصد از این بخش را به خود اختصاص داده‌اند.

محمدی ادامه داد: مطالعاتی که تاکنون در کشور شده، به‌صورت محیطی نبوده و تنها یک پژوهش در تهران آن هم براساس برآوردهای ریاضی انجام شده است، برای دستیابی به یافته‌های این پژوهش زحمت بسیاری کشیده شده و نتایج آن بار علمی بالایی دارد. وی تاکید کرد: اکنون دیگربرای توسعه صنایع سنگین و متوسط استان ظرفیتی وجود ندارد و قطعاً اصفهان در اثر توسعه این صنایع زیست‌پذیری خود را ازدست خواهد داد. رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: انتشار آلاینده‌ها بسته به مناطق و جغرافیای مختلف متغیر بوده و ممکن است در فصول مختلف سرد و گرم سال بین ۱۲ تا ۳۷ درصد متفاوت باشد اما به هر میزان که باشد به همت جمعی برای مقابله با آلودگی هوا و بحران کشنده آن نیاز است.

224077