دبیرکل سازمان ملل:

اهداف توافق اقلیمی پاریس محقق نشده است

دبیر کل سازمان ملل متحد روز شنبه در اجلاس بلندپروازی‌های اقلیمی نسبت به فاجعه گرمایش زمین هشدار داد و افزود: پنج سال پس از گذشت توافق اقلیمی پاریس هنوز در مسیر درست حرکت نمی‌کنیم و اهداف این توافق محقق نشده است.

به گزارش سایت خبری پرسون، آنتونیو گوترش ادامه داد که در سند اقلیمی پاریس توافق شد افزایش دمای کره زمین در محدود ۱.۵ درجه مهار شود. این درحالیست که نه تعهدات صورت گرفته برای دست یابی به این هدف کافی بود و نه همان تعهدات محقق شد.

وی با بیان اینکه آمار تولید ضایعات کربنی در جهان رکورد می زند و امروز زمین ۱.۲ درجه سانتی‌گراد نسبت به دوران پیش از انقلاب صنعتی گرم‌تر شده تصریح کرد: اگر مسیر حرکت‌مان را عوض نکنیم ممکن است با فاجعه گرمایش بالغ بر ۳ درجه در این قرن روبه رو شویم.

دبیر کل سازمان ملل سپس پرسید: آیا کسی می‌تواند منکر این شود که ما با وضعیت اضطراری تغییرات اب و هوایی روبرو هستیم؟ وی از تمام کشورهای جهان خواست تا کم شدن سطح انتشار گازهای گلخانه‌ای و رسیدن به مرحله «کربن صفر»، وضعیت آب و هوایی را اضطراری اعلام کنند.

وی در همین پیوند کشورهای صنعتی عضو گروه بیست را به این دلیل که بودجه خود را بیشتر صرف توسعه پروژه‌های انرژی فسیلی تا تجدیدپذیر می‌کنند به باد انتقاد گرفت و آن را غیر قابل قبول خواند.

گوترش یادآور شد که مقابله با همه‌گیری ویروس کرونا تاکنون میلیاردها دلار خرج تراشیده است. این پولی است که به گفته او، از نسل‌های آینده قرض گرفته شده است. «نمی‌توانیم از این منابع استفاده و سپس از سیاست‌هایی پیروی کنیم که نسل آینده را با انبوهی از بدهی در سیاره‌ای ورشکسته روبرو سازیم.»

وی بر همین اساس رسالت اصلی سازمان ملل متحد در سال آینده میلادی را تمرکز برای دست یابی به مرحله کربن صفر تا سال ۲۰۵۰ توصیف کرد.

اجلاس بلند پروازی‌های اقلیمی با مشارکت آنلاین بیش از ۷۵ رهبر جهان در حالی برگزار می‌شود که اثرات استفاده از انرژی‌های فسیلی، جنگل‌زدایی، جنگل‌سوزی‌، آلودگی اقیانوس‌ها و ستیز انسان با طبیعت نمایان‌تر از همیشه شده است.

آب شدن یخ‌های قطبی، بالا آمدن سطح دریاها، تابستان‌های بسیار گرم و طولانی که منجر به آتش‌سوزی جنگل‌ها از استرالیا تا آمریکای جنوبی می‌شود، خشکسالی‌ها و سیلاب‌های شدید و شتاب روزافزون از بین رفتن گونه‌های مختلف جانوری تنها بخش کوچکی از تبعات گرمایش زمین است.

بانک جهانی هشدار داده در صورتی که تا سال ۲۰۵۰ چاره‌ای برای تغییرات اقلیمی حاصل از گرمایش زمین نشود، ۱۵۰ میلیون انسان مجبور به ترک سرزمین خود خواهند شد.

نکته مهم اینکه سال ۱۹۹۰ میلادی میزان تولید سالانه دی‌اکسید کربن جهان حدود ۲۰.۵ میلیارد تن بود و طی سه دهه گذشته این رقم ۶۶ درصد رشد داشته است.

پنج سال پیش جامعه جهانی بعد از توقف طولانی، نهایتا به توافقی دست یافت که بر اساس آن کشورها به کاهش گازهای گلخانه‌ای متعهد شدند که مهم‌ترین عامل گرمایش زمین است؛ با این چشم‌انداز که جلوی گرم‌تر شدن بیش از ۲ درجه‌ای زمین نسبت به دوران پیشاصنعتی را تا پایان قرن حاضر بگیرند.

برخی از کشورها مانند اتحادیه اروپا بسیار بیشتر از آنچه انتظار می‌رفت کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای داشتند و حتی روز جمعه ۲۱ آذر، ۲۷ عضو اتحادیه اروپا متعهد شدند تا سال ۲۰۳۰ تولید گازهای گلخانه‌ای را ۵۵ درصد کاهش دهند.

اتحادیه اروپا طی سه دهه گذشته تولید دی‌اکسید کربن از سوخت‌های فسیلی را به صورت متمادی کاهش داده و از بالای ۳.۸ میلیارد تن به حدود ۲.۹ میلیارد تن در سال رسانده است.

بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس نیز به عنوان یکی از کشورهای برگزار کننده این اجلاس اعلام کرد که قصد دارد تا در جهت تحقق اهداف «انقلاب صنعتی سبز» به حمایت از توسعه پروژه های خارجی انرژی‌های فسیلی خاتمه داده و از گذار به سمت انرژی‌های پاکیزه پشتیبانی کند.

وی با یادآوری اینکه انگلیس نسبت به حمایت مستقیم از حوزه انرژی‌های فسیلی دست کشیده تصریح خواهد کرد که صندوق ضمانت صادرات، کمک‌های مالی و حمایت از پروژه‌های جدید نفت خام، گاز طبیعی و ذغال سنگ متوقف خواهد شد.

انگلیس سال آینده میزبان اجلاس بین المللی تغییرات آب و هوایی در شهر گلاسکو خواهد بود.

223966