مدیر کل میراث فرهنگی خراسان جنوبی:

۳۸ تعاونی صنایع دستی در ۷ سال گذشته راه‌اندازی شده است

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان خراسان جنوبی از ثبت ۳۸ تعاونی صنایع دستی و ثبت اطلاعات بیش از هزار و ۴۰۰ فعال صنایع دستی در طی ۷ سال گذشته خبر داد.

به گزارش سایت خبری پرسون، حسن رمضانی افزود: هرچند شیوع ویروس کرونا بر فعالیت بخش گردشگری اثرات منفی گذاشته و میزان مراجعه کنندگان به واحدهای اقامتی را کاهش داده اما ایجاد اقامتگاه‌های بوم‌گردی با توجه به مختصات جغرافیایی و اقلیمی خراسان جنوبی یک ظرفیت ماندگار است.

وی ساخت و توسعه این واحدها را با توجه به روستاهای هدف گردشگری و مناطق بکر طبیعی در خراسان جنوبی دارای توجیه دانست و اظهار داشت: اقامتگاه‌های بوم‌گردی قبل از شیوع ویروس کرونا و محدودیت‌های ناشی از آن در فصول مختلف سال پذیرای مسافران و گردشگران زیادی از سراسر کشور و حتی گردشگران خارجی بودند.

رستوران بین راهی و ۱۷ سفره‌خانه سنتی از دیگر اقدامات هفت سال گذشته بوده که با حمایت دولت برای رونق بیشتر حوزه گردشگری خراسان جنوبی انجام شده است.

وی همچنین به وجود چهار اثر جهانی در خراسان جنوبی اشاره کرد و افزود: سه مورد از این آثار از جمله بیابان لوت (مشترک بین خراسان جنوبی، کرمان و سیستان و بلوچستان)، قنات بلده فردوس و حوله بافی روستای خراشاد در دولت تدبیر و امید به ثبت جهانی رسیده است.

رمضانی با بیان اینکه در هفت سال گذشته ۱۹۴ اثر تاریخی خراسان جنوبی به ثبت ملی رسیده است گفت: مرمت بناهای مشارکتی نیز در هفت سال گذشته ۷۵ مورد بوده که نسبت به موارد قبل از سال ۹۲ رشد ۵۰ درصد را نشان می‌دهد.


بیشتر بخوانید:

۱۵۰ هزار فعال صنایع دستی با دستور رییس جمهور بیمه می شوند


وی مرمت ۱۲۰ بنای تاریخی در استان خراسان جنوبی را از دیگر عملکردهای حوزه میراث فرهنگی در این مدت برشمرد و اظهار داشت: پنج مورد موزه نیز به موزه‌های خراسان جنوبی اضافه شده است.

وی اضافه کرد: حوزه صنایع دستی خراسان جنوبی اکنون دارای ۳۷ نشان مرغوبیت است که ۳۵ مورد آن در هفت سال گذشته کسب شده است.

رمضانی به راه‌اندازی ۲۵۱ بازارچه صنایع دستی موقت و دائم در استان از هفت سال پیش تاکنون اشاره کرد و گفت: این آمار تا قبل از شروع دولت یازدهم ۱۵ مورد بود و نشان از توجه ویژه به حوزه صنایع دستی دارد.

وی عنوان کرد: خراسان جنوبی از پیشینه تاریخی بلندی برخوردار است و با داشتن بیش از ۹۰۰ اثر ثبت شده در فهرست آثار ملی و بیش از هزار و ۵۰۰ اثر تاریخی شناسایی شده و چهار اثر جهانی باغ و عمارت اکبریه، قنات بلده فردوس، بیابان لوت و روستای خراشاد یکی از استان‌های با پیشینه کهن در ایران است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: قدمت آثار تاریخی از ۲۵ هزار سال پیش که مربوط به غار خونیک قاین است تا دوره معاصر را در بر می‌گیرد، از سوی دیگر وجود ۱۰ منطقه نمونه گردشگری و ۱۴ روستای هدف گردشگری در کنار جاذبه بی‌نظیر کویر بر جذابیت خراسان جنوبی به عنوان یک مقصد جدید افزوده است.

وی اظهار داشت: این استان در زمینه صنایع دستی نیز جاذبه‌های خاص خود را دارد به طوری که ۱۰ هزار هنرمند صنایع دستی در بیش از ۶۰ رشته صنایع دستی فعال هستند.

رمضانی گفت: در زمینه تاسیسات گردشگری اکنون تعداد ۱۰ هتل و ۱۴ مهمانپذیر در استان پذیرای گردشگران است

منبع: ایرنا

223485