سخنگوی دولت اعلام کرد:

اگر نفت را در بازار جهانی نفروشیم به مردم می‌فروشیم / ربیعی خطاب به بایدن: میدانید چکار باید بکنید

سخنگوی دولت گفت: در صورتی که نتوانیم نفت را در بازار جهانی به فروش برسانیم پیش بینی شده است با مشارکت دادن مردم در خرید نفت و فروش داخلی این درآمد محقق شود.

به گزارش سایت خبری پرسون؛ علی ربیعی در نشست خبری هفتگی خود که در راستای رعایت پروتکل‌های بهداشتی، به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد تاکید کرد که لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ مبتنی بر واقعیت‌های امروز کشور و با نگاهی به آینده نزدیک در تلاش برای بهبود آینده بهتر شکل گرفته است.

تلاش دولت برای واقعی بودن منابع لایحه بودجه ۱۴۰۰

وی گفت: تلاش دولت بر این بوده که منابع و درآمد های پیش بینی شده کاملا واقعی باشند و مصارف اجتناب ناپذیر کاملاً پوشش داده شود و هزینه غیرضروری نیز افزایش نباید.

وی افزود: یکی از تلاش‌های دولت در سال‌های گذشته این بوده است که لایحه بودجه از اتاق‌ها و کمیسیون‌های دربسته خارج و در منظر افکار عمومی و نظارت همگان قرار گیرد و امروز بودجه بیش از هر زمان دیگر در دسترس جامعه است. همچنین شایان ذکر است لایحه بودجه از نظر سیاست‌های مالی، با هدف تحریک بخش تقاضا، خروج از رکود و حرکت به سمت رشد و رونق اقتصادی و به منظور حفظ قدرت خرید مردم و حمایت از حقوق‌بگیران و اقشار موردنیاز حمایت، انبساطی تنظیم شده است و از طرفی در اجرا، کاهش هزینه‌های غیرضروری دولت و اولویت‌بندی مخارج مدنظر است.

وی در ادامه به بیان ویژگی های مهم لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ پرداخت و اهم آن را به این شرح اعلام کرد:

۱- مقابله با فقر مطلق و تاکید بر معیشت مردم و دنبال کردن سیاستهای حمایتی

۲- حمایت جدی از حوزه بهداشت، درمان و سلامت و مقابله فعالانه با آثار ناشی از شیوع کرونا

۳- حمایت از تولید و گسترش اشتغال به خصوص خرد، کوچک و متوسط

۴- تکمیل و تجهیز طرح های عمرانی و زیربنایی خصوصاً در حوزه توسعه حمل و نقل ریلی و اتصال به شبکه‌های ریلی حومه شهرها،آزاد راه ها و قطارهای شهری، بهداشت و درمان، آب و کشاورزی و توسعه صنعتی و معدنی

۵- اصلاح ساختاری با نگاه به افزایش درآمدهای پایدار، ایجاد شفافیت، کارآیی هزینه ها و اصلاحات نهادی

۶- حمایت از صادرات غیرنفتی با تاکید بر مبادلات با کشورهای همسایه

۷- تقویت و توسعه سامانه ها و خدمات دولت الکترونیک

۸- تقویت زیرساخت ها و تجهیزات آموزش مجازی در راستای آموزش فراگیر و از راه دور با هدف ارتقا شاخص‌های آموزشی در مناطق محروم و تقویت آموزش های مهارتی و فنی و حرفه ای

۹- تمرکززدایی در امور بودجه استان‌ها و اعطای اختیارات به شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان‌ها، تقویت اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای استان‌ها و توجه به ارتقای شاخص‌های برخورداری مناطق کمتر توسعه یافته با هدف ایجاد تعادل‌های منطقه‌ای در توزیع اعتبارات استانی.

رشد ۲۰ درصدی بودجه ۱۴۰۰ در مقایسه با امسال

ربیعی در ادامه با اعلام اینکه لایحه بودجه کل کشور در سال آینده، ۲۴۳۵ هزار میلیارد تومان (با احتساب ارقام دوبار منظور شده) است که در مقایسه با بودجه کل امسال، ۲۰ درصد رشد داشته ، افزود: لایحه بودجه شامل ۸۴۱ هزار میلیارد تومان بودجه عمومی، ۸۸ هزار میلیارد تومان درآمدهای اختصاصی و ۱۵۶۱ هزار میلیارد تومان بودجه شرکت‌های دولتی، مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت و بانک‌ها است.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین دستاوردهای لایحه بودجه سال آینده، کاهش نقش منابع حاصل از فروش نفت خام در بودجه جاری است. بنابر تصمیم دولت، در بودجه‌جاری سال آینده، بیش از میزان فروش نفت در دوران قبل از تحریم، فروش نفت دیده نشده است. همچنین حفظ ارزش پول ملی یکی از ویژگی‌های لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ است.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: به‌رغم برخی توصیه‌ها مبنی بر افزایش نرخ تسعیر ارز که در زمان تنظیم بودجه مطرح بود، دولت به منظور تقویت ارزش پول ملی، جلوگیری ازکاهش قدرت خرید مردم و اجتناب از آثار تورمی آن، حاضر به انجام این کار نشد. واردات کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات پزشکی، با ارز ۴۲۰۰ تومان حفظ شده است اما پیش بینی شده است در صورت محرز شدن آثار منفی حفظ ارز ۴۲۰۰ تومانی نسبت به آثار تورمی اصلاح نرخ ترجیحی تسعیر ارز، اصلاح نرخ ارز ترجیحی به نرخ ETS (نرخ سامانه معاملات الکترونیکی) انجام و صددرصد درآمد ناشی از این اصلاح برای معیشت و سلامت مردم مصرف شود.

سهم نفت در لایحه بودجه ۱۴۰۰

وی در ادامه با یادآوری اینکه در خصوص لایحه پیشنهادی بودجه ابهاماتی در این مدت مطرح شده است که بر برخی از آنها پاسخ داده می‌شود، به پاسخ یه این ابهامات به صورت دسته بندی شده پرداخت و گفت : باید توجه داشت تولید و فروش نفت مساله ای منفی نیست، ما باید نفت را صادر کنیم و فروش نفت به منظور توسعه کشور، وابسته کردن جهان به ایران و حضور در بازارهای بین المللی مهم است و آنچه باید مورد توجه قرار گیرد این است که درآمد ناشی از فروش نفت را در بودجه جاری هزینه نکنیم و درآمدهای حاصل از آن را برای رفاه مردم، تقویت، نگهداشت و توسعه زیربناها و زیرساختهای کشور که مورد استفاده نسل‌های آینده نیز می‌باشد، به کار بگیریم. تصمیم بنیادی دولت این است که نفت برای توسعه زیرساخت‌ها و حمایت اجتماعی از زندگی مردم مصرف شود.

سهم محرومین از بودجه سال آینده

وی ادامه داد: ابهام بعدی در خصوص عدالت و توجه به محرومین است. قابل ذکر است حفظ معادل ۸ هزار میلیارد دلار برای واردات کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات پزشکی با ارز ۴۲۰۰ تومانی در این راستا بوده است. دولت در این زمینه اندیشیده است که این یارانه به جامعه هدف خود برسد و بدون عوارض منفی و ایجاد رانت، مردم از آن بهره ببرند.

وی اضافه کر د: افزایش ۲۵ درصدی حقوق کارکنان و بازنشستگان پیش‌بینی اعتبار معادل ۱۸ هزار میلیارد تومان بابت کاهش فقر مطلق از طریق پرداخت مستمری و یارانه نگهداری به مددجویان تحت پوشش نهادهای حمایتی به تعداد سه میلیون و دویست و چهل هزار خانوار با ۳۲ درصد رشد نسبت به سال جاری رشد ۱۰۹ درصدی اعتبارات صندوق‌های بازنشستگی کشوری، لشکری و صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد از ۸۶ هزار میلیارد تومان در سال جاری به ۱۸۰ هزار میلیارد تومان در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ پیش‌بینی اعتبار معادل ۳۱ هزار میلیارد تومان بابت پرداخت کمک معیشتی به ۶۰ میلیون نفر استمرار پرداخت‌های یارانه نقدی خانوار (۴۲ هزار میلیارد تومان) و پرداخت کمک معیشتی (۳۱ هزار میلیارد تومان) از محل اعتبارات هدفمندسازی یارانه‌ها در سال آتی احتساب بیمه درمان رایگان ۳۰ میلیون نفر از جمعیت کشور از طریق سازمان بیمه سلامت ایران و پرداخت حق بیمه آن توسط دولت رشد ۶۴ درصدی اعتبارات بنیاد شهید و امور ایثارگران (۱۸۰۰۰ میلیارد تومان به ۲۹۵۰۰ میلیارد تومان) پیش‌بینی اعتبار بابت پرداخت بخشی از حق بیمه بازنشستگی اقشار خاص از جمله زنان سرپرست خانوار،‌ رانندگان، قالیبافان، باربران و خادمان مساجد (تعداد ۲ میلیون نفر) پیش‌بینی اعتباری معادل ۱۷۰۰ میلیارد تومان بابت اجرای قانون حمایت از معلولان (۳۱درصد رشد نسبت به سال گذشته) پیش‌بینی اعتباری معادل ۱۴۲۰ میلیارد تومان بابت پرداخت مستمری به ۱۰۰ هزار رزمنده معسر (۳۳ درصد رشد نسبت به سال گذشته) و از سوی دیگر با افزایش فروش نفت، برنامه‌های حفظ اشتغال، اشتغال‌زایی جدید و حمایت از مشاغل کوچک پیگیری خواهد شد. گسترش سلامت و کاهش هزینه‌های مردم پیش‌بینی شده است و ۳۰ درصد از آحاد جامعه برق و گاز رایگان دریافت خواهند کرد.


بیشتر بخوانید:

تیغ دولت به روی مجلس/ تصمیم گیری در برجام از حدود شما خارج است


ربیعی در ادامه با خاطرنشان اینکه در خصوص اصلاح ساختار بودجه قابل تاکید است آن بخش از برنامه‌های اصلاح ساختار که قابلیت اجرا در سال آینده را دارند در دو بخش «درآمدزایی پایدار و ثبات اقتصادی» و «کارایی هزینه‌ها و شفافیت و چابک‌سازی دولت» باشد آنها را به این شرح در لایحه بودجه اعلام کرد: الزام به شناسایی و ثبت کل اموال دولت در سامانه واحد و مولدسازی دارایی های دولت با پیش بینی سازوکارهای آن در لایحه دولت ایجاد امکان فروش اموال دولت در قالب ETF و مردمی ‌سازی اقتصاد الزام به اجرای بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد استفاده از سازوکار اعتبارات اسنادی در فروش سوخت و خوراک پتروشمی‌ها تنوع در روش های تامین مالی دولت با انواع روش های استفاده از بازار سرمایه و هم‌افزایی بازارهای پولی و مالی با اجرایی شدن و تقویت عملیات بازار باز تامین ۲۸۵۰ میلیارد تومان برای توسعه جامع حدنگار (کاداستر) جهت اتمام کاداستر اراضی ملی و منابع طبیعی کشور، اراضی دولتی و اراضی کشاورزی شفاف‌سازی و ساماندهی پرداخت‌ها و بودجه شرکت‌های دولتی اجرای برنامه پرداخت به ذینفع نهایی پیاده‌سازی برنامه شناسه واحد دریافت و پرداخت در خزانه توسعه دولت الکترونیک در گردش وجوه و پرداخت و تخصیص الکترونیک اجرای نظام کدینگ واحد بصورت اتصال سامانه‌های سازمان امور استخدامی، سازمان برنامه و بودجه، دیوان محاسبات کشور، وزارت امور اقتصادی و دارایی جهت مدیریت یکپارچه مالی دولت اجرای برنامه اسناد الکترونیکی مالی دولت.

سهم در آمدهای مالیاتی سال آینده دولت افزایش می یابد

سخنگوی دولت در ادامه در خصوص رقم پیش بینی شده برای درآمدهای مالیاتی در لایحه بودجه ۱۴۰۰ گفت : این رقم با توجه به ظرفیت‌های قانونی و پایه‌های مالیاتی موجود و شرایط فعلی کسب و کارها پیش‌بینی شده است. بدیهی است در صورت هرگونه اصلاح قوانین مالیاتی از جمله اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم، افزایش پایه‌های مالیاتی، لغو قوانین مربوطه درخصوص اعطای معافیت‌های مالیاتی و اجرایی شدن کامل قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان میزان درآمدهای مالیاتی در سال آینده نسبت به ارقام پیش‌بینی‌شده افزایش خواهد یافت.

وی همچنین تصریح کرد که دولت انتظار دارد در بررسی لایحه بودجه به نحوی عمل شود که درآمدهای غیرقابل وصول اضافه نشود.

مرگ و میرهای کرونایی ۲۰ درصد کاهش یافت

ربیعی در ادامه این نشست خبری به تشریح آخرین وضعیت بیماری کرونا پرداخت و گفت: گزارشها حاکی است که مصوبات چند هفته اخیر ستاد ملی نقش بسزایی در کاهش بروز مرگ و میر داشته است. کاهش حدود ۲۰ درصدی بستری و مرگ و میر در اثر تدابیر انجام شده، با تلاش های کادر درمان و همراهی مردم بدست آمده است.

وی افزود: روند نزولی در اکثر استانهای کشور شروع شده ولی در استانهای شمالی گلستان، گیلان، مازندران، اردبیل و قزوین هنوز شیب نزولی شروع نشده یا کمتر از میانگین کشوری است. سیر بیماری در تهران، نزولی ولی شکننده است. میزان رعایت پروتکل ها توسط مردم به بیش از ۸۵ درصد رسیده است، و در حال حاضر ۶۴ شهر قرمز، ۲۷۸ شهر نارنجی و ۱۰۶ شهر زرد رنگ داریم.

سخنگوی دولت با بیان اینکه اقدامات نظارتی و اعمالی نیروی انتظامی در دو هفته گذشته بسیار موثر و مفید واقع شده که قابل تقدیر است ، اضافه کرد: اعمال نظارت و جریمه و پلمپ توسط نیروی انتظامی کاملا تشدید شده است و آثار آن کاملا مشهود است. در اثر کاهش ترددها، تصادفات خسارتی، جرحی و فوتی نیز کاهش یافته است. انجام محدودیت هوشمند بسیار تاثیرگذار بوده و ادامه خواهد یافت.

محدویت های ۹ شب تا ۴ صبح اثر بخش بود

وی همچنین اعلام کرد : محدودیت های ۹ شب تا ۴ صبح هم در ارزیابی های انجام شده اثربخش بوده است و نیاز است در شهرهای قرمز و نارنجی این طرح ادامه یابد.

سخنگوی دولت با تاکید بر رعایت شدید پروتکل ها تصریح کرد: همکاری مردم و مراعاتها در چند مرحله اثرگذاری دارد که شامل کاهش شیوع بیماری به صورت معمولی و کم شدن بستری در بیمارستان می شود و این باعث می شود که خدمت رسانی به بیماران بدحال بیشتر انجام شده و باعث کمتر شدن مرگ و میر بیماران شده و امکان زنده ماندن بیماران بیشتر خواهد شد.

وی ادامه داد: اجرای طرح شهید سلیمانی بسیار زیاد بر قطع زنجیره شیوع اثر خواهد داشت. افرادی که تستشان مثبت اعلام می شود هم وظیفه فردی خودشان هست و هم وظیفه عمومی و دستگاههای نظارتی جامعه است که این افراد را قرنطینه کنند و توصیه اکید داریم افراد نزدیک به این مبتلایان مناسب است خود را قرنطینه نمایند. - توصیه می کنیم افرادی که با یک ربع به فاصله کمتر از دو متر با فردی که تستش مثبت شده ارتباط داشته اند خود را قرنطینه کنند که زنجیره انتقال ویروس را سریعتر بتوانیم قطع کنیم.

ربیعی در ادامه اعلام کرد: تاکنون با رصد بیماران کرونا مثبت تاکنون از ورود ۴۶۰۰ نفر به هواپیما، قطار، اتوبوس، اسنپ و ... ممنوعیت به عمل آمده است. بیشترین نگرانی ما در خصوص دوره همی ها خانوادگی در مراسم شب یلداست که امیدواریم مردم با رعایت پروتکل ها بهداشتی و عدم حضور در دورهمی های خانوادگی به قطع زنجیره ویروس کرونا کمک کنند.

وی تصریح کرد:از همکاری و هماهنگی ملی برای کاهش شیوع بیماری قدردانی می کنیم. از مردمی که سختی های دوران کرونا را متحمل می شوند قدردانی می کنیم، از کادر نظام سلامت نیز همه ما و جامعه سپاسگزاریم.

دانشجویان بیشتر تلاش کنند

سخنگوی دولت در ادامه با تبریک ۱۶ آذر (روز دانشجو) گفت: روز دانشجو سنتی است که از سال ۱۳۳۲ تا به امروز در دانشگاهها گرامی داشته می شود. ۱۶ آذر در سال ۱۳۳۲ و چه سالهای بعد از آن همواره موجب روشنگری و مرور مهمترین دغدغه های سیاسی اجتماعی توسط دانشجویان در دوره های مختلف کشور بوده است. این روز فرصتی است برای مرور علل پیروزی انقلاب اسلامی و پیمودن این مسیر. از این فرصت استفاده می کنم و دانشجویان را به تلاش بیشتر و تعمق بخشیدن در فعالیت هایشان دعوت می کنم.

وی اضافه کرد: امروز کشور در مقطع حساس سیاسی، اجتماعی و اقتصادی به سر می برد و با بیماری کرونا هم روبروست. علاوه بر جهد علمی بیشتر که نیازمند رشد و توسعه کشور و زمینه ساز عبور از شرایط تحمیلی و سخت بر ایران است. دانشجویان امروز باید به صورت داوطلبانه در مسائل مختلف از جمله مسائل اجتماعی ورود کنند و نباید اجازه دهند موضوع کرونا خللی در کنش های اجتماعی و دانش افزایی آنان ایجاد کند.

برنامه های دولت برای حمایت از آسیب دیدگان کرونا

سخنگوی دولت در ادامه این نشست در پاسخ به پرسشی درباره آخرین وضعیت حمایت‌های دولت از آسیب دیدگان کرونا گفت: دولت در برنامه‌ریزی.های خود در مورد حمایت از واحدهای که عمدتا خدماتی هستند و هم شاغلان کار از دست داده و اقشاری که فاقد درآمد ثابت بوده‌اند و یا دارای درآمد کم بوده‌اند اقداماتی را درنظر گرفت.

وی افزود: در جهت حمایت از بنگاه‌ها برای حفظ مشاغل مبلغ ۱۴ هزار میلیارد تومان وام اختصاص یافته تاکنون به بانک‌ها معرفی شده.اند. همچنین حمایت‌هایی مانند تعویق و تقسیط مالیاتی و سایر عوارض تعیین شده است.

ربیعی با بیان اینکه برای حمایت از افراد بیکارشده بیش از ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر تحت پوشش بیمه بیکاری قرار گرفته‌اند، یادآور شد: برای حمایت از اقشار هدف وام یک میلیون تومانی دوم، تاکنون به ۴.۵ میلیون خانوار که درخواست داشتند پرداخت شده است. گمان می‌رود تعداد زیادی از افراد از این وام مطلع نشده باشند برای همین مقرر شد به این افراد از سوی دولت پیامک ارسال شود و در صورت تایید وام آن‌ها نیز پرداخت شود.


بیشتر بخوانید:

انتظارمان از "جو بایدن" روشن است


سخنگوی دولت با اشاره به برنامه کمک معیشتی اظهار کرد: این مصوبه ستاد ملی کرونا بوده و برای ۴ ماه پیش‌بینی شده است و مربوط به سال آینده نیست. و مقرر است که از ماه آذر نیز پرداخت شود. جامعه هدف افراد آسیب دیده از کرونا ببش از ۳۴ میلیون نفر خواهد بود.

وی ادامه داد: همچنین به علت محدودیت منابع و عدم امکان تحقق منابع پیش‌بینی‌شده در مصوبه مجلس و به منظور همراهی و هماهنگی برای رسیدگی به مردم، جلساتی بین دستگاه‌های مسئول در دولت و مجلس برگزار شده است و این جلسات ادامه دارد. مساله اصلی ما محل تعیین منابع بود امیدواریم بتوانیم با منابع موجود ترکیبی از دو طرح را اجرایی کنیم.

دولت بعدی آمریکا می داند برای جلب نظر ایران چه کار باید انجام دهد

ربیعی در پاسخ به پرسشی درباره موضع تهران در زمینه اظهارات برخی مقامات خارجی برای توافق بهتر با ایران، گفت: به زبان ساده بازگشت به شرایط ۲۸ اردیبهشت ۹۷ یا ۱۸ می ۲۰۱۸ یعنی همان روزی که آمریکا به انجام تعهداتش خاتمه داد، چیزی است که ما انتظار داریم آمریکا با همان سرعتی که ترامپ چنین کاری را انجام داد و البته بدون هیچگونه پیش‌شرطی، انجام دهد و تمام روندهای مخرب طی شده را معکوس کند. دولت بعدی آمریکا به خوبی می‌داند که چه کارهایی را برای جلب اطمینان ایران باید انجام بدهد و از چه اقدامات زیانباری که می‌تواند به دیپلماسی آسیب بزند، خودداری کند.

سخنگوی دولت تصریح کرد: تا پیش از بازگشت آمریکا به نقطه‌ای که خود را از انجام تعهداتش جدا کرد، امکان بررسی مذاکرات تازه‌ای اساسا وجود ندارد.

مذاکره در مورد برجام از نظر ما تمام شده است

وی در پاسخ به پرسشی درباره اعلام تمایل ژاپن و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس برای حضور و مذاکرات جدید برجام، تصریح کرد: ما بطورکلی از نقش آفرینی بیشتر ژاپن به عنوان یک کشور دوست و شریک مهم در مسائل بین المللی استقبال می‌کنیم. اما مذاکرات برجام از دیدگاه ما تمام شده و قرار نیست مذاکرات تازه‌ای انجام بگیرد که نیازی به تجدید ساختار مذاکرات وجود داشته باشد. امروز تنها مسئله باقی مانده، بازگشت همه طرف‌ها به تعهدات.شان مطابق توافق انجام گرفته است و این موضوع پیچیده‌ای نیست.

ربیعی در پاسخ به پرسشی درباره نظر دولت در زمینه متناسب‌سازی حقوق کارگران با تورم، گفت: فکر می‌کنم سوال دارای گزاره‌های نامرتبط است. آنچه در قانون بودجه تصویب شده برای حقوق کارمندان دولت است و نه کارگران. اساسا دولت در خصوص حقوق کارگران در لایحه بودجه تصمیمی نمی‌گیرد.

سخنگوی دولت با یادآوری اینکه افزایش ۲۵ درصدی حقوق کارمندان براساس پیش‌بینی تورم سال آینده توسط بانک مرکزی صورت گرفته است، اظهار کرد: اعتبار پرداخت حقوق در سال ۱۸۷ هزار میلیارد تومان بوده که در بودجه ۱۴۰۰ به ۳۲۲ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. یعنی علاوه بر ۲۵ درصد افزایش حقوق، افزایش فوق‌العاده ویژه کارکنان در بودجه ۱۴۰۰ پیش‌بینی شده است

. وی افزود: در زمینه حوزه سلامت نیز مقرر شده ۵۳ هزار نفر استخدام شوند و فوق‌العاده ویژه حوزه سلامت هم ۱۵۰ درصد رشد داشته است. همچنین همسازی‌سازی بازنشستگان لشکری و کشوری در سال ۹۹ انجام شده که از ۸۵ هزار اعتبار به ۱۴۵ هزار میلیارد رسیده و ۷۰ درصد رشد داشته است.

ربیعی با تاکید بر اینکه قطعا دولت به شیوه‌های مختلفی به دنبال کاهش فشار از دوش حقوق‌بگیران ثابت است، اظهار کرد: اما حقوق کارگران براساس تصمیم شورای عالی کار است که معمولا اسفندماه با سه‌جانبه‌گرایی کارگران، کارفرما و دولت تصویب می‌شود و ارتباطی با بودجه دولت ندارد.

ترور شهید فخری زاده همچنان در حال بررسی است

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسش ایسنا درباره آخرین وضعیت شناسایی عوامل ترور شهید فخری‌زاده، گفت: تا آنجایی که اطلاع دارم موضوع توسط وزارت اطلاعات در حال پیگیری است و بررسی سرنخ‌ها و ابعاد ماجرا همچنان ادامه دارد. با روشن‌ترشدن ابعاد این حادثه تروریسیتی، وزارت اطلاعات قطعا اطلاع‌رسانی‌های لازم را انجام خواهد داد.

اقدامات ایران برگشت پذیرند

وی در پاسخ به پرسشی درباره اینکه اخیرا تروئیکای اروپا از نصب سانتیفیوژها در نظنز ابراز نگرانی کرده‌اند و اینکه در زمینه نصب و نگرانی‌های طرف اروپایی پاسخ دولت چیست، تصریح کرد: اقدام ایران برای نصب ۵۰۰ سانتیفیوژ در نطنز از مدت‌ها قبل و در راستای کاهش متوازن تعهدات به دلیل خروج آمریکا از برجام پیش‌بینی شده بود. سانتیفیوژهای نصب شده از نسل IR2M هستند و ۵ تا ۶سو ظرفیت دارند که نسبت به IR1 حدود ۶ برابر توان غنی‌سازی بیشتری دارد.

ربیعی یادآور شد: آنچه ایران انجام داده در چارچوب گام‌های پنجگانه کاهش تعهدات برجامی است و این موضوع به آژانس بین المللی انرژی اتمی هم گزارش شده و نصب این نسل از سانتیفیوژها تحت نظارت آژانس است.

وی تأکید کرد: در خصوص سانتریفیوژها دو نکته را باید اضافه کنیم؛ یکی اینکه این اقدامات در چارچوب برجام و حقوق مندرج در آن برای طرفین انجام می‌گیرد و دیگر اینکه همانطور که بارها گفته‌ایم تمام اقدامات ما برگشت‌پذیرند و هر زمان که آمریکا به تعهداتش برگشت، به سرعت به وضعیتی که در برجام توافق کرده‌ایم بازخواهیم گشت.

موضع دولت برابر مصوبه دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی مبنی بر واکنش شورای‌عالی امنیت ملی درباره قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و چگونگی اجرای آن در دولت، تصریح کرد: حرف دولت این بود که وقتی قانونی به این مهمی بر زندگی روزمره و معیشت مردم ، اقتصاد و سیاست خارجی اثر می‌گذارد، دولت باید طرف مشورت قرار می‌گرفت. برخی از قوانین مختص یک زمان نیستند و تمام مسائل اقتصادی، سیاسی و اجتماعی را متاثر می‌کنند و به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهند.

ربیعی افزود: اگر این موارد مربوط به حوزه کلان ملی و امنیت کشور باشد، انتظار این بود که نظرات اعضای دولت در شورای عالی امنیت ملی دریافت می‌شد و در یک اجماع عمومی و با نظر کارشناسان انجام می‌گرفت. دولت به این روند تاکید داشت و مسأله از آنجا آغاز شد که سخنگوی هیأت رئیسه مجلس گفت، ما برای این طرح هماهنگی‌های لازم را به عمل آوردیم و بیش از ۲ ماه با دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی مذاکره داشته‌ایم.

وی یادآور شد: با طرح این سخن، مناقشات بعدی پیش آمد که منجر به ارائه بیانیه از سوی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی شد و ابهاماتی در خصوص دبیرخانه و شورای عالی امنیت ملی پیش آورد.

سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه آنچه براساس قانون و آیین نامه و تجربه زیست ۱۴ ساله داشته.ام، دبیرخانه بخشی از دستگاه اداری و ستادی شورای عالی امنیت ملی است، تصریح کرد: به موجب قانون به واسطه رییس شورا، دبیر مشخص می‌شود و ساختار آن به تصویب دولت می‌رسد. اما کار دبیرخانه تجمیع دیدگاه‌ها و کار کارشناسی و ارائه جمع‌بندی به رییس شورا است. همچنین حدود اختیارات و وظایف شوراهای فرعی را قانون معین می‌کند و تشکیلات آن‌ها را به تصویب شورای عالی امنیت ملی می‌رساند.

ربیعی با بیان اینکه ورودی‌های دبیرخانه مشخص است، اظهار کرد: کانال اول ارجاعات مستقیم رییس‌جمهوری به عنوان رییس شورا و کانال دوم ارجاعات رهبری که توسط رییس‌جمهوری ارجاع می‌شود یا مصوباتی که به موجب آن، دبیرخانه در زمینه‌ای مسئولیت می‌یابد، است و آنچه از اطلاعیه دبیرخانه بر می‌آید ورودشان براساس مصوبه شورای عالی بوده است.

نمایندگان دولت در شورای عالی امنیت ملی در جریان مصوبه دبیر خانه نبودند

وی با اشاره به اینکه در زمینه اطلاعیه شورای عالی امنیت ملی چند نکته حائز اهمیت است، تصریح کرد: تعدادی از اعضای اصلی و پراهمیت در این موضوع - که از دولت عضو شورای عالی امنیت ملی هستند - معتقدند که در فرآیند تصمیم‌سازی دبیرخانه نقشی نداشته‌اند یا دیدگاه‌های آن‌ها در نظر گرفته نشده است. بنابراین براساس بند اعلانی دبیرخانه مصوبه شورای عالی امنیت ملی ظاهرا می‌بایست تعامل و همکاری وزارت خارجه مراعات می‌شد.

سخنگوی دولت تاکید کرد: آنچه که مشخص است، این است که این بند رعایت نشده است. بنابراین شایسته بود که دبیرخانه نسبت به اجرای این بند که توسط قانونگذار رعایت نشده است اطمینان حاصل می‌کرد.

ربیعی یادآور شد: سنت کار در دبیرخانه شورای عالی همیشه این بوده که در اینگونه موارد که بنابر بر مصوبه، موضوعی به دبیرخانه ارجاع می‌شود وظیفه می‌یابد تصمیمات مهم و ارجاعی دبیرخانه را پس از تایید رییس شورای عالی امنیت ملی ابلاغ کند اما رییس‌جمهوری به عنوان رییس شورای عالی امنیت ملی، پس از مصوبه شورای عالی، دیگر هیچ اطلاعی از فرآیند این ماجرا و تصمیمات دبیرخانه نداشته و وزیر خارجه هم می‌گوید تعاملی نداشته است.

وی افزود: همچنین در بیانیه شورای امینت ملی آمده است که مجلس با تعامل و همکاری وزارت خارجه بررسی کند. متاسفانه در این روند نه تنها تعامل و هماهنگی صورت نگرفته بلکه امکان حضور نماینده وزارت خارجه در جلسات نیز مهیا نشده است.

سخنگوی دولت با بیان اینکه در اطلاعیه دبیرخانه آمده این مصوبه زیان خاصی به مسائل ملی وارد نمی‌کند، تصریح کرد: چطور ممکن است که دبیرخانه‌ای که وظیفه بنیادی آن تجمیع نظرات و کارشناسی تخصصی است به این اظهار نظر توجه نکرده که سازمان انرژی اتمی و وزارت امور خارجه به عنوان متصدیان امر طرح مجلس را به زیان منافع ملی تشخیص داده بودند؟

ربیعی یادآور شد: به هرحال مجموعه دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی زیر مجموعه رییس شورای عالی امنیت ملی است و همگان باید تلاش کنیم نهادهای ملی ایران با قوت به کار خود انجام دهند.

باید دوران تحریم را بشکنیم

وی در پاسخ به پرسشی درباره میزان فروش نفت در بودجه ۱۴۰۰، گفت: ما حق نداریم از روند ایجاد درآمد برای مردم کشور دریغ کنیم. ما باید دوران تحریم و عدم فروش نفت را بشکنیم. پیش‌بینی فروش دو میلیون و سیصد هزار بشکه نفت گام اول و چشم انداز اولیه در افزایش فروش نفت و حفظ سهم کشورمان در اوپک است. دولت تمام تلاش خود را برای به عقب راندن تحریم‌ها به کار خواهد بست و حقوق مردم و حق کشور از فرصت‌های اقتصادی جهان را خواهد گرفت.

ربیعی افزود: بنابراین فروش ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه یک چشم‌انداز است و حاوی دو پیام است که اولًا وزارت نفت قادر به تولید این میزان نفت در کوتاه مدت است و ثانیاً تلاش برای فروش نفت و دسترسی به منافع آن در بازار جهانی تلاش برای احقاق حق ملت ایران است و محقق خواهد شد.

سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه در صورتیکه نتوانیم در بازار جهانی نفت بفروشیم پیش‌بینی شده با مشارکت دادن مردم در خرید نفت و فروش داخلی این درآمد محقق شود، تاکید کرد: با این کار هم نقدینگی و تورم کنترل می‌شود و هم سرمایه خرد مردم در تولید و اشتغال سهیم می‌شوند و هم مردم منتفع خواهند شد.

وی ادامه داد: این پیش‌بینی براساس عوامل متعددی صورت گرفته است. یکی از عوامل حفظ سهمیه اوپک است. ما باید سهمیه اوپک خود را حفظ کنیم و خوشبختانه ظرفیت تولیدمان تکافوی این امر را دارد

. ربیعی یادآور شد: البته این این تصمیم بر مبنای بازگشت احتمالی آمریکا و لغو تحریم‌ها گرفته نشده است هرچند پیام واضح ما برای بازگشت به شرایط ۲۰۱۷ مشخص بوده و دولت تمام توان خود را برای به عقب راندن تحریم‌ها ادامه خواهد داد. پیام روشن ما این است که شرایط فعلی را قبول نداریم.

223435