زباله های بیمارستانی جان پاکبان ها را تهدید می کند / نحوه بی خطرسازی زباله های عفونی خانگی

یکی از پاکبان‌های حوزه جمع‌آوری پسماندهای پزشکی در چند روز گذشته به خاطر ابتلا به کرونا شهید شد.

به گزارش سایت خبری پرسون، از زمان ورود ویروس کرونا به کشورمان، رعایت مسائل بهداشتی بیشتر مورد توجه قرار گرفت. از همان ابتدا حساسیت‌ها برای رعایت بهداشت در میان گروه‌های پر خطر مانند کارکنان بیمارستان‌ها و افرادی که اقدام به جمع آوری زباله از سطح شهر می‌کنند بالا بود.

پاکبانان و نیروی‌هایی که اقدام به جمع آوری زباله می‌کنند، بیشتر از قبل ملزم به استفاده از ماسک و دستکش و ضدعفونی ابزار کار خود شدند. با این حال هیچ‌کدام از این ادوات پیشگیری، تضمینی برای عدم ابتلای آن‌ها به کرونا نیست. به‌ویژه اینکه برخی مسئولین جمع آوری زباله در سطح شهر تهران ماموریتشان به طور مشخص جمع آوری زباله‌های بیمارستانی است. این دسته از افراد بیشتر از سایر گروه‌های مسئول نظافت شهر در معرض ابتلا به کرونا هستند.

در روزهای گذشته یک جوان ۳۷ ساله که مسئولیت جمع آوری زباله‌های پزشکی را بر عهده داشت، بر اثر ابتلا به کرونا درگذشت و شهید راه سلامت شد. رضا حصاری اولین شهید راه سلامت سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران است که مسئولیت بارگیری زباله‌های بیمارستان‌های مسیح دانشوری، ۵۰۵ ارتش و محک را برعهده داشت.

اگرچه می‌توان احتمالات دیگری هم در خصوص عامل ابتلای رضا حصاری به کرونا فرض کرد، اما با توجه به شرایط شغلی او بیشترین احتمال عامل ابتلای او به کرونا همین زباله‌های بیمارستانی فرض می‌شود.

اما آیا می‌توان به خاطر خطرات زباله‌های بیمارستانی از جمع آوری آن‌ها خودداری کرد؟ پاسخ این است که نمی‌توان اجازه داد تا زباله‌های بیمارستانی در مراکز درمانی انباشت شوند و شرایط بیماری‌های مختلف را تشدید کنند بلکه باید کار جمع آوری و دفن زباله‌های بیمارستانی همچون گذشتنه و حتی پرقدرتتر از قبل ادامه یابد.

حصاری اولین شهید پاکبان بود

سوال دیگر این است که آیا تنها شرط ایمن سازی جان و سلامت پاکبانان اکتفا به ماسک و دستکش است؟ پاسخ خیر است و نباید از نقش نحوه حمل زباله‌های بیمارستانی غافل بود.

صدرالدین علیپور رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران گفت: از زمان شیوع کرونا تاکنون هیچ موردی در میان پاکبانان شهرداری تهران جان خود را به خاطر ابتلا به کرونا از دست نداده و حصاری اولین نیرویی بود که به خاطر ابتلا به کرونا شهید را سلامت شد.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران با بیان اینکه این یک نفر هم به خاطر فعالیت در حوزه جمع آوری پسماند پزشکی بیشتر در معرض خطر بود، ادامه داد: شهروندان باید برای حفظ جان کسانی که شغل شان جمع آوری پسماند است و بیشتر در معرض آلودگی و ابتلا به کرونا هستند، پسماند‌های مشکوک خود مانند ماسک‌ها و دستکش‌های آلوده را در کیسه‌ای جداگانه قرار دهند تا از تماس مستقیم جلوگیری شود.

وی با تاکید بر اینکه بیشترین ریسک الودگی به ویروس کرونا در حوزه پسماند‌های پزشکی است، اظهار کرد: در این زمینه نیازمند همکاری بیمارستان‌ها هستیم و آن‌ها باید پیش از انتقال پسماند‌های پزشکی به خارج بیمارستان، ابتدا آن را بی خطرسازی کنند.

علیپور افزود: کار بی خطر سازی پسماند‌های پزشکی باید از طریق دستگاه اتوکلاو و تحت نظارت وزارت بهداشت و سازمان محیط زیست انجام شود. از بیمارستان‌ها درخواست داریم، در تفکیک زباله‌های دقت کنند و تحت هیچ شرایطی پسماند‌های عفونی را با پسماند‌های عادی آمیخته نکنند و همان پسماند‌های عفونی را هم ابتدا بی خطر سازی کنند تا برای کسی مشکلی رخ ندهد.

سایه شوم پسماندهای پزشکی بر سر پاکبان ها

توجه بیمارستان‌ها به‌ بی خطرسازی پسماند‌ها شاید در نگاه اول به خاطر بسته بندی آن‌ها در کیسه‌های مخصوص کاری غیر ضروری به نظر برسد، اما با نگاهی به افرادی که مانند رضا حصاری شغل شان ایجاب می‌کند با این زباله‌های تماس مستقیم داشته باشند، این کار دیگر ضرور و اجتناب ناپذیر محسوب می‌شود.

برخی از افرادی که با جمع آوری پسماند‌های پزشکی سر و کار دارند، پا به سن گذاشته هستند و احتمال اینکه در صورت ابتلا به کرونا جان سالم به در ببرند، بسیار پایین است؛ لذا خودداری از بی خطرسازی زباله‌های عفونی قبل خروج از بیمارستان‌ها و مراکز درمانی تنها یک اقدام بهداشتی برای رهایی از بوی آلودگی و تعفن نیست، بلکه اقدامی حیاتی برای در حفظ جان هزاران نیروی جمع آوری زباله است که برای نظافت شهر و در امان ماندن دیگران از بوی آلودگی و تعفن جان بر کف دست گذاشته اند و به دل خطر می‌زنند.

منبع: رکنا

223377